Całe Śródmieście w płatnej strefie

1 czerwca wchodzi w życie uchwała Rady Miasta Lublin o powiększeniu strefy płatnego parkowania o nową podstrefę D. Obejmie ona obszar między al. Zygmuntowskimi i al. Piłsudskiego oraz ulice: Ruską, Nadstawną, Targową, Nowy Plac Targowy, Biernackiego, Probostwo, Sierocą, Obywatelską, Jaczewskiego, Lubartowską, Szkolną i Czwartek. W ubiegłą sobotę były jednak wątpliwości, czy wszystko ruszy o czasie – np. na ul. Jaczewskiego nie było ani stosownego oznakowania, ani parkomatów.

– Przygotowanie do rozszerzenia strefy trwają już od dłuższego czasu. Obecnie wykonywane jest oznakowanie poziome i pionowe SPP. Na terenie podstrefy „D” stanie 25 parkomatów. Działa już Biuro Strefy Płatnego Parkowania. Punkt ruszył w poniedziałek, 24 maja br. przy ul. Lubartowskiej 72A. Jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-18:30 – informuje Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa MPK Lublin.

To właśnie komunalna spółka otrzymała zadanie organizacji i prowadzenia nowej części płatnych parkingów. MPK ma już doświadczenie w tym zakresie, gdyż zajmowało się tym w latach 2012-2016 będąc w konsorcjum ze spółką City Park Group z Grudziądza, a potem do 31 marca 2020 – jako podwykonawca. Urzędnicy przekonują, że powiększenie SPP nie wynika ze skoku na kieszeń mieszkańców, ale z potrzeby uporządkowania ruchu oraz wprowadzenia większej rotacji na miejscach postojowych w rejonie stadionu żużlowego, szpitali przy ul. Jaczewskiego czy w okolicy dworca głównego PKS.

– Nadmiar samochodów przy bezpłatnej przestrzeni parkingowej powoduje niską rotację pojazdów, wynikającą z długich okresów postoju, a to z kolei doprowadza do ignorowania przez niektórych kierowców zasad parkowania i zastawiania chodników czy przejść dla pieszych. Docelowo zmiany, które wejdą w życie z początkiem czerwca, zwiększą dostępność miejsc parkingowych dla mieszkańców i osób przyjezdnych, przez co skróci się czas poszukiwania miejsca parkingowego. Proponowane rozwiązanie ma służyć także promowaniu alternatywnych form transportu, w tym transportu zbiorowego, co odzwierciedla przyjętą wtym zakresie politykę miasta – tłumaczy Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta Lublin.

W nowej części płatnej strefy kierowcy zapłacą tyle ile w obecnej podstrefie C tj. 2 zł za pierwszą godzinę postoju, 2,40 zł za drugą, 2,80 zł za trzecią i ponownie 2 zł za każdą następną. Znajdzie się tu łącznie ok. 440 miejsc, a do ich obsługi MPK oddeleguje 7 pracowników. Już dziś wiadomo, że przy okazji zostaną wprowadzone zmiany utrudniające nielegalny postój poza wyznaczonymi miejscami. – Zgodnie z projektem otrzymanym z Zarządu Dróg i Mostów zamontujemy ponad 60 słupków blokujących wjazd na chodnik niezgodny z przepisami o ruchu drogowym – dodaje Weronika Opasiak z lubelskiego MPK.

Marek Kościuk

News will be here