Lubelscy inżynierowie wynaleźli ekologiczny asfalt

Doktoranci Politechniki Lubelskiej opracowali innowacyjną metodę produkcji asfaltu bardziej przyjaznego środowisku. Wynalazek został opatentowany, udzielono też już pierwszych licencji na jego wykorzystanie.


Ekologiczne technologie wytwarzania mieszanek asfaltowo-mineralnych w technologii tzw. asfaltu spienionego to efekt badań prowadzonych przez zespół pod przewodnictwem mgr. inż. Michała Wróbla z Katedry Geotechniki na Wydziale Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Wypracowane rozwiązania zostały opatentowane i wyróżnione nagrodą specjalną 11. edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Student-Wynalazca” przez prezes Urzędu Patentowego, Edytę Demby-Siwek. Pomysł został już wcześniej, w 2019 roku, nagrodzony na międzynarodowej konferencji „Materials Technology and Applications” odbywającej się w japońskim Kioto.

W powstaniu cyklu sześciu wynalazków pod wspólną nazwą „Sposoby wytwarzania ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych” mgr. inż. Michałowi Wróblowi pomagali dr inż. Agnieszka Woszuk, prof. dr hab. inż. Wojciech Franus, dr Szymon Malinowski oraz dr Lidia Bandura. Opracowane przez zespół metody pozyskiwania asfaltu są bardziej przyjazne środowisku, ponieważ wiążą się z obniżeniem temperatury produkcji o 30 stopni Celsjusza.

– Taka metoda produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych pozytywnie wpływa na redukcję emisji szkodliwych substancji i ograniczenie eksploatacji złóż nieodnawialnych, powoduje również zmniejszenie zużycia paliw i poprawę warunków pracy osób pracujących przy wykonywaniu nawierzchni asfaltowych, a także umożliwia recykling zdegradowanych nawierzchni asfaltowych – wyjaśnia inż. Michał Wróbel. Na dwa, z sześciu opatentowanych wynalazków, udzielono już licencji przedsiębiorstwom z branży drogowej.

Technologia mieszanek mineralno-asfaltowych daje producentom i wykonawcom powierzchni bitumicznych większe możliwości w procesach budowlanych. W Polsce może być ona szeroko wykorzystywana w remontach istniejących już nawierzchni. – Technologia nawierzchni drogowych ma zapewniać im trwałość, bezpieczeństwo i komfort użytkowników.

Zastosowanie wybranej technologii powinno także mieć uzasadnienie ekonomiczne i być ekologiczne – dodaje prof. Wojciech Franus, kierownik Katedry Geotechniki Politechniki Lubelskiej. Opracowane rozwiązanie może stać się więc alternatywą dla metod pozyskiwania zwykłego asfaltu, które z powodu rosnących kosztów energii i zwiększających się norm ochrony środowiska będą coraz bardziej problematyczne.

Do konkursu „Student-Wynalazca” nadesłano 139 projektów z 23 uczelni w kraju. Naukowcy z Politechniki Lubelskiej, przedstawiając 17 wynalazków, zajęli pod tym względem drugie miejsce spośród wszystkich uczelni. Lepsi byli jedynie przedstawiciele Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, którzy zarejestrowali 38 zgłoszeń. 

Daniel Olbromski

News will be here