Fiat Doblo z windą dla niepełnosprawnych

Od lat gama modelowa Fiata stanowi świetną bazę do budowy aut użytkowych, czy specjalnych. Przykładem jest Doblo przerobione na potrzeby osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Ma nie tylko zamontowaną windę, ale i znacznie podwyższony dach, co znacznie ułatwia korzystanie z tego samochodu.

Nadwozie i wnętrze

To, co odróżnia to auto od cywilnej wersji widoczne jest na pierwszy rzut oka. Chodzi o nadbudówkę dachu, która sprawia, że w środku Doblo mamy znacznie więcej miejsca nad głową. Nie wiem, ile dokładnie wynosi wysokość kabiny, ale dorosły mężczyzna może w niej stanąć nieznacznie tylko schylając głowę. To bardzo ważne, biorąc pod uwagę przeznaczenie tego samochodu. Poza tym cała kabina zaskakuje przestronnością i niezłą jakością materiałów wykończeniowych oraz wzorową wręcz ergonomią. Obsługa systemu audio, czy klimatyzacji nie nastręcza najmniejszych problemów, wszystkie przyciski są dobrze opisane i znajdują się w zasięgu ręki. Wygodnym rozwiązaniem jest też umieszczenie drążka zmiany biegów blisko kierownicy i nieco wyżej niż w zwykłej osobówce. Dzięki temu prawa ręka kierowcy ma do pokonania dużo krótszy dystans, a co za tym idzie mniej się męczy. Na słowa uznania zasługują małe, ale bardzo wygodne fotele. Ich siedziska umieszczone są wysoko, oparcia dobrze podpierają część lędźwiową kręgosłupa, dlatego pokonywanie znacznych nawet odległości nie kończy się bólem pleców. Ogromna powierzchnia szyb oraz wysoka pozycja za kierownicą sprawiają, że widoczność w każdą stronę jest rewelacyjna. Za drugim rzędem foteli umieszczono elektrycznie napędzaną windę przystosowaną specjalnie dla wózków inwalidzkich. Jej obsługa jest bardzo prosta. Realizuje się nią za pomocą panelu z kilkoma przyciskami umieszczonymi na wewnętrznej ścianie bagażnika. Podwyższony dach bardzo ułatwia dostęp do części specjalnej, bo aby windy użyć, należy najpierw zwolnić pasy ją zabezpieczające.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską tego samochodu pracowała benzynowa jednostka o pojemności 1,4 litra generująca 95 KM. Naszym zdaniem to najsłabszy punkt tego auta. Najlepiej świadczą o tym dane techniczne – prędkość maksymalna wynosząca 161 km/h i przyspieszenie do 100 km/h trwające niemal 15,5 s. Być może zupełny brak osiągów zrekompensować mogłoby małe zużycie paliwa, ale nic z tego. Zestawienie dużej masy, wielkiego nadwozia i małego silniczka to nie jest dobre rozwiązanie. Męczy się zarówno kierowca, jak i motor. Efektem jest średnie spalanie wynoszące ok. 9 l benzyny na 100 km. Gdy jedziemy np. drogą ekspresową trzeba się liczyć, że Doblo łyknie nawet 12 l bezołowiówki.

Zawieszenie i komfort jazdy

Niewątpliwą zaletą Fiata Doblo jest jego zawieszenie. Jest dość miękkie i sprężyste, co czyni podróż bardzo wygodną. Co ciekawe, całkiem nieźle pokonuje też zakręty, choć tu daje o sobie znać wysokie nadwozie, bardzo też podatne na boczny wiatr. Do prędkości 100 km/h podróżowanie Doblo jest naprawdę komfortowe. Gorzej sprawa się ma, kiedy mocniej wciśniemy pedał gazu. Przy prędkościach rzędu 120-130 km/h w kabinie zaczyna robić się naprawdę głośno za sprawą opływającego nadwozie powietrza, ale nie oszukujmy się, osiągnięcie takich prędkości Doblo zdarza się niezwykle rzadko.