Lubelski Festiwal Filmowy 2020

Filmy fabularne, dokumentalne, nawet eksperymentalne, osobliwe kino autorskie, metraż pełny i krótki, animacje, pokazy specjalne, spotkania i warsztaty. Wszystkie te wydarzenia z dostawą do domu, dostępne bezpłatnie. Lubelski Festiwal Filmowy odbędzie się po raz 14. w dniach 23-28 listopada w formule online.


Tegoroczny LFF, organizowany rokrocznie przez Centrum Kultury w Lublinie, zakrojono doprawdy na bogato. Gwarantuje to zróżnicowany tematycznie i stylistycznie bardzo rozbudowany program tej międzynarodowej imprezy. Widzowie będą mogli zobaczyć 123 filmy rywalizujące w 8 konkursach krótkometrażowych – te zdecydowanie przeważają – i jednym pełnometrażowym.

Konkurs ‘Fokus: Pełny Metraż’ prezentuje 6 filmów, z czego 4 produkcje lubelski festiwal zaprezentuje jako pierwszy w Polsce. Wszystkie obrazy łączy wątek transformacji ustrojowej, wydarzeń, które zmieniają życie bohaterów. Polskę reprezentuje dwóch reżyserów debiutantów: Bartosz Kruhlik z nagrodzoną na festiwalu w Gdyni „Supernova” i Piotr Adamski z nagrodzonym na festiwalu w Koszalinie „Eastern”.

Polską premierę będzie mieć „Obywatel senior” Marinosa Kartikkisa z Cypru. To poruszająca historia starszego mężczyzny, który spędza noce w ambulatorium, gdyż boi się spać w domu.

Na festiwal powraca Jānis Ābele ze swoim nowym filmem „Jełgawa 94”, w którym portretuje zafascynowanych stylem muzyki grunge nastolatków dorastających w epoce przemian po ZSRR. Ta łotewska produkcja zdobyła 4 nagrody na festiwalu w Rydze. Z kolei „D2: Pociągiem na koniec świata” czeski reżyser Peter Babijc zabierze widzów w niezwykłą podróż do Władywostoku, a film „Etiuda #2” Andrieja Burmistrowa z Rosji opowie historię wychowanego w sierocińcu Saszy, dla którego ucieczką od brutalnego świata staje się muzyka.

Konkursy krótkiego metrażu

‘Fokus: Dokument’ obrazuje skalę zróżnicowania w podejściu do realizacji tego rodzaju kina. Paweł Dyllus w filmie „Dziwor” przedstawia sylwetkę wybitnego fotografa i autora zdjęć filmowych Bogdana Dziworskiego. Lucia Kašová ze Słowacji w „Betonowe czasy” opowiada o Bratysławie w konwencji fund-footage, a Anne van Campenhout (Holandia) w „Gra wstępna” obserwuje tamtejszych nastolatków na lekcjach wychowania seksualnego. Pojawi się również lokalny akcent: Jan Borowiec z Lublina w „Szklanych negatywach” wyrusza do Izraela, by rozwiązać zagadkę autorstwa przedwojennych fotonegatywów odnalezionych na jednym z lubelskich strychów.

W konkursie ‘Fokus: Animacja’ wezmą udział zarówno twórcy młodzi, jak Natalia Spychała z obrazem „Marbles”, oraz doświadczeni reżyserzy, np. Piotr Dumała z „Ostatnia wieczerza”. Wybitny polski animator łączy scenę ostatniej wieczerzy w jadącym pociągu z wyjątkową muzyką. Pojawi się również m.in. premierowa produkcja „My Galactic Twin Galaction” znanego lubelskiej publiczności Saszy Svirskiego.

Konkurs ‘Fokus: Emocje’ koncentruje silnie oddziałujące na odbiorcę dramaty. Jednym z nich jest „Pierwsze pożegnania” – reżyserski debiut Mathilde Profit, autorki pracującej m.in. przy „Holy Motors” Leosa Caraxa. Wyjątkowy jest również macedoński film „Naklejka” Georgija M. Unkovskiego, który swoją światową premierę miał na festiwalu w Sundance.

Konkurs ‘Fokus: Temat’ skupia się na produkcjach opowiadających o aktualnych problemach społecznych mieszkańców różnych stron świata. Prezentowany na festiwalu w Cannes film „Anna” Dekela Berensