Fiat 500 Anniversario 1,2 69 KM

Ta „500-tka” powstała z okazji 60. rocznicy produkcji pierwszej wersji najmniejszego Fiata. Wyglądem retro wyraźnie nawiązuje do poprzednika, dlatego do gustu przypadnie głównie płci pięknej, dla której będzie modnym dopełnieniem stroju, czy torebki.


Nadwozie i wnętrze

Seria „Anniversario” powstała w ubiegłym roku, czyli 10 lat po rozpoczęciu produkcji obecnej 500-tki i 60 lat po wprowadzeniu do sprzedaży pierwszej wersji modelu. Od zwykłej „500-tki” odróżnia go pakiet stylistyczny retro nawiązujący do pierwszego modelu auta, a w nim m.in. felgi z kapslami.
Najmniejszy Fiat do gustu przypadnie głównie paniom. I nie tylko ze względu na kolorystykę, ale też i swoje niewielkie gabaryty oraz wygląd modnego dodatku. Testowa wersja miała nadwozie w kolorze turkusowym bądź szmaragdowym (chyba) i dużo chromowanych elementów co razem nadawało samochodzikowi „cukierkowego” charakteru. Jeszcze mocniej podkreślało go wnętrze, w którym tylko płeć piękna poczuje się jak w domu. Kabina Fiata została zbudowana w stylu retro, a więc nie brakuje tu lakierowanych plastików, obłych kształtów i także chromowanych wstawek. Jeśli do tego dodamy jasnokremową kierownicę i takiegoż koloru elementy deski rozdzielczej, czarny fortepianowy plastik przy wyświetlaczu głównym, panel poprowadzony wszerz kokpitu w kolorze nadwozia, a wszystko to poprzetykane gdzieniegdzie standardowym czarnym plastikiem to mamy już ogólny ogląd sytuacji. Taka mozaika kolorów do gustu przypadnie jedynie kobietom.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską testowego Fiata pracowała najsłabsza jednostka dla tego modelu – motor 1,2 l o mocy 69 KM. O osiągach nie ma co w tym przypadku pisać, bo są mizerne, ale ważne jest to, że do prędkości miejskich, czyli 50,60 km/h autko radzi sobie całkiem nieźle. Spala przy tym średnio ok. 6 litrów benzyny, więc nie jest źle.

Zawieszenie i komfort jazdy

Fiat 500 jest zwarty i sztywny. Dzięki temu pewnie pokonuje zakręty i nie jest bardzo podatny na boczne podmuchy wiatru, co przy tej wielkości samochodach jest rzadkością. Pozycja za kierownicą jest wysoka (ukłon w stronę pań), miejsca z przodu jest pod dostatkiem, a z tyłu, o dziwo, też da się jechać. Oczywiście w dużo mniej komfortowych warunkach, bo brakuje miejsca nad i obok głowy, ale nogi nawet wysokich osób się zmieszczą.

Wyposażenie i cena

Fiat 500 „Anniversario” wyszedł już z oferty Fiata, więc kupić go można jedynie na aukcjach lub u pojedynczych dilerów. Wyposażony podobnie do naszej wersji testowej kosztuje ok. 60 tys. zł. To dużo, ale trzeba zauważyć, że taka jest cena elementów dodatkowych. Na pokładzie włoskiego malucha mamy klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby, no i wygląd w stylu retro.