Licealiści pomagają i edukują

Czy warto słuchać młodych? Tak, a już na pewno w tym wypadku. Dwie grupy uczniów z IV Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie, w ramach olimpiady „Zwolnieni z teorii”, wystartowały z projektami społecznymi, których celem jest pomoc innym w odnalezieniu się w świecie Internetu oraz szkolnej dżungli.

Ogólnopolska olimpiada projektów społecznych dla młodzieży pn. „Zwolnieni z teorii” pomaga młodym ludziom realizować własne projekty i jednocześnie uczy ich nowych umiejętności przydatnych na współczesnym rynku pracy. Do tegorocznej edycji zgłosili się m.in. uczniowie IV Liceum Ogólnokształcącego im. dr J. Młodowskiej w Chełmie z klas pedagogicznej i informatycznej. Obie grupy zdecydowały, że podejmą tematy, które są najistotniejsze z ich punktu widzenia.

My tylko żartowaliśmy

To nazwa projektu, realizowanego przez 8-osobową grupę z klasy pedagogicznej, w składzie: Weronika Kloc, Julia Król, Piotr Soczyński, Klaudia Harań, Alicja Nowosad, Oliwia Stałęga, Weronika Kowalska, Maria Zawiślak. Przyszli pedagodzy wzięli na tapetę temat przemocy rówieśniczej.

– Problem prześladowania przez rówieśników jest powszechnie znany, a mimo to zamiatany pod dywan. Naszym celem jest znalezienie rozwiązania i nagłośnienie problemu, by pokazać, jakie skutki niesie za sobą. Dążymy do tego, by szkoła i rodzice przestali go bagatelizować. Sami znamy osoby, które doświadczyły prześladowania. Przez ten projekt chcemy pomóc ofiarom szkolnej przemocy – opowiada Weronika Kloc, jedna z realizatorek projektu.

W ramach przedsięwzięcia młodzi planują zorganizować m.in. warsztaty on-line z psychologiem (lub jeśli sytuacja pandemiczna pozwoli – spotkania w szkole), a także nakręcić filmik krótkometrażowy.

Digitized

Patrycja Bednarska, Aleksandra Czepiel, Emilia Kowalewska i Dagmara Kędzierska – to skład drugiej silnej grupy IV LO, która zdecydowała się wystartować w olimpiadzie. Z racji tego, że dziewczyny są uczennicami klasy o profilu informatycznym, ich projekt społeczny dotyczy właśnie „sieci”, a dokładniej bezpieczeństwa w niej.

– Temat jest szczególnie ważny w czasach pandemii – podkreśla Patrycja Bednarska, lider projektu „Digitized”. – Amerykańska agencja rządowa FBI podała, że od początku pandemii liczba incydentów w sieci wzrosła aż o 400%. Jednakże tylko 70% Polaków zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństwa, jakie może występować w sieci. Ponadto połowa z nich nie aktualizuje na bieżąco oprogramowania, a prawie 20% nie używa programów antywirusowych. Częstą przyczyną wycieku danych wrażliwych jest nasza niefrasobliwość i brak rozwagi w Internecie. Realizacja naszego projektu ma na celu poszerzenie wiedzy na temat zagrożeń oraz bezpiecznych zachowań „w sieci” – opowiada licealistka.

Ze względu na specyfikę oraz grupę docelową swoją kampanię młodzi prowadzą głównie w mediach społecznościowych. Oprócz prezentacji o cyberbezpieczeństwie, w ramach „Tygodnia z Informatyką” zaplanowali warsztaty z podstaw programowania, montażu filmu czy grafiki komputerowej, a także wywiady ze specjalistami i inne poboczne wydarzenia, jak np. „[NIE]Bezpieczni w sieci. Dzień Bezpiecznego Internetu 2021”, który odbył się 9 lutego.

Oba projekty społeczne realizowane są pod patronatem Nowego Tygodnia. Wielki finał olimpiady „Zwolnieni z teorii” odbędzie się w czerwcu. Licealistom gratulujemy zapału do pracy i życzymy powodzenia w dalszych działaniach! (pc)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here