Lubelski Festiwal Filmowy 2020

Filmy fabularne, dokumentalne, nawet eksperymentalne, osobliwe kino autorskie, metraż pełny i krótki, animacje, pokazy specjalne, spotkania i warsztaty. Wszystkie te wydarzenia z dostawą do domu, dostępne bezpłatnie. Lubelski Festiwal Filmowy odbędzie się po raz 14. w dniach 23-28 listopada w formule online.


Tegoroczny LFF, organizowany rokrocznie przez Centrum Kultury w Lublinie, zakrojono doprawdy na bogato. Gwarantuje to zróżnicowany tematycznie i stylistycznie bardzo rozbudowany program tej międzynarodowej imprezy. Widzowie będą mogli zobaczyć 123 filmy rywalizujące w 8 konkursach krótkometrażowych – te zdecydowanie przeważają – i jednym pełnometrażowym.

Konkurs ‘Fokus: Pełny Metraż’ prezentuje 6 filmów, z czego 4 produkcje lubelski festiwal zaprezentuje jako pierwszy w Polsce. Wszystkie obrazy łączy wątek transformacji ustrojowej, wydarzeń, które zmieniają życie bohaterów. Polskę reprezentuje dwóch reżyserów debiutantów: Bartosz Kruhlik z nagrodzoną na festiwalu w Gdyni „Supernova” i Piotr Adamski z nagrodzonym na festiwalu w Koszalinie „Eastern”.

Polską premierę będzie mieć „Obywatel senior” Marinosa Kartikkisa z Cypru. To poruszająca historia starszego mężczyzny, który spędza noce w ambulatorium, gdyż boi się spać w domu.

Na festiwal powraca Jānis Ābele ze swoim nowym filmem „Jełgawa 94”, w którym portretuje zafascynowanych stylem muzyki grunge nastolatków dorastających w epoce przemian po ZSRR. Ta łotewska produkcja zdobyła 4 nagrody na festiwalu w Rydze. Z kolei „D2: Pociągiem na koniec świata” czeski reżyser Peter Babijc zabierze widzów w niezwykłą podróż do Władywostoku, a film „Etiuda #2” Andrieja Burmistrowa z Rosji opowie historię wychowanego w sierocińcu Saszy, dla którego ucieczką od brutalnego świata staje się muzyka.

Konkursy krótkiego metrażu

‘Fokus: Dokument’ obrazuje skalę zróżnicowania w podejściu do realizacji tego rodzaju kina. Paweł Dyllus w filmie „Dziwor” przedstawia sylwetkę wybitnego fotografa i autora zdjęć filmowych Bogdana Dziworskiego. Lucia Kašová ze Słowacji w „Betonowe czasy” opowiada o Bratysławie w konwencji fund-footage, a Anne van Campenhout (Holandia) w „Gra wstępna” obserwuje tamtejszych nastolatków na lekcjach wychowania seksualnego. Pojawi się również lokalny akcent: Jan Borowiec z Lublina w „Szklanych negatywach” wyrusza do Izraela, by rozwiązać zagadkę autorstwa przedwojennych fotonegatywów odnalezionych na jednym z lubelskich strychów.

W konkursie ‘Fokus: Animacja’ wezmą udział zarówno twórcy młodzi, jak Natalia Spychała z obrazem „Marbles”, oraz doświadczeni reżyserzy, np. Piotr Dumała z „Ostatnia wieczerza”. Wybitny polski animator łączy scenę ostatniej wieczerzy w jadącym pociągu z wyjątkową muzyką. Pojawi się również m.in. premierowa produkcja „My Galactic Twin Galaction” znanego lubelskiej publiczności Saszy Svirskiego.

Konkurs ‘Fokus: Emocje’ koncentruje silnie oddziałujące na odbiorcę dramaty. Jednym z nich jest „Pierwsze pożegnania” – reżyserski debiut Mathilde Profit, autorki pracującej m.in. przy „Holy Motors” Leosa Caraxa. Wyjątkowy jest również macedoński film „Naklejka” Georgija M. Unkovskiego, który swoją światową premierę miał na festiwalu w Sundance.

Konkurs ‘Fokus: Temat’ skupia się na produkcjach opowiadających o aktualnych problemach społecznych mieszkańców różnych stron świata. Prezentowany na festiwalu w Cannes film „Anna” Dekela Berensona opowiada o amerykańskich wycieczkach na Ukrainę w celu znalezienia żony. Z kolei brawurowo zrealizowany „Pchły” Marca Lahore’a przedstawia procedurę pomocy bezdomnym mieszkającym na ulicach Paryża. To tylko dwa z dziewięciu intrygujących tematów.

Fani kina poszukującego

Ci będą ukontentowani konkursem ‘Fokus: Eksperyment’. Znajdą tu m.in. nagrodzony na festiwalu w Cannes wietnamski film „Bądź czujny i gotowy” (reż. Pham Thien An) i niepokazywaną dotąd w Polsce „Inwazja” Dantego Rustava z Uzbekistanu.

Konkurs ‘Fokus: Pomysł’ dostarczy widzom wielu zaskoczeń. Dość powiedzieć, że wśród konkursowych produkcji są… musical o drogowym słupku „Pachołek” Sébastiena Augera i komedia „Filmy z epoki smogu” (z udziałem m.in. Andrzeja Seweryna i Danuty Stenki) w reżyserii Michała Zadary i Barbary Wysockiej.

Swój blok mają również filmy dla dzieci. Tu znalazł się nagrodzony na festiwalu w Annecy „Moje życie w Wersalu” – animacja Clémence Madeleine Perdrillat i Nathaniela H’Limiego. To kolejna polska premiera na LFF.

O tym, kto w tym roku otrzyma statuetki Złotego Mrówkojada zdecyduje jury w składzie: Katarzyna Borowiecka (dziennikarka, autorka nagradzanej audycji ‘ABC popkultury’ w radiowej Trójce, prowadząca magazyn Aktualności Filmowe w Canal+); Agnieszka Pisarek (filmoznawczyni, krytyczka filmowa związana od 2016 r. z kanałem Sfilmowani na YouTube) oraz Dawid Adamek (założyciel i twórca kanału Sfilmowani).

W programie LFF znalazły się także wydarzenia towarzyszące, m.in. internetowe warsztaty języka filmowego, pisania i mówienia o filmie oraz storytellingu. Warsztaty poprowadzą m.in. dr Marcin Maron i dr hab. Łukasz Jasina.

Rejestracja na seanse odbywa się przez portal evenea.pl.

Zarejestrowani na 15 minut przed seansem otrzymają pod podany adres e-mail link do streamu. Wydarzenia klubu festiwalowego dostępne na facebookowej stronie internetowej lubelskifestiwalfilmowy.

Pełny program festiwalu jest dostępny na lff.lublin.pl.

Marek Rybołowicz