Pięć gmin wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krasnegostawu szykuje się do realizacji projektu związanego z rozwojem transportu publicznego. Obok zakupu autobusów elektrycznych w planie jest modernizacja dworców autobusowych w Krasnymstawie i Izbicy.
W ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Krasnegostawu pięć samorządów: miasto Krasnystaw, gmina Krasnystaw, miasto i gmina Izbica oraz gminy Siennica Różana i Łopiennik Górny chcą zrealizować projekt związany z rozwojem transportu publicznego. Jego liderem jest Izbica. Burmistrzowi Jerzemu Lewczukowi bardzo zależy na uruchomieniu linii autobusowych w kierunku nie tylko Krasnegostawu, ale i Zamościa.
– Wiele osób nie posiada samochodu i nie jest w stanie dojechać do miast – mówi Lewczuk. – A przecież nasi mieszkańcy pracują zarówno w Krasnymstawie, jak i Zamościu. Spełniają tam również swoje najpilniejsze potrzeby. Robią zakupy, korzystają z usług medycznych, jeżdżą do kin itp.
Projekt wstępnie przewiduje zakup przez każdy z samorządów co najmniej jednego autobusu elektrycznego, budowę niezbędnej infrastruktury do ładowania pojazdów, ale również modernizację dwóch dworców, w Krasnymstawie i Izbicy.
– W Krasnymstawie ma to być miejsce w bliskim sąsiedztwie obecnego dworca kolejowego. Jeśli chodzi o Izbicę, planujemy kapitalny remont istniejącego dworca – mówi burmistrz Lewczuk.
Planowane działania są jeszcze na etapie ustaleń władz wszystkich pięciu samorządów. Wszystkie gminy uczestniczące w projekcie zapewniłyby swoim mieszkańcom transport do Krasnegostawu.
Burmistrz Izbicy nie ukrywa, że chciałby, aby trasa busa na terenie gminy objęła jak najwięcej sołectw. – Mamy przygotowane dwa warianty. W pierwszym autobus ruszałby z Tarnogóry, następnie jechałby do Wirkowic, Tarzymiechów, potem przez Izbicę i w Wólce Orłowskiej kierowałby się w stronę Wału, Dworzysk oraz Latyczowa, i od Rońska wjeżdżał do Krasnegostawu. Ważne, by przy tym czas podróży był jak najkrótszy – twierdzi burmistrz. – W drugim wariancie myślimy jeszcze o Orłowie Drewnianym i Orłowie Murowanym, ale wiem również, że nie będziemy w stanie objechać całej gminy. Uruchomienie linii autobusowej w ramach MOF nie powinno też kolidować z funkcjonowaniem transportu prywatnego.
Niewykluczone, że do obsługi wszystkich linii autobusowych samorządy powołają spółkę celową, bądź podpiszą międzygminne porozumienie. Jest też brana pod uwagę inna opcja, mianowicie przekazanie zadania istniejącym spółkom komunalnym z Krasnegostawu lub Izbicy.
Burmistrz Jerzy Lewczuk bardzo poważnie zastanawia się również nad podpisaniem porozumienia z prezydentem Zamościa i uruchomieniem linii autobusowej na trasie Wólka Orłowska – Izbica – Zamość. – Moim zdaniem taki autobus ma sens. Rano zabierałby naszych mieszkańców do szkół, zakładów pracy, a popołudniu, po zakończonych zajęciach, mieliby oni zapewniony powrót do domów – uważa burmistrz.
Gmina rocznie dopłaciłby do takiej linii około 260 tys. zł. Jeśli burmistrz Izbicy zdecyduje się podpisać porozumieniem z miastem Zamość, współpraca rozpoczęłaby się z 1 kwietnia br. (d)