Dwa dworce w jednym

Budynek dworca będzie wybudowany zgodnie z koncepcją nr 1...

Budynek z użytkowym, zielonym dachem, a przestrzeń wokół przeznaczona dla pieszych. Lubelski ratusz przychylił się do uwag mieszkańców i ekspertów w sprawie koncepcji planowanego metropolitarnego dworca autobusowego. Stanowi ona kompromis między dwiema wersjami przedstawionymi jesienią.

…a układ drogowy będzie zaczerpnięty z koncepcji nr 2

– Mieszkańcy oczekują połączenia elementów tych dwóch koncepcji: budynku dworca z zielonym dachem i układu drogowego z przestrzenią dla pieszych między dworcem PKP. Na przygotowanie trzeciej koncepcji, kompilacji dwóch poprzednich, potrzebny będzie miesiąc – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Po uwagach środowisk taksówkarskich ma pojawić się więcej miejsc parkingowych, w tym dla kierowców taxi. Prezydent przychylił się też do pomysłu, by wspólnie z PKP stworzyć podziemne przejście tunelem między oboma dworcami. – Podejmiemy w tej kwestii rozmowy z PKP. Wiemy, że będzie modernizowany dworzec kolejowy. To daje możliwość podzielenia się kosztami, by to połączenie stworzyć. Dla pasażerów byłoby bardzo dogodne – dodał Krzysztof Żuk.
Projektanci z pracowni D+M Architects otrzymali nowe wytyczne pod koniec roku.
– Dworzec będzie wsparty na 15 filarach z zielonym użytkowym dachem, parkingiem na 200 miejsc pod płytą, ze szklaną fasadą – dodaje Marzena Szczepańska, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Remontów lubelskiego ratusza. Zastąpi on stary, blaszany budynek dworca południowego, którego lata świetności już dawno minęły.
– Plac dworcowy będzie przestrzenią publiczną dla pieszych, z awaryjną możliwością przejazdu komunikacji miejskiej. Zostawiamy taki „wentyl bezpieczeństwa” na wypadek zablokowania innych dróg – mówi dyrektor Szczepańska.
Po tych zmianach ulica Gazowa stanie się drogą ślepą, ale jej znaczenie nie spadnie. Będzie drogą dwukierunkową, lokalną. – Obsłuży mieszkańców, podróżnych i przedsiębiorców przy PKP. Posłuży komunikacji miejskiej – zaznacza Szczepańska.

I nieco dalej

Rondo Sportowców zmieni się w rondo turbinowe. Miasto przygotuje w nim wlot drogowy w planowane na przyszłość przedłużeniu ulicy Stadionowej (tunelem, pod torami) do ul. Nowy Świat i Wojennej. Przy halach Targów Lublin powstanie nowa droga. Będzie to łącznik między al. Piłsudskiego a ul. Lubelskiego Lipca 80. – To bardzo potrzebne rozwiązanie dla skomunikowania Targów oraz komunikacji miejskiej – przyznaje Marzena Szczepańska.
Niewielkie zmiany zajdą na ulicy 1 Maja. Szykuje się na niej remont nawierzchni, remont obiektów małej architektury, prace nad przydrożną zielenią. Pozostanie ona ulicą ślepą. Zmian nie będzie na ulicy Pocztowej.
Dokumentacją z projektem budowlanym ma być gotowa we wrześniu, z wykonawczym – na koniec lutego 2019 r. Później miasto przystąpi do przetargu, który wyłoni wykonawcę prac. Budowa dworca ma się zakończyć w 2022 roku. BACH