By mieszkańcom miast żyło się lepiej

Już za tydzień, 9 września, w Lublinie rozpocznie się Kongres Nowej Mobilności, pierwszy tego typu dwudniowy warsztat dla przedstawicieli samorządów, administracji i branży elektromobilności w Polsce.


– Kongres Nowej Mobilności 2019 nie jest typową konferencją branżową. To miejsce prezentacji i wypracowywania konkretnych rozwiązań, które pomogą uczestnikom skutecznie implementować nowe technologie w usługach świadczonych przez miasta na rzecz mieszkańców – zapowiada Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które wraz z Izbą Gospodarcza Komunikacji Miejskiej i Związkiem Miast Polskich jest organizatorami imprezy.

Kongres będzie miał otwartą formułę. Ograniczono panele i debaty, otwierając się na dialog w ramach ponad 30 warsztatów, spotkań w formule okrągłego stołu, posiedzeń grup roboczych oraz sesji pytań do ekspertów rynku i ich odpowiedzi. Przygotowano m.in. 6 premier raportów, w tym przewodniki i instrukcje po kluczowych zagadnieniach- wszystko po to, żeby wyposażyć uczestników w niezbędną wiedzę i w myśl zasady: minimum debat – maksimum dyskusji.

Otwarte warsztaty

Uczestnicy kongresu będą np. mogli zapytać o wszelkie kwestie związane z projektowanymi zasadami udzielania oraz rozliczania wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu bezpośrednio przedstawicieli tej instytucji. Warsztat w formule okrągłego stołu „Wszystko o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu”, który organizowany jest wspólnie z FNT, odbędzie się już pierwszego dnia kongresu.

Warsztat na temat procedury odbioru stacji ładowania, organizowany wspólnie z Urzędem Dozoru Technicznego, pozwoli natomiast uczestnikom dokładnie przeanalizować i rozwiać wszelkie wątpliwości związane z rozporządzeniem w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania.

– Ciekawie zapowiada się także warsztat w formule okrągłego stołu „Jak rozwijać ogólnodostępną infrastrukturę ładowania w mieście?”, którego partnerem jest Miasto Łódź. Wspólnie postaramy się przedstawić optymalną strategię w tym zakresie – dodaje Maciej Mazur. – „Elektromobilność i zrównoważony rozwój publicznego transportu zbiorowego” to z kolei inny duży warsztat, podczas którego omówimy doświadczenia polskich przewoźników związane z elektryfikacją taboru.

W zakresie pozostałych warsztatów należy wspomnieć spotkania pod nazwą „Sposoby audytowania transportu miejskiego” i „Promocja komunikacji miejskiej w kontekście elektromobilności”.

Raporty merytoryczne

Program KNM 2019 obfituje również w premiery raportów, które jako pierwsze trafią do rąk uczestników kongresu. Zaprezentowane zostanie m.in. opracowanie „Take e-bus!”, będące szczegółową analizą uwarunkowań wprowadzania autobusów elektrycznych w 10 polskich i zagranicznych miastach oraz prezentacją doświadczeń wynikających z ich zakupu i eksploatacji.

– Wspólnie z partnerami przygotowaliśmy także kilka poradników i instruktaży, m.in. publikację „Odbiór stacji ładowania krok po kroku”, będącą przewodnikiem po tej procedurze, dodatkowo zawierającą gotowe do wypełnienia formularze, niezbędne do wniosku o przeprowadzenie badania technicznego stacji ładowania – mówi Łukasz Witkowski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych – Raport „Instrukcja rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury ładowania w mieście” systematyzuje z kolei wiedzę i kataloguje niezbędne działania samorządu w zakresie planowania optymalnej siatki i lokalizacji stacji ładowania.

W ramach Kongresu zaprezentowane także zostanie wydawnictwo „Systemy identyfikacji wizualnej elektromobilności dla miast”, czyli pakiet rozwiązań graficznych, w tym znaków poziomych i pionowych, dotyczących m.in. infrastruktury ładowania, miejsc postojowych czy buspasów, gotowych do umieszczenia w przestrzeni publicznej.

Odbędzie się także premiera raportu „Jak planować Strefy Czystego Transportu?”, będąca szczegółową analizą tej kwestii – od opinii prawnej i wyjaśnienia prawodawstwa, przez zbadanie stref niskoemisyjnych funkcjonujących w Europie, po badania społeczne, które zrealizowano wśród mieszkańców największych miast Polski. Celem było stworzenie modelu optymalnej strefy w warunkach polskich.

Uczestnicy kongresu otrzymają także najnowszy „Katalog pojazdów elektrycznych dostępnych w sprzedaży na terenie Polski”, zawierający m.in. ceny i szczegółowe parametry samochodów oraz listę modeli, które dopiero zostaną wprowadzone do sprzedaży, będący analizą tego rynku, a także raport przygotowany przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów dotyczący „Pozycjonowania się miast w kontekście elektromobilności”, któremu towarzyszyć będzie debata na ten sam temat.

Debaty eksperckie

Choć panele i debaty stanowią zdecydowaną mniejszość, w programie kongresu znalazło się także miejsce dla kilku sesji dyskusyjnych. Najważniejsza z nich to tzw. Panel Prezydencki „Miasta przyszłości – e-mobility RoadMap”, który zainauguruje KNM 2019 po serii wystąpień otwierających i wydarzeniu specjalnym, które dzisiaj jest jeszcze owiane tajemnicą.

