Jak żyć w świecie „cyfrowych” rodziców i dzieci?

25 maja Fundacja „Dwa Ognie” rozpoczęła kampanię „#Zaraz”. Chce zwrócić uwagę na to, jak bardzo cyfrowy świat wpływa na życie przeciętnej polskiej rodziny.


Krótkie, ale wygodne słówko „zaraz” na pewno wymknęło się niejednemu rodzicowi, zwłaszcza wtedy, gdy akurat patrzy w telefon, który pochłania jego uwagę bardziej niż dziecko. Obecnie coraz mniej rodziców bawi się z własnymi dziećmi, poświęcając czas na pracę do późna czy nieustanne przeglądanie telefonu i reagowanie na każde, nawet najcichsze piknięcie elektronicznego sprzętu. To wszystko obserwują najmłodsi, którzy w coraz młodszym wieku są sadzani przed ekranami komórek czy tabletów.

Fundacja „Dwa Ognie” zamierza swoją kampanią uświadomić, jak ważne jest wspólne spędzanie czasu i jak zachowanie dorosłych, których dziecko widzi codziennie wpatrzonych w ekrany i wyświetlacze, ma wpływ na jego wychowanie.– Celem kampanii jest pokazanie, jak duży wpływ na spłycenie relacji domowych i jakości komunikacji w rodzinie ma fakt, że żyjemy w coraz bardziej cyfrowym świecie. Najbardziej jest to widoczne w zachowaniu dzieci, które mając niewłaściwy wzorzec postępowania – wpajany od najmłodszych lat, powielają go w przyszłości – mówi Emilia Lipińska z Fundacji „Dwa Ognie”. – Takim właśnie wzorcowym przykładem jest słowo „ZARAZ”, którym posługujemy się wszyscy bez względu na wiek. Punktujemy jednak dorosłych. Liczymy na to, że rodzice zaczną zwracać baczniejszą uwagę na komunikację i docenią czas spędzony razem z dziećmi – dodaje.

Kampania jest skierowana przede wszystkim do rodziców, ludzi młodych, aktywnie korzystających z mass mediów. Fundacja „Dwa Ognie” zamierza przypomnieć im zarówno te znane, jak i zapomniane zabawy podwórkowe celem ocalenia ich od zapomnienia i przypomnienia, jak ważny jest wspólnie spędzany czas.

Warto zajrzeć na facebookowy profil fundacji oraz dedykowaną kampanii stronę internetową; www.zaraz.eu. Do udziału w niej aktywnie włączyły się wszystkie lubelskie placówki oświatowe, w których pojawiły się promujące wydarzenie plakaty z plakaty z hasłem: „#ZARAZ Jak z tym walczyć?” Kampania potrwa przez okres wakacyjny aż do podsumowania na jesieni. (EM.K.)

Dzisiejsi rodzice rzadziej – w porównaniu z ankietowanymi 10 lat temu – mają czas, by codziennie wspólnie z dzieckiem: zjeść posiłek (spadek o 30%), porozmawiać na różne tematy (spadek o 14%), usiąść i spędzić czas przed telewizorem (spadek o 30%).
Według raportu z badania prowadzonego przez międzynarodowy zespół pod kierunkiem prof. J. Pyżalskiego (UAM), pt. EU Kids online 2018 Polska: aż 80,2% dzieci i młodzieży łączy się z siecią przez telefon komórkowy, blisko 57% łączy się przez TV, a ok. 40% z pomocą laptopa lub komputera. Aż 39% uczniów łączy się z Internetem w szkole. Ponad 72% dzieci i młodzieży ma swój profil w serwisie społecznościowym, w tym prawie połowa 9- i 10-latków. Ok. 15% uczniów w dzień powszedni spędza online ponad 5 godzin, a w dzień weekendowy blisko 19% młodych ludzi korzysta z Internetu 6 godzin i więcej.