Fiat 500 L 1,4 120 KM

Zwiększony prześwit, mnóstwo przestrzeni w kabinie i bardzo komfortowe zawieszenie to główne atuty Fiata 500 L. Czyni to z niego świetne auto do wożenia dzieci do szkoły, na zakupy czy też na rodzinne wypady poza miasto. Odstrasza natomiast wysokie spalanie w wersji benzynowej, sięgające 9 litrów na 100 km. Ta wartość w dzisiejszych czasach jest już nieakceptowalna, zwłaszcza, że samochód jest dedykowany młodym rodzinom na dorobku.

Nadwozie i wnętrze

Fiat 500 L to pseudocrossover, którego możliwości poza utwardzonym szlakiem nie różnią się specjalnie od możliwości zwykłego minivana. Oczywiście mamy nieco podwyższone zawieszenie i „uterenowione” zderzaki, ale poza tym to zwykła osobówka. Nie zmienia to faktu, że „elka” to idealne auto na zakupy z rodziną czy do wożenia dzieci do szkoły. Wciąż niepospolite, wyraźnie wyróżnia się w tłumie, i pasuje do wielu modnych gadżetów. Przód Fiata od razu budzi pozytywne skojarzenia. Dwie pary okrągłych reflektorów, „uśmiechnięta” osłona chłodnicy i srebrna listwa z logo Fiata wyglądają prosto i bardzo przyjemnie. Podobnie jest z tyłu, gdzie zastosowano również okrągłe, niewielkie lampy. Podkreśla je szykowna, srebrna obwódka. Całości dopełniają świetnie wyglądające obręcze kół, które w połączeniu z dwukolorowym nadwoziem prezentują się znakomicie. Wnętrze powiększonej „500-tki” jest dość nietypowe, czego oczywiście można było się spodziewać, mając na uwadze to, jak Fiat wygląda z zewnątrz. W środku dominuje czerń, ale całkiem skutecznie rozjaśniają je srebrne wstawki poutykane praktycznie na każdym elemencie wyposażenia – od pokręteł panelu centralnego, przez gałkę lewarka zmiany biegów, czy klamki. Świetnie wygląda trójramienna, wielofunkcyjna kierownica. Fotele są, niestety, piętą Achillesową Fiata. Bardzo słabo podtrzymują ciało w zakrętach, ale najgorsze jest to, że mają bardzo krótkie siedzisko, do tego niemal w ogóle niewyprofilowane, co każdą dłuższą podróż czyni okropnie męczącą. Tylne siedzisko jest dzielone. Można je niezależnie przesuwać, więc problemu z brakiem miejsca na nogi w Fiacie praktycznie nie ma. Nie ma też kłopotów z załadowaniem zakupów, bo bagażnik ma pojemność 455 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

Zamontowana pod maską Fiata benzynowa jednostka o pojemności 1,4 litra i mocy 120 KM radzi sobie z rozpędzaniem ciężkiego przecież auta całkiem znośnie. Oczywiście nie ma co liczyć na jakieś oszałamiające prędkości, ale samochód przyspiesza dość chętnie. Wystarczy, że wskazówka obrotomierza dojdzie do 2500 obr./min., by silnik uzyskał maksymalny moment wynoszący 215 Nm, który pozwoli na dość sprawne wyprzedzanie w trasie. Normalne obchodzenie się z pedałem gazu powoduje średnie spalanie w okolicach 8 l/100 km. Trochę bardziej dynamiczna jazda kończy się zużyciem o litr, półtora wyższym, co jest wartością dość słabą. Precyzji brakuje też 6-biegowej skrzyni, mylić lubią się zwłaszcza biegi czwarty z szóstym i odwrotnie.

Zawieszenie i komfort jazdy

Fiat 500L ma zawieszenie jak na rodzinne auto przystało. Miękkie, ciche, komfortowe – idealne do codziennych podróży po dzieci do szkoły. Świetnie radzi sobie z nierównościami i to jest jego największy atut. Tak dobrze nie jest już w zakrętach, których Fiat zdecydowanie nie lubi. Nie sprzyja temu oczywiście podwyższone nadwozie, które w ostrych łukach ma tendencję do przechylania się, a na poprzecznych nierównościach czy garbach dość mocno się buja. Biorąc jednak pod uwagę przeznaczenie tego auta, wszystkie te zarzuty schodzą na dalszy plan.

Wyposażenie i cena

Fiat 500 L wyjściowo kosztuje 51900 zł. Wersja testowa jest oczywiście o wiele droższa, ale za to na jej pokładzie znajdziemy m.in.: szklany dach, czujniki i kamerę parkowania, wielofunkcyjną kierownicę, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, dwustrefową klimatyzację, tempomat, system Start&Stop, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów oraz systemy dbające o bezpieczeństwo (ESP, ASR, Hill Holder, MSR, DST, ERM, ABS + EBD).

News will be here