Jaka ochrona listonoszy?

Czytelnicy zwracają uwagę na pracę listonoszy i konieczność zaopatrzenia ich w podstawowe środki ochrony, np. rękawiczki. Poczta Polska zapewnia, że rozdysponowuje wśród listonoszy kolejną porcję masek, płynów i rękawic. Deklaruje też każdemu pracownikowi na „stanowisku eksploatacyjnym” dodatkowe świadczenie na zakup środków ochrony – 50 zł.

– Co z listonoszami? Nie dostali rękawiczek, ani maseczek, a muszą z listami poleconymi chodzić po firmach i domach i zbierać podpisy od adresatów – mówi nasza Czytelniczka. – Poza tym chyba mają prawo wiedzieć, którzy adresaci są objęci kwarantanną, a ponoć nie mogą z powodu RODO.

Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej S.A., mówi, że płyny dezynfekcyjne i rękawiczki oraz dodatkowe środki dla pracowników zostały zakupione i trafiają do wszystkich pracowników mających kontakt z klientami.

– 18 marca br. rozpoczęła się dystrybucja kolejnej partii środków ochrony indywidualnej dla pracowników w tym maseczek, rękawic jednorazowych oraz płynów do dezynfekcji rąk i powierzchni – informuje rzecznik Siwek. – Dbamy, by w pierwszej kolejności byli zaopatrywani w nie listonosze. Organizacja pracy tych grup zawodowych jest skierowana na realizację usług zgodnie z potrzebami klientów, jak i obowiązującym stanem prawnym, przy szczególnym zapewnieniu bezpieczeństwa naszych klientów.

Zarząd Poczty Polskiej podjął decyzję o wypłacie dodatkowego świadczenia na zakup środków do dezynfekcji oraz środków ochrony. Otrzymają je pracownicy mający bezpośredni kontakt z klientami i ładunkami pocztowymi. Każdy pracownik zatrudniony na stanowisku eksploatacyjnym otrzyma dodatkowe świadczenie w wysokości 50 zł brutto na zakup środków ochrony. To dość symboliczna kwota, a dodatkowo środki ochrony indywidualnej to teraz towar deficytowy wszędzie, nawet w szpitalach. Gdzie zatem pracownicy mają kupić choćby płyn do odkażania rąk?

Poczta bez rewolucji

Rzecznik Siwek przekazuje jednocześnie kilka ważnych informacji: „Poczta Polska nie zmienia zasad wypłaty przekazów rentowo-emerytalnych. Świadczenia będą wypłacane z użyciem bezpiecznych kopert. Dla osób objętych kwarantanną, a pobierających te świadczenia, zostaną wdrożone szczególne procedury, pozostajemy w kontakcie z regionalnymi inspektorami sanitarnymi w tym zakresie.

Poczta Polska bezpiecznie doręczy przesyłkę pod wskazany adres. Wdrożyliśmy procedury zapewniające bezpieczeństwo klientom i pracownikom przy dostawie przesyłek wprost pod drzwi. Oprócz tradycyjnej formy doręczenia, wszystkie przesyłki listowe rejestrowane, paczkowe i kurierskie (z zastrzeżeniem przesyłek z dokumentami zwrotnymi) można odebrać bez pokwitowania.

W tym przypadku wystarczy jedynie okazać pracownikowi Poczty Polskiej z bezpiecznej odległości dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport, prawo jazdy. Pracownik Poczty sam spisze 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu i pozostawi przesyłkę. W przypadku przesyłek paczkowych i kurierskich, gdy ich nadawca podał numer telefonu adresata, przed doręczeniem przesyłki adresat otrzyma numer kontaktowy do kuriera. Od kuriera można uzyskać informacje o prognozowanym czasie dostawy lub uzgodnić bezpośrednio tryb odbioru przesyłki.

W przypadku przesyłek pobraniowych rekomendujemy płatność bezgotówkową, np. kartą płatniczą. Poczta Polska respektując wytyczne rządu sformułowane w specustawie dotyczącej zapobiegania i zwalczania choroby COVID-19 oraz związane z ogłoszeniem stanu epidemicznego od 17 marca 2020 r. do odwołania zawiesiła świadczenie usługi „Doręczenie na życzenie” oraz ogranicza świadczenie przekazów pieniężnych zagranicznych.

Przyjmowanie zagranicznych przekazów pieniężnych zostaje całkowicie zawieszone do następujących krajów: Armenia, Egipt oraz Watykan. Realizacja pocztowych przekazów zagranicznych dla pozostałych krajów pozostaje bez zmian. Zmiany w zakresie świadczenia usług są komunikowane na stronach internetowych Poczty Polskiej”.

Na koniec przesłanej informacji zapewnienie, że Poczta Polska wypełnia wszelkie zalecenia i dyspozycje Ministerstwa Zdrowia oraz GIS dotyczące profilaktyki minimalizującej ryzyko zakażenia się koronawirusem SARS-CoV-2, zaś w przypadku pojawienia się nowych zaleceń i wytycznych rekomendowanych przez GIS czy poszczególne Inspekcje Sanitarne są one wdrażane bez zbędnej zwłoki.

Miejmy nadzieję, że niezbędne rękawiczki i inne środki ochrony trafią do wszystkich listonoszy i pracowników Poczty Polskiej, którzy ich potrzebują. (mo)