Hulaj dusza po Lublinie

Elektryczne hulajnogi w ubiegły piątek ruszyły na lubelskie chodniki

System elektrycznych hulajnóg „na minuty” zawitał do Lublina. Można je wypożyczać za pośrednictwem specjalnej aplikacji i zostawić niemal w dowolnym miejscu. I nie wiadomo – bardziej cieszyć się, czy martwić, bo z największych polskich metropolii, gdzie wypożyczalnie elektrycznych hulajnóg działają od ubiegłego roku, docierają informacje o wypadkach z udziałem tych pojazdów i porzucaniu ich gdzie popadnie, a przepisów regulujących poruszanie się hulajnogami wciąż nie ma.


100 hulajnóg elektrycznych blinkee.city trafiło do Lublina w ubiegłym tygodniu. Kwota za uruchomienie pojazdu wynosić będzie 2,50 zł, a następnie zapłacimy 49 groszy za każdą kolejną minutę jazdy. Do końca października blinkee.city wprowadziło 50-procentowy rabat na uruchomienie hulajnóg.

W jaki sposób można je wypożyczyć? – Wypożyczenie pojazdu następuje poprzez aplikację blinkee.city. Użytkownik ściąga aplikację, zakłada konto i dodaje środek płatniczny. Nie wymagamy prawa jazdy lub żadnego dokumentu potwierdzającego tożsamość. Następnie klikamy w aplikacji „najbliższy pojazd”, „skanuj kod QR” albo „uruchom”. Widzimy mapę pojazdów, na której widzimy najbliższy pojazd, klikamy w niego „uruchom” i on startuje – wyjaśnia Paweł Maliszewski, członek zarządu blinkee.city.

System hulajnóg elektrycznych ma „charakter bezstacyjny”. Pojazdy mogą być „porozrzucane” po różnych częściach miasta. Najpierw musimy zatem „odnaleźć” hulajnogę.

– Użytkownik widzi tę lokalizację, spacerując lub widzi za pośrednictwem aplikacji, wypożycza hulajnogę i jedzie np. do pracy, do domu, do znajomych i tam ją może zostawić. Nasz serwis zbiera te hulajnogi i przemieszcza do takich punktów kluczowych (np. na plac Litewski – aut.) – dodaje Maliszewski. Nie oznacza to jednak, że możemy zostawić hulajnogę w każdym miejscu. W grę nie wchodzą takie lokalizacje, jak np. Stary Las.

Hulajnogi będą dostępne w Lublinie na pewno do końca listopada. Co dalej? – Jeżeli chodzi o okres zimowy, to decyzję dopiero podejmiemy zależnie od warunków.

Jeżeli zauważymy, że usługa zostanie przyjęta zgodnie z naszymi oczekiwaniami, chcielibyśmy rozszerzyć tę flotę w przyszłym sezonie do kilkuset pojazdów, ale to zależy od różnych czynników – wyjaśnia P. Maliszewski.

Hulajnogi poruszają się z prędkością do 25 km/h. System hulajnóg elektrycznych ma być uzupełnieniem systemu skuterów elektrycznych.

Grzegorz Rekiel