– Udział w KNM potwierdziły już m.in. władze Gdyni, Warszawy, Lublina, Łodzi, Katowic, Sosnowca i wielu innych polskich miast. Podczas wydarzenia podpisana zostanie „Deklaracja Miast na rzecz Rozwoju Elektromobilności”, będąca wyrazem gotowości środowiska administracji samorządowej, przedsiębiorców, przedstawicieli parlamentu i administracji rządowej, ekspertów, a także działaczy społecznych i obywateli, do współpracy w zakresie tworzenia optymalnych warunków sprzyjających rozwojowi elektromobilności w Polsce – mówi Maciej Mazur.

Pozostałe debaty, na które zapraszają organizatorzy KNM 2019 to dyskusje wokół już bardzo skonkretyzowanych zagadnień, takich jak „Smart Charge – inteligentna elektromobilność w mieście”, „Zeroemisyjna logistyka – najszybciej rozwijający się segment elektromobilności” oraz „Mikromobilność – problemy miast a potrzeby użytkowników”.

Wystąpienia i prezentacje

Uzupełnieniem warsztatów i sesji tematycznych będą wystąpienia ekspertów rynku elektromobilności zarówno z Polski, jak i z zagranicy. Uczestnicy KNM zapoznają się z opiniami i doświadczeniami prelegentów reprezentujących koncerny motoryzacyjne, producentów infrastruktury ładowania, instytucje finansowe czy dostawców usług nowej mobilności. Partnerami Kongresu są takie marki, jak: Uber, PTV Group, Volvo, Daimler, engie, Toyota, ABB ,Nissan, BMW, Alphabet, GO+EAuto, Ekoenergetyka-Polska, Triggo. Wybrane tytuły 15-minutowych wystąpień eksperckich, po których każdorazowo odbywać się będzie sesja pytań i odpowiedzi: „Czy wystarczy mocy do ładowania EV w twoim mieście?”, „Wynajem długoterminowy samochodów w Jednostce samorządu terytorialnego”, „W jaki sposób Mobility-as-a-Service może łączyć transport publiczny i prywatny”, „Innowacyjne sieci ładowania samochodów elektrycznych w miastach”, „Inteligentna infrastruktura wysokiej mocy dla miast”, „Kiedy mikroauta opanują polskie metropolie?”.

Wydarzenia towarzyszące

W ramach Kongresu Nowej Mobilności odbędą się także zamknięte posiedzenia grup roboczych PSPA, mających za zadanie wypracowanie propozycji rozwiązań legislacyjnych, których implementacja przyczyni się do przyspieszania wdrażania zero- i niskoemisyjnych rozwiązań transportowych w polskich miastach.

– Zaplanowaliśmy posiedzenia sześciu grup roboczych, które podejmą tematykę ogólnodostępnej i budynkowej infrastruktury ładowania, wsparcia samorządów, rynku flotowego, podatków i taryf oraz wsparcia i promocji rynku elektromobilności – dodaje Maciej Mazur.

Całemu Kongresowi będzie także towarzyszyć nowoczesny park produktowy, będący także miejscem spotkań B2B w ramach Stref Smart i Expo. W tym celu organizatorzy zaaranżują ulicę Grottgera przed Lubelskim Centrum Konferencyjnym oraz wnętrze LCK.

Lublin zaprasza

Organizatorami Kongresu Nowej Mobilności 2019 są: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej, Związek Miast Polskich, a gospodarzem- Miasto Lublin. Wydarzenie zostało objęty patronatem Ministerstwa Energii, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz kilkudziesięciu polskich samorządów i instytucji.

– Lublin postawił na nowoczesną, ekologiczną i zeroemisyjną komunikację, którą w najbliższych latach chcemy dalej rozwijać, z korzyścią dla miasta, jego mieszkańców i środowiska. Wdrażamy kolejne rozwiązania, które ułatwiają przemieszczanie się po mieście. Do kilkuset nowoczesnych autobusów i trolejbusów dołączy wkrótce kilkadziesiąt kolejnych. Mamy blisko 100 stacji Lubelskiego Roweru Miejskiego i 1 tys. jednośladów poruszających się po 170 km dróg dla rowerów.

Lublinianie mogą skorzystać z wypożyczalni samochodów i skuterów. Komunikacja w mieście to bardzo dynamicznie zmieniający się obszar, który oferuje innowacyjne rozwiązania. Dlatego cieszę się, że właśnie w Lublinie samorządowcy z całej Polski będą mogli porozmawiać o nowoczesnej mobilności i wykorzystaniu nowych technologii w służbie miastu – wskazuje Krzysztof Żuk, Prezydent Lublina.

Do udziału w Kongresie zaproszeni zostali włodarze polskich miast, przedstawiciele rad gmin, a także pracownicy samorządowi w urzędach gminnych, powiatowych i marszałkowskich oraz pracownicy jednostek zależnych, w których zakresie odpowiedzialności znajduje się elektromobilność, jak również przewoźnicy i organizatorzy przewozów pasażerskich w miastach.

Wspólnie z polskimi i międzynarodowymi liderami rynku, praktykami nowej mobilności i ekspertami, będą analizować i omawiać dostępne na rynku najbardziej skuteczne i innowacyjne rozwiązania w zakresie zero- i niskoemisyjnego transportu. Więcej informacji na temat wydarzenia dostępne jest na stronie: https://kongresnowejmobilnosci.pl/ BS