Cupra Ateca 4×4 300 KM

Sportowa marka Seata, czyli Cupra weszła na rynek z przytupem. Model Ateca, mimo że ma 300 koni, napęd na obie osie i do setki rozpędza się w 5 sekund, wcale nie stracił na swojej funkcjonalności i nadal spokojnie może służyć jako normalny samochód. Tylko czy znajdzie się jakiś kierowca, który nie będzie chciał wykorzystać tej potwornej mocy?

Nadwozie i wnętrze

Co różni Cuprę Atecę od zwykłej wersji? Oprócz mocy i właściwości jezdnych sa to zupełnie różne zderzaki, spojler na końcu dachu, wielkie koła, cztery końcówki wydechu oraz emblematy Cupra na nadwoziu. Gabarytowo to zwykły klasyczny crossover z wysoko poprowadzoną maską i ostro opadającą tylną klapą.

Wnętrze budzi nieco mieszane odczucia – z jednej strony jest wykończone „na bogato”: alcantara, skóra, żółte przeszycia i aluminiowe wstawki oraz nakładki na pedałach, czy wielki wyświetlacz na środku deski rozdzielczej robią wrażenie. Z drugiej, proste, minimalistyczne wręcz kształty, pozostawiają pewien niedosyt, zważywszy na to, że to auto kosztuje ponad 200 tysięcy.

Czego by nie mówić, w codziennym użytkowaniu Ateca jest wygodnym samochodem. Ma świetne fotele, fajną kierownicę i wielki wyświetlacz na środku konsoli. Z tyłu miejsca na nogi nie brakuje, gorzej jest nad głową, bo osoby wysokie (powyżej 185 cm) będą musiały się nieco przygarbiać.

Silnik i skrzynia biegów

Oczywiście silnik i napęd to najważniejsze elementy tego samochodu. Pod maską drzemie dwulitrowy motor benzynowy, który wspomagany sprężarkami generuje równe 300 koni mechanicznych i 400 niutonometrów momentu obrotowego. Według producenta auto do pierwszej setki rozpędza się w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 247 km/h.

Średnie spalanie wynoszące niemal 10 litrów benzyny może i jest możliwe do uzyskania, ale podczas testu nawet nie próbowaliśmy tego sprawdzić, bo któżby o tym myślał, dysponując pod nogą aż taką mocą. Napęd na obie osie był przenoszony za pośrednictwem dwusprzęgłowego, siedmiobiegowego automatu DSG, który bez problemów nadążał za każdym ruchem stopy spoczywającej na pedale przyspieszenia.

Zawieszenie i komfort jazdy

Oczywiście rzeczą nie tylko naturalną, ale wręcz konieczną w przypadku Cupry było utwardzenie zawieszenia. Na początku naszej znajomości z tym modelem mieliśmy trochę obaw co do trakcji, ale szybko się ich pozbyliśmy, bo auta, jak na małego SUV-a, trzyma się drogi wręcz imponująco. Tym autem równie szybko co na wprost można też pojechać po zakrętach. Stabilność zapewnia nie tylko adaptacyjne zawieszenie z kilkoma ustawieniami, ale też i napęd 4×4.

Wyposażenie i cena

Cupra Ateca kosztuje od 191900 zł. Wersja testowa była droższa o ok. 30 tysięcy, które trzeba wyłożyć za 19-calowe felgi, hamulce Brembo, czy nagłośnienie Beats Audio. W standardzie znajdziemy nawigację, adaptacyjne zawieszenie, dwustrefową klimatyzację, podgrzewane fotele, aktywny tempomat i jeszcze mnóstwo innych elementów.