Lubelski bolid zachwycił światowe jury

Zespół Hydrogreen Pollub i jego dzieło

Studenci z Politechniki Lubelskiej zaprojektowali bolid, który może przejechać nawet 460 km na m3 wodoru. Projekt efektywnego energetycznie pojazdu został nagrodzony w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon, który w tym roku wyjątkowo odbył się nie na torze wyścigowym, ale online. Konkurencja była ogromna, młodzi inżynierowie z całego świata przedstawili jury aż 150 innowacyjnych pojazdów.


Shell Eco-marathon to jeden z najbardziej prestiżowych i innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Zespoły ze szkół średnich oraz uczelni z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów jak najbardziej wydajnych energetycznie. Zwycięża drużyna, której pojazd może pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwa lub jednej kWh.

W tym roku rywalizacja odbyła się nie jak co roku, na torze wyścigowym, ale zespoły przysyłały nagrania z prezentacją swoich pojazdów, a jury oceniało je online. W kategorii: projekt pojazdu (koncept Prototype i Urban) zwyciężył pojazd skonstruowany przez zespół Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej. Lubelski wehikuł doceniony został nie tylko za mikroskopijne zużycie paliwa, ale również zapewnienie ochrony kierowcy, wyjątkowy design oraz zastosowanie materiałów, które zostały wybrane w oparciu o możliwość ich recyklingu.

Wśród nagrodzonych w tegorocznym konkursie Shell Eco-marathon znalazły się również drużyny z Turcji, Holandii, Egiptu, Bułgarii, Francji i Włoch. – Nasz pojazd został zbudowany z włókna węglowego. Dzięki temu rozwiązaniu byliśmy

w stanie ograniczyć jego masę własną do niezbędnego minimum. W tym roku pracowaliśmy nad poprawą efektywności systemu paliwowego, w szczególności nad sprawnością ogniwa wodorowego. Zamontowaliśmy nowy układ elektroniczny oparty o bardziej zaawansowane i niezawodne podzespoły. Od podstaw stworzyliśmy projekt nowej, ergonomicznej kierownicy oraz opracowaliśmy lżejszą i wytrzymalszą piastę koła napędowego – mówi Kamil Dubeński z Hydrogreen Pollub.

– Z uwagi na sytuację epidemiologiczną ten sezon był dla nas bardzo wymagający, tym bardziej cieszymy się z sukcesu, ale nie planujemy osiadać na laurach. Nagrodę w konkursie przeznaczymy na dalszy rozwój pojazdu i będziemy przygotowywać nasz bolid na 2021 rok, w którym powrócimy do rywalizacji z zespołami z całego świata – zapewnia Paweł Stadnicki z Hydrogreen Pollub. MG

News will be here