Lubelski bastion kultury 2018

W ramach festiwalu „Scena w budowie” 4 lutego w CSK zostanie wystawiony spektakl „Malowany ptak” w reżyserii Mai Kleczewskiej

Jeszcze w grudniu w Centrum Spotkania Kultur poinformowano o planach instytucji na bieżący, 3. już, rok działalności sceny. Oferta wysokiej kultury jest imponująca. W planach opery, spektakle baletu i teatru, recitale, jak ten Vadima Repina. Repertuar zdominują koncerty, m.in. występ Yasmin Levy oraz Bobby McFerrin Show. Początek roku to jednak jubileusz krakowskiego giganta poezji śpiewanej oraz brawurowy spektakl stołecznego Och-Teatru z Krystyną Jandą.


Nowy program CSK (w sobotę, 13 stycznia) otworzył swym sentymentalnym koncertem Grzegorz Turnau. Z towarzyszeniem 6 wybitnych multiinstrumentalistów dał popis stanowiący sumę jego dokonań w 30. roku kariery. Blisko 1000 osób wychodziło z sali operowej urzeczonych wokalną formą tego poety z Krakowa – dodatkowo wybornie jazzującego i tryskającego dowcipem.
Były już i będą inne koncerty pełne nostalgii: 21 stycznia grupa Piotr Nalepa Breakout Tour przypomniała dorobek tego kultowego zespołu lat 60./70. ub. wieku, z udziałem Orkiestry Symfonicznej im. K. Namysłowskiego z Zamościa, a 1 lutego obejrzymy zjawiskowe „Passion de Buena Vista” – wspomnienie formacji kubańskich seniorów swinga Buena Vista Social Club (bilety od 129 zł). 9 lutego na scenie Centrum z kolei dzieło muzyki symfonicznej „Siedem bram Jerozolimy” w wykonaniu orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Krzysztofa Pendereckiego. 11 lutego koncert „Duch Gór” a w nim Trebunie-Tutki i Urmuli Quintet (Gruzja) – muzyczne spotkanie górali podhalańskich i górali kaukaskich z Kazbek.
4 marca scenę operową opanuje Grażyna Brodzińska w recitalu „The Best of Broadway” (bilety od 90 zł). Następnie dwie uczty rockowe gwiazd długo już świecących: 11 marca akustycznie zagra Kult (bilety od 120 zł), a 24 marca zespół Perfect (od 90 zł). Wcześniej, 21 marca koncert symfoniczny: Szymon Nehring & Camerata Jerusalem Orchestra (Izrael) pod dyrekcją Avnera Birona – to założyciel i dyrektor artystyczny orkiestry (bilety od 40 zł) oraz 22 marca Buffalo Philharmonic Orchestra (USA) pod dyrekcją Joann Falletty – to amerykański koncert w 100. rocznicę urodzin Leonarda Bernsteina oraz 120. rocznicę urodzin George’a Gershwina (bilety od 40 zł).
22 kwietnia koncert finałowy II Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” a w nim Yasmin Levy izraelska artystka śpiewająca m.in. pieśni sefardyjskie, inspirowane flamenco (bilety od 80 zł).
5 maja mega wydarzenie w CSK! – showman Bobby McFerrin oraz 12 wokalistów a capella w koncercie „Circlesongs” (bilety od 80 zł).
12 maja przeżycie dla koneserów: Laibach – słoweński zespół tworzący muzykę do ambitnych wydarzeń i przedstawień teatralnych. Wraz z orkiestrą wykona „Simfonia Sacra” Andrzeja Panufnika. Wydarzenie współtworzą CSK i Ośrodek „Rozdroża” (bilety od 40 zł). 11 września na wielkiej scenie zagości światowy wirtuoz skrzypiec Vadim Repin. Będzie to godne uczczenie 120-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie (bilety od 40 zł).

Ale przecież to scena operowa

Dlatego w dniach 14-16 września usłyszymy tu dzieło Christopha Willibalda Glucka „Orfeusz i Eurydyka” w wykonaniu Opery Wrocławskiej. Właśnie tam odbyła się w grudniu jej premiera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Dyrygent i kierownik muzyczny: Jarosław Thiel, scenografia: Boris Kudlička, choreografia: Tomasz Wygoda. Treść opery? Eurydyka umiera ukąszona przez żmiję a jej kochanek Orfeusz idzie po nią aż do wrót piekieł. Czy jest w stanie wyratować ukochaną z objęć ciemności? Grecki mit, a w nim bóg Hades zezwala na powrót Eurydyki na ziemię, stawia jednak warunki. Czy Orfeusz im sprosta?
– Z tej dziedziny sztuki w grę wchodzą też inne pozycje repertuaru – mówi na konferencji Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor Opery Wrocławskiej. – Chcielibyśmy w Lublinie pokazać nasz zespół baletowy w naszych wersjach „Dziadka do orzechów” czy „Romeo i Julii” z muzyką na żywo – te sprawy są jeszcze w fazie uzgodnień.
Dyrektor rekomenduje też pierwsze dzieło operowe Leszka Możdżera znakomicie ocenione przez krytykę i odebrane przez wrocławską publiczność, bo oto 29 czerwca i 1 lipca w CSK zagości „Immanuel Kant” – dziś już wydarzenie o randze światowej, gdzie formę estetyczną opery wzbogacił jazz, literatura i filozofia. Jej autor Leszek Możdżer to artysta znany nie tylko publiczności jazzowej, ale też jako muzyk o korzeniach muzyki klasycznej. Wielką sławę przyniosły mu występy w salach takiej rangi jak nowojorska Carnegie Hall.
Za warstwę dramaturgiczną dzieła odpowiada Thomas Bernhard – nazwisko, które w świecie teatru od kilkudziesięciu lat niezmiennie wywołuje wielkie emocje. Na podstawie tekstów tego austriackiego pisarza powstają spektakle elektryzujące publiczność w Polsce jak „Wymazywanie”, „Kalkwerk” czy „Immanuel Kant” w reżyserii Krystiana Lupy. Dziś Thomas Bernhard firmuje polską operę. Premiera „Immanuela Kanta” miała miejsce w Operze Wrocławskiej w ramach Festiwalu Oper Współczesnych. Reżyseria i scenografia: Jerzy Lach, dyrygent: Przemysław Fiugajski, choreografia: Jarosław Staniek, kostiumy: Ewa Minge.

To także wielka scena teatru

Jej otwarciem na 2018 rok w CSK 20 stycznia było jedno z najzabawniejszych przedstawień, jakie można znaleźć na polskich scenach. To farsa „Pomoc domowa” (autor Marc Camoletti) stołecznego Och-Teatru z Krystyną Jandą w podwójnej funkcji… Będąc reżyserem i wykonawczynią roli tytułowej artystka dwukrotnie uwiodła 1000-ną widownię, podobnie jak w dzień inauguracji CSK.
Od 24 stycznia do końca kwietnia będzie trwać tutaj szczególny ciąg wydarzeń: spektakle nominowane przez kapitułę konkursu „Złota kieszeń” w ramach Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w budowie”. – Stał się on wizytówką Centrum odnosząc się – poprzez nazwę – do historii naszego budynku – zauważa Piotr Franaszek, dyrektor CSK. – W jego ramach 4 wybitne sztuki, spotkania z twórcami tego gatunku, wystawy z udziałem twórców z Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. 21 kwietnia w sali operowej będzie finał festiwalu i gala wręczenia nagród „Złota Kieszeń”, a 22-go zwieńczy to wydarzenie koncert Yasmin Levy.
Konkursowe spektakle to „Gorset” Sceny Plastycznej KUL (24 stycznia, bilety od 20 zł), „Malowany ptak” w reż. Mai Kleczewskiej (4 lutego, bilety od 30 zł), „Chłopi” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego (29 marca, bilety od 30 zł) i „Księgi Jakubowe” na podstawie powieści Olgi Tokarczuk w reż. Eweliny Marciniak (20 kwietnia, bilety od 40 zł).
27 stycznia obejrzymy spektakl taneczny „Chiński Nowy Rok” w wykonaniu akademii tańca Youth Dance Company z Pekinu (bilety od 30 zł).
CSK zaprezentuje też balet klasyczny. 30 stycznia na scenie zobaczymy Narodowy Balet Gruzji Sukhishvili – unikalne show 100 tancerzy i orkiestry na jednej scenie (bilety od 140 zł). 17 lutego odwiedzi nas sam „Dziadek do orzechów” – rosyjski balet do muzyki Piotra Czajkowskiego (bilety od 100 do 170 zł). Dzieło przedstawia bezlitosną walkę dobra ze złem oraz zapewnia, że dobro zwycięży, w świecie zapanuje miłość i sprawiedliwość… A to wszystko w zaskakującej atmosferze zimy, jaką wykreują wybitni fachowcy od sceny w CSK. W 16 marca na tejże scenie zobaczymy tancerzy Moscow City Balet w spektaklu „Romeo i Julia” (bilety 125-175 zł).
Już w innej konwencji 3 czerwca pojawi się „Człowiek z La Manczy” – malownicze widowisko na motywach książki Cervantesa. Przywiezie je Teatr Polski z Bielska Białej, a kształt sceniczny nada mu lubelski reżyser Witold Mazurkiewicz.

Będą też festiwale…

Oprócz sygnalizowanego Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” mamy jeszcze cztery – zachęca Barbara Wybacz, dyrektor artystyczny CSK. – Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena – 22. już edycja lubelska (21-23 marca) na wielkiej scenie CSK ukaże wyśmienitą próbkę z repertuaru muzyki klasycznej oraz światowej klasy zespoły. Na tydzień przed Wielkim Piątkiem, 23 marca tym razem w archikatedrze lubelskiej, organizujemy koncert „Siedem Słów Chrystusa na Krzyżu”, bezpłatny, który wykona Szymanowski Quartet.
W dniach 14-20 maja w sali kinowej będzie trwać 15. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity – największy festiwal kina dokumentalnego w Polsce. Między 20 a 26 maja wielką sceną zawładnie „Antonina Campi Opera Masterclass” – Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów. Z najlepszymi pedagogami wokalnymi z Europy i najzdolniejszymi studentami śpiewu czy kursami mistrzowskimi.
Jesienią 3-4 listopada zawita do CSK Festiwal Podróży i Reportażu Kontynenty, a w nim spotkania, cykle warsztatów i filmy dla miłośników tego gatunku.
Marek Rybołowicz