Hyundai Elantra 1,6 MPI 128 KM

Hyundai Elantra to niezwykle ciekawa propozycja w segmencie kompaktowych sedanów. Ma kilka naprawdę mocnych argumentów, którymi jeśli nie zagrozi, to przynajmniej mocno pogrozi palcem konkurencji. Są to: świetne zawieszenie, wolnossący silnik i atrakcyjna cena.

Nadwozie i wnętrze

Hyundai Elantra to jeden z najładniejszych obecnie produkowanych średnich sedanów. Ma klinowate nadwozie, świetne proporcje i ostre przetłoczenia na drzwiach, a wszystko to razem składa się na bardzo dynamiczne, nowoczesne auto. Na jego przykładzie świetnie widać, jak szybko Koreańczycy dogonili,
a może nawet i wyprzedzili Europejczyków pod względem designu. Niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest również kabina zbudowana z niezłej jakości materiałów. Słowa uznania należą się jej twórcom za ciekawy kształt konsoli centralnej. Podzielona ona jest na dwie części – górną zajmuje dotykowy wyświetlacz z wszystkimi ustawieniami samochodu, niżej znajdziemy panel do sterowania nawiewami i klimatyzacją. Plus dla Hyundaia także za podwójne gniazdo zapalniczki i wyjścia AUX oraz USB, które w dzisiejszych czasach powinny być nieodzownym wyposażeniem każdego samochodu, a których brakuje u konkurencji. Pozytywne wrażenia wzbudza też obszyta miękką skórą kierownica. Na cyferblacie za kierownicą umieszczono klasyczne, dwutarczowe zegary przedzielone wyświetlaczem, na którym znajdziemy wszystkie niezbędne informacje o aucie. Nowa Elantra zapewnia wygodę podróżowania czwórce dorosłych pasażerów. Ukontentowani będą szczególnie kierowca i pasażer siedzący obok niego, bo siedziska nie tylko świetnie wyglądają, ale są bardzo wygodne, a fotel kierowcy posiada szeroki zakres regulacji elektrycznej. Do tego wszystkie miejsca w Elantrze są podgrzewane
i wentylowane, a to element wyposażenia z zupełnie innej półki cenowej, więc tym bardziej trzeba go docenić.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską Hyundaia Elantry pracował benzynowy silnik wolnossący o pojemności 1,6 l. Jednostka ma moc 128 KM
i 155 Nm momentu obrotowego. Takie jej parametry pozwalają na rozpędzanie się do 100 km/h w czasie 11,4 s, a prędkość maksymalna wynosi równe 200 km/h. Osiągi może nie są porywające, ale do sprawnego podróżowania wystarczą. Tym bardziej, że rekompensowane są bardzo niskim zużyciem paliwa – średnio Elantra paliła ok. 6,5 l Pb/100 km,
a to wynik rewelacyjny (ekonomię można jeszcze poprawić decydując się na założenie fabrycznej instalacji gazowej). Trzeba też zwrócić uwagę na rewelacyjną pracę skrzyni – każdy z jej 6 biegów wchodzi bardzo precyzyjnie.

Zawieszenie i komfort jazdy

W Elantrze zastosowano prosty, klasyczny układ zawieszenia – kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Auto jest, w porównaniu do konkurencji, bardzo wygodne. Pokuszę się nawet o stwierdzenie, że w tym segmencie nie ma sobie równych, jeśli chodzi o tłumienie nierówności. Zawieszenie pracuje bezgłośnie, a jego miękkie nastawy perfekcyjnie radzą sobie z każdym rodzajem nawierzchni. Komfort jest oczywiście okupiony precyzją prowadzenia, ale dla większości kierowców będzie to nieodczuwalne, bo przy normalnych prędkościach Elantra skręca tak, jak każdy samochód. Dopiero przy ostrej jeździe po wirażach auto wykazuje dużą tendencję do podsterowności.

Wyposażenie i cena

Testowany egzemplarz kosztuje ok. 83 tys. zł. Biorąc pod uwagę jego wyposażenie, nie jest to cena wygórowana, tym bardziej w porównaniu do konkurencji (podobnie skonfigurowana Skoda Octavia jest sporo droższa). Na pokładzie Elantry znalazły się m.in.: automatyczna klimatyzacja, kamera cofania, system audio, wielofunkcyjna, podgrzewana kierownica, czy pełna elektryka szyb.

Zdaniem potencjalnego klienta

Ewa i Kamil Mirzwa, właściciele „Fabryki Sportu” w Chełmie: – Najmocniejszą stroną Hyundaia Elantra jest zawieszenie. Z naszymi dziurawymi drogami radzi sobie lepiej, niż jakiekolwiek auto, którym wcześniej jeździliśmy. Na akceptowalnym poziomie jest też dynamika – w normalnych ruchu osiągi są zupełnie wystarczające. Bez zarzutu jest ergonomia – deska rozdzielcza jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co jest nie tylko wygodniejsze, ale i bezpieczniejsze, bo nie trzeba mocno odrywać wzroku od toru jazdy. W tej cenie jest to więc bardzo atrakcyjna propozycja.