Honda HR-V 1,6 120 KM

Segment crossoverów cały czas się rozrasta, a Polacy bardzo chętnie kupują tego typu auta. I choć Honda HR-V rynkowym młodzieniaszkiem wcale nie jest (model ma już 3 lata), to cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Trudno się dziwić, bo samochód może pochwalić się jednym z najlepszych napędów w klasie.


Nadwozie i wnętrze

Mimo że Honda HR-V debiutowała 3 lata temu, wciąż imponuje świeżością i stylistycznie wcale nie odstaje od młodszych konkurentów. Zwarte, masywne nadwozie zdobi mnóstwo przetłoczeń i załamań. Z przodu mamy potężny zderzak z atrapą w kształcie litery „V”, na której końcach umieszczono wąskie, skośnie osadzone reflektory. Jak na poważnego crossovera przystało, tak i w Hondzie cały dół nadwozia obrysowano czarnymi, plastikowymi nakładkami. Linię szyb poprowadzono tak, by z profilu HR-V przypominała coupe – i takie wrażenie faktycznie się odnosi.
Wnętrze jest bardzo przemyślane i spasowane pod kierowcę. Konsola środkowa jest skierowana w jego stronę, co ułatwia manipulowanie funkcjami dotykowego wyświetlacza. Podobnie jest z panelem do obsługi nawiewów i klimatyzacji. Kierowcę od pasażera oddziela wysoki tunel, w który wkomponowano głęboki schowek. Na jego szczycie, tuż pod ręką wylądował krótki drążek zmiany biegów. Przez trójramienna kierownicę mamy widok na klasyczne tarcze, które stanowią wzór prostoty i czytelności. Fotele są wygodne, miejsca z tyłu nie brakuje, więc Honda spokojnie może służyć jako samochód rodzinny, o ile nie potrzebujemy wielkiego bagażnika. Ten z HR-V ma pojemności 448 l.

Silnik i skrzynia biegów

Testowy egzemplarz napędza 1,6-litrowy diesel o mocy 120 KM (przy 4000 obr./min.) i 300 Nm (od 2000 obr./min.), które przenoszone są tylko na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Osiągi takiego zestawu są zadowalające – 10,5 sekundy trwa sprint do setki, a prędkość maksymalna to 192 km/h. Przy ciężkiej nodze auto średnio pali ok. 7,5 – 8 litrów oleju napędowego. Gdy może sobie pozwolić na spokojniejszą jazdę, nie powinno być problemów, by zejść w okolice 6 l/100 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

To, jak jeździ Honda HR-V niewątpliwie jest jej najmocniejszą stroną. Auto zestrojono w taki sposób, by wykrzesać maksimum komfortu nie zakłócając właściwości trakcyjnych. Oczywiście jest to kompromis, bo tych dwóch rzeczy nie da się ostatecznie pogodzić, ale bardzo udany. HR-V świetnie amortyzuje zwykłe dziury, nieco gorzej wychodzi mu tłumienie poprzecznych nierówności, ale to akurat standardowa przypadłość w tym segmencie. Bez najmniejszych problemów pojedziemy też po zakrętach. W nich Honda radzi sobie lepiej, niż niejeden kompakt. Do pełni szczęścia brakuje tylko napędu na 4 koła.

Wyposażenie i cena

Nasz testowy model oprócz diesla miał m.in. system nawigacji, automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, asystenta pasa ruchu, kamerę cofania, tempomat, czy wielofunkcyjną kierownicę. Podstawowa wersja tego samochodu to wydatek 81 590 zł.