Cupra Leon ST 4Drive 310 KM

Sportowe kombi szybko odchodzą do lamusa, a przecież nie ma bardziej uniwersalnych samochodów. Przykład to Cupra Leon ST, który ma duży bagażnik, przestronne wnętrze, napęd na cztery koła i silnik, który katapultuje to wszystko do setki w czasie poniżej 5 sekund. Czego chcieć więcej?


Nadwozie i wnętrze

Już z daleka widać i czuć, że Cupra to nie jest zwykłe kombi. Złote „rogate” emblematy, takie same akcenty na 19-calowych felgach, wielki spojler na dachu, zadziornie wysunięty zderzak i przede wszystkim kapitalny lakier w grafitowym kolorze nakazują podchodzić do tego samochodu z należnym respektem. W środku również nie zabrakło sportowych elementów. Mamy tu kubełkowe karbonowe fotele, świetną kierownicę z dwoma przyciskami na ramionach, które odpowiadają za włączenie motoru oraz za wybór trybu jazdy.

Mamy również łopatki do ręcznej zmiany biegów, złote wstawki na desce rozdzielczej i przeszycia siedzeń w takim kolorze. W Leonie zrezygnowano z tradycyjnych zegarów. Teraz mamy wirtualny wyświetlacz za kierownicą, którego wskazania można oczywiście konfigurować pod siebie. Nie ma też tradycyjnego pokrętła do włączania świateł – zastąpił je również dotykowy panel. Nawigowanie po systemach jest proste i intuicyjne. Gorzej jest z ustawieniem klimatyzacji i nawiewów.

Służy do tego dotykowy panel pod wyświetlaczem centralnym, którego obsługa nie jest tak łatwa, jak korzystanie z tradycyjnych pokręteł czy przycisków. To samo dotyczy głośności systemu audio. Poza tym nie mamy zastrzeżeń do ergonomii. Z przodu mamy dwa gniazda USB C, indukcyjną ładowarkę telefonu, liczne schowki, kieszenie i półeczki na drobne przedmioty. Miejsca z tyłu jest całkiem sporo, bagażnik ma pojemność 587 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

Kierowca tej Cupry ma do dyspozycji aż 310 koni mechanicznych wykrzesanych z benzynowego silnika o pojemności dwóch litrów. Co to oznacza w praktyce? A no to, że prawdopodobnie będziemy najszybszym autem kombi w okolicy. Sprint do setki trwa zaledwie 4,8 sekundy, a prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Napęd na cztery koła przenosi automat DSG, a średnie spalanie przy normalnym użytkowaniu wynosi ok. 13 litrów benzyny. Gdy zdecydujemy wykorzystać cały potencjał drzemiący w tym aucie, zużycie rośnie nawet w okolice 20 litrów. Ale kto by się tym przejmował, mając tyle frajdy.

Zawieszenie i komfort jazdy

Cupra Leon to samochód ze wszech miar sportowy, mimo tego bardzo dobrze sprawdzi się jako cywilny samochód codziennego użytku. Włączając tryb komfortowy prawie nie czuć różnicy pomiędzy jego normalną odmianą. Na sportowych ustawieniach auto usztywnia się jak gokart i już od najniższych obrotów rwie się do przodu. Robi to błyskawicznie i zdecydowanie, bo odbija się w końcu ze wszystkich czterech „łap”. Wrażenia z jazdy potęgują głośniki doprawiające oryginalny dźwięk silnika. Na drodze Leon trzyma się bardzo mocno asfaltu, nawet w ciasnych zakrętach, więc można doświadczyć naprawdę sporych przeciążeń i docenić jakość kubełkowych foteli, a po wyłączeniu kontroli trakcji pobawić się jazdą bokami.

Wyposażenie i cena

Cena Cupry Leona ST jest wysoka, ale biorąc pod uwagę moc i napęd, nie powala na kolana. W tej wersji cennik otwiera kwota 218800 zł. Na liście wyposażenia naszej testówki znalazły się m.in.: kubełkowe fotele, 19-calowe felgi, adaptacyjne zawieszenie, wielofunkcyjna kierownica, aktywny tempomat, nawigacja, wirtualne zegary , elektroniczne systemy wspomagające kierowcę czy podgrzewane fotele i kierownica.

News will be here