Czas na budowę dużych dróg

Miasto przymierza się do kolejnych dużych inwestycji drogowych. Mowa o przebudowie fragmentu ulicy Abramowickiej oraz budowie trasy Zielonej w rejonie po cukrowni oraz ul. Dywizjonu 303, która połączy Kunickiego i Wrotkowską.
Inwestycje były już wcześniej zapowiadane. Teraz miasto otworzyło przetargi na roboty budowlane. Prace będą wykonywane praktycznie równolegle. – Wszystkie zadania mają termin realizacji 17 maja 2019 roku. Ogłosiliśmy przetargi, w których chcemy wyłonić wykonawców – informuje Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Przebudowa ulicy Abramowickiej od ulicy Sadowej do granicy miasta będzie kosztowała około 39,5 mln zł. Pierwotnie projektant zakładał zwężenie drogi głównej i wykonanie dróg serwisowych z dojazdami do posesji. Po sprzeciwach mieszkańców i przedsiębiorców odstąpiono od tego pomysłu i do wyjazdów posłużą skrajne pasy jezdni. Prace obejmą też poszerzenie skrzyżowań z ulicami Powojową, Odległą, Strojnowskiego czy Podleśną.  Do tego, przy granicy miasta, powstanie nowa pętla dla komunikacji miejskiej. Wzdłuż Abramowickiej pojawią się nowe chodniki i ścieżki rowerowe, które umożliwią bezpieczną komunikację wzdłuż szybkiej arterii. Droga zyska nową kanalizację sanitarną i wodociągi.

Trasa Zielona plus estakada

Poza „wylotówką” na Biłgoraj i Przemyśl miasto ogłosiło przetarg na przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca 80, aż do wlotu w ul. Krochmalną. Dziś kończy się ona na wysokości zespołu budynków dawnej cukrowni, gdzie łączy się z Cukrowniczą. Przedłużona zostanie po śladzie ulic Dzierżawnej i Ciepłej. To nie wszystko – lokalny układ drogowy wzbogaci się o estakadę na newralgicznym dziś skrzyżowaniu Krochmalnej z Diamentową. Ta ostatnia również zyska nową jakość od wysokości Betonowej przez wyniesienie na estakadzie, do mostu nad Bystrzycą (w kierunku Czubów). Przebudowany zostanie również fragment Diamentowej w stronę wiaduktu kolejowego. Koszt zadania, łącznie z estakadą, to ok. 48,5 mln zł. Trwa opracowywanie dokumentacji – ma być gotowa na wakacje.
Jednocześnie w tym miesiącu rozpoczęły się 4 maja społeczne konsultacje w sprawie przedłużenia ul. Lubelskiego Lipca, a zwłaszcza kwestii wywłaszczeń oraz mieszkańców Dzierżawnej, Ciepłej i ulic bocznych i łączeń przyszłej Trasy Zielonej.

Dywizjonu 303 ponad torami

Najdroższe będzie zbudowanie łącznika od ul. Kunickiego do ul. Wrotkowskiej (ok. 57 mln zł). Mowa o przedłużeniu tzw. wewnętrznej obwodnicy, czyli ulicy Dywizjonu 303. – Droga przetnie tory kolejowe w niedalekim sąsiedztwie ul. Nowy Świat. Przejazd będzie jednak wyglądał inaczej. – Tory będą przebiegać pod drogą, w tunelu – wyjaśnia Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza. Do tego rozbudowywane będą pobliskie odcinki Wrotkowskiej, Smoluchowskiego, Nowy Świat i Wojennej. I cała zaplecze drogi – przyłącza gazowe, wodociągowe, sanitarne, oświetlenie.
Na skrzyżowaniach: Wrotkowska-Inżynierska, Smoluchowskiego-Wrotkowska i Dunikowskiego-Wojenna pojawi się sygnalizacja świetlna.
Potencjalnych wykonawców wszystkich zadań poznamy do 15 czerwca, kiedy nastąpi otwarcie kopert na ostatnie z zadań (przedłużenie ul. Lubelskiego Lipca z estakadą Diamentowa-Krochmalna).
Wartość unijnego projektu „DW 835” na trzy inwestycje w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 sięga 165 milionów złotych. Unijne dofinansowanie wyniesie 85 procent kosztów kwalifikowanych.
BARTŁOMIEJ CHUDY