Fiat Doblo Cargo 1,3 90 KM

Fiat Doblo jest jednym z liderów rynku małych dostawczaków. Klienci szczególnie doceniają oszczędny silnik, dobrze zaprojektowaną kabinę oraz przede wszystkim dużą przestrzeń ładunkową, którą można dodatkowo powiększyć za sprawą dzielonej przegrody. Z drugiej strony razi brak podstawowych funkcji, takich jak regulacja kąta nachylenia oparcia w fotelu kierowcy, za które trzeba dopłacać.

Nadwozie i wnętrze

Testowy Fiat Doblo Cargo to najmniejsza wersja tego samochodu z podstawowym pakietem wyposażenia Base. Oznacza to, że w podstawowym pakiecie nie znajdziemy np. regulowanego oparcia fotela kierowcy, czy przesuwnych drzwi bocznych do przestrzeni bagażowej, bo te elementy wymagają dopłaty. Z zewnątrz auto wygląda jak mały kiosk. Szkło z przodu i mnóstwo blachy po bokach i z tyłu. Jednak nie ma co się oszukiwać. To auto dostawcze, które ma być przede wszystkim funkcjonalne, a względy estetyczne schodzą w nim na drugi, a może nawet na trzeci plan.
Kabina zaskakuje przestronnością i niezłą jakością materiałów wykończeniowych oraz wzorową wręcz ergonomią. Obsługa systemu audio, czy klimatyzacji nie nastręcza najmniejszych problemów, wszystkie przyciski są dobrze opisane i znajdują się w zasięgu ręki. Wygodnym rozwiązaniem jest też umieszczenie drążka zmiany biegów blisko kierownicy i nieco wyżej niż w zwykłej osobówce. Dzięki temu prawa ręka kierowcy ma do pokonania dużo krótszy dystans, a co za tym idzie mniej się męczy. W wersji testowej znalazł się oddzielny fotel kierowcy oraz podwójna kanapa dla pasażerów. O ile prawe miejsce jest wygodne, to już te środkowe traktować trzeba tylko jako ostateczną ostateczność, bo miejsca na kolana nie ma prawie w ogóle. Paka Doblo Cargo nominalnie ma pojemność 3,4 metra (1 305 milimetrów wysokości i 1 820 milimetrów długości). Przestrzeń tę można powiększyć poprzez dzieloną gródź pomiędzy kabiną a przestrzenią ładunkową. Gdy jest ona otwarta, a oparcie kanapy złożone przestrzeń rośnie do 3,8 m sześciennego.

Silnik i skrzynia biegów

Motor był niewątpliwie jednym z najmocniejszych punktów tego samochodu. Diesel o pojemności 1,3 l może nie imponuje osiągami, ale jest prawdziwym gigantem, jeżeli chodzi o oszczędność. W trybie mieszanym (z pustą paką) nie ma problemu, by osiągnąć wynik pomiędzy 5 – 5,5 l/100 km. W trasie jest jeszcze lepiej. I właśnie zużycie, a nie osiągi 90-konnej jednostki przekonują do niej kolejnych klientów.

Zawieszenie i komfort jazdy

Stosunkowo wysokie auto prowadzi się zaskakująco pewnie. W zakrętach przechyla się tylko nieznacznie, dobrze tłumi wszelkie nierówności nie wydając przy tym jakichkolwiek odgłosów. Do prędkości 100 km/h podróżowanie Doblo jest naprawdę komfortowe. Gorzej sprawa się ma, kiedy mocniej wciśniemy pedał gazu. Przy prędkościach rzędu 120-130 km/h w kabinie zaczyna robić się naprawdę głośno za sprawą opływającego nadwozie powietrza.

Wyposażenie i cena

Fabrycznie każde Doblo Cargo wyposażone jest we wspomaganie kierownicy, poduszkę powietrzną dla kierowcy, ABS z elektronicznym układem rozdzielającym siłę hamowania EBD. Do tego w serii znajdziemy też systemem stabilizujący tor jazdy ESC oraz układ wspomagającym ruszanie pod górę Hill Holder. Dopłaty wymagały takie elementy jak dzielona gródź, klimatyzacja, czy regulacja oparcia siedziska kierowcy. Tak skonfigurowany samochód kosztuje ok. 73 tys. zł.