Hyundai Kona Electric 218 KM

Hyundai Kona Electric to samochód, który udowadnia, że elektryczne crossovery mogą być nie tylko praktyczne, ale i atrakcyjne. Oferuje nowoczesny design, wysoki komfort podróżowania, dobre osiągi i realny zasięg, który wystarcza nawet na dłuższe trasy. Choć nie jest to najtańsza propozycja w segmencie i nie każdemu przypadnie do gustu brak napędu AWD, to pod względem jakości wykonania, funkcjonalności i technologii, Kona zdecydowanie wyróżnia się na tle rywali.

Nadwozie i wnętrze

Nowa Kona Electric przyciąga wzrok futurystycznym wyglądem – przede wszystkim dzięki gładkiemu frontowi bez klasycznego grilla i charakterystycznemu pasowi świetlnemu LED biegnącemu przez całą szerokość maski. Karoseria została dopracowana aerodynamicznie (współczynnik oporu powietrza wynosi 0,27), co przekłada się na lepszą efektywność energetyczną. W porównaniu do poprzednika auto urosło – długość nadwozia to teraz 4,35 m (czyli o 15 cm więcej), co pozytywnie wpłynęło na przestrzeń w kabinie. Wnętrze jest minimalistyczne, ale funkcjonalne.

Dwa 12,3-calowe ekrany – jeden pełni rolę cyfrowych zegarów, drugi to centrum multimediów – dominują deskę rozdzielczą i są bardzo intuicyjne w obsłudze. Zastosowane materiały wykończeniowe są dobrej jakości, chociaż w niższych wersjach wyposażenia można jeszcze napotkać twarde plastiki, które nieco psują ogólne wrażenie. Na pochwałę zasługuje także przestrzeń na tylnej kanapie, która bez problemu pomieści dorosłych pasażerów. Bagażnik również nie zawodzi – oferuje solidne 466 litrów pojemności. Niestety, niezbyt duża tylna szyba ogranicza widoczność do tyłu, co może utrudniać manewrowanie.

Silnik i napęd

Hyundai oferuje Konę Electric w dwóch wersjach – podstawowej, z silnikiem o mocy 156 KM i akumulatorem 48,4 kWh, oraz mocniejszej, 218-konnej, z większą baterią 65,4 kWh. W obu przypadkach napęd przekazywany jest na przednie koła. Różnice w osiągach są zauważalne – mocniejsza wersja potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w nieco ponad 7,5 sekundy, co czyni ją jednym z szybszych elektryków w tym segmencie. Zasięg również robi wrażenie – według normy WLTP większa bateria pozwala przejechać do 514 km na jednym ładowaniu. W rzeczywistości osiągnięcie około 400-450 km w cyklu mieszanym jest jak najbardziej możliwe. Kona Electric jest też oszczędna – zużycie energii oscyluje wokół 14-16 kWh/100 km. Obsługa szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 100 kW pozwala uzupełnić energię od 10 do 80% w około 40 minut.

Zawieszenie i komfort jazdy

Kona Electric została zaprojektowana z myślą o codziennym komforcie. Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności, co czyni z tego modelu bardzo przyjemnego towarzysza jazdy miejskiej i podmiejskiej. Układ kierowniczy działa z odpowiednią precyzją, choć nie należy do najbardziej sportowych – wyraźnie widać, że Hyundai postawił na stabilność i komfort, a nie dynamiczne prowadzenie. Na pochwałę zasługuje również bardzo dobre wyciszenie kabiny. Brak silnika spalinowego to jedno, ale dodatkowe wygłuszenia sprawiają, że do wnętrza dociera mało hałasu. Dopiero przy wyższych prędkościach można zauważyć wzrost szumów opływowego powietrza. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości auto dobrze trzyma się drogi, choć jego stosunkowo wysoka masa daje się czasami we znaki – zwłaszcza w szybko pokonywanych zakrętach. Mimo to prowadzenie Kony daje poczucie pewności i bezpieczeństwa, choć brakuje mu sportowych emocji.

Wyposażenie i cena

Pod względem wyposażenia Hyundai nie zawodzi. Już w podstawowej wersji otrzymujemy komplet systemów bezpieczeństwa, w tym aktywny tempomat, asystenta pasa ruchu, autonomiczne hamowanie awaryjne czy kamerę cofania. W wyższych wariantach pojawiają się dodatki takie jak panoramiczny dach, wentylowane fotele, nagłośnienie Bose czy zaawansowany system wspomagania kierowcy. Zarówno multimedia, jak i integracja ze smartfonem działają płynnie i bezproblemowo, a interfejs jest nowoczesny i przyjazny użytkownikowi. Ceny modelu zaczynają się od około 179 900 zł za wersję podstawową z mniejszym akumulatorem, natomiast topowe konfiguracje mogą kosztować nawet ponad 220 000 zł.