Hyundai i30 Turbo 1,6 186 KM

Hyundai i30 Turbo to bardzo ładny i szybki kompakt. Na tle konkurencji wyróżnia się ciekawą stylistyką i atrakcyjną ceną. Do tego nieźle jeździ i ma bogate wyposażenie. A gdy trzeba, kierowca ma do dyspozycji 186 KM pod prawą stopą.

Nadwozie i wnętrze

WP_20160718_14_26_25_Pro copyHyundai i30 to bardzo dopracowane stylistycznie auto. Bez wątpienia jest to jeden z najładniejszych kompaktów. Krótka, zdecydowanie opadająca maska, uwypuklone reflektory oraz wielki wlot powietrza w kształcie odwróconego trapezu zajmujący dużą część zderzaka to znaki rozpoznawcze i30. Z profilu auto wygląda jeszcze lepiej. Masywne nadkola, duża szyba przednia i linia dachu delikatnie opadająca ku tyłowi nadają mu sportowego sznytu, który dodatkowo podkreślają ostre przetłoczenia na linii klamek biegnące od przednich drzwi do tylnych świateł. Z tyłu Hyundai prezentuje się równie dobrze. Ciekawy kształt lamp, mała szyba okraszona spojlerem z wbudowanym światłem stopu oraz plastikowy dół zderzaka i dwie końcówki wydechu sprawiają, że koreański kompakt wyróżnia się z tłumu. Niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest też kabina zbudowana z niezłej jakości materiałów. Słowa uznania należą się jej twórcom za niebagatelny kształt konsoli centralnej, na której znajdziemy bardzo rozbudowany panel sterowania klimatyzacją, a w jej górnej części okalające niewielki wyświetlacz przyciski systemu audio. Plus dla Hyundaia także za podwójne gniazdo zapalniczki i wyjścia AUX oraz USB, które w dzisiejszych czasach powinny być nieodzownym wyposażeniem każdego samochodu. Pozytywne wrażenia wzbudza obszyta skórą kierownica. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie na jej dolnych ramionach przycisków do obsługi telefonu i tempomatu, dzięki czemu pod kciukami zostają tylko niezbędne guziki sterowania radiem i komputerem pokładowym. W i30 zastosowano klasyczne, dwutarczowe zegary przedzielone dwoma wyświetlaczami, na których wyświetlane są wszystkie niezbędne informacje o aucie. Zarówno one, jak i wyświetlacze na konsoli centralnej są podświetlone na niebiesko, co wygląda oryginalnie, ale zapewne nie wszystkim przypadnie do gustu. Takich problemów nie powinno być natomiast jeśli chodzi o wygodę podróżowania. Ukontentowani będą szczególnie kierowca i pasażer siedzący obok niego, bo obszyte beżową skórą siedziska nie tylko świetnie wyglądają, ale są bardzo wygodne, a fotel kierowcy posiada szeroki zakres regulacji, dlatego nawet osoby o niestandardowym wzroście powinny bez problemu znaleźć idealną dla siebie pozycję.

Silnik i skrzynia biegów

WP_20160718_14_27_50_Pro copyPod maską testowego Hyundaia pracował doładowany silnik benzynowy o pojemności 1,6 l. Swoje maksymalne 186 koni mechanicznych motor rozwija dopiero przy 5500 obr./min. Takie jego parametry sprawiają, że auto do pierwszej setki rozpędza się w równe 8 s i może jechać 219 km/h. Średnie spalanie bardzo mocno zależy od stylu jazdy kierowcy. W naszym przypadku oscylowało one w okolicach 8,5-9 litrów na 100 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie i30 to typowy kompromis pomiędzy pewnością a komfortem jazdy z delikatnym wskazaniem na to pierwsze. Auto nieźle trzyma się drogi, nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów w zakrętach, a jedynym mankamentem była odczuwalna podsterowność na mokrej nawierzchni, choć tu część winy można chyba zrzucić na ogumienie.

Wyposażenie i cena

Najtańsza, pięciodrzwiowa wersja Hyundaia i30 Turbo kosztuje 84 900 tys. zł. To dość sporo, ale trzeba zwrócić uwagę na to, że auto jest topowo wyposażone. Znajdziemy w nim m.in.: skórzaną tapicerkę, panoramiczny dach, podgrzewaną kierownicę, tempomat, skórzaną wielofunkcyjną kierownicę, system nawigacji satelitarnej, klimatyzację, system wspomagający parkowanie, 18-calowe felgi i bezkluczykowy dostęp do auta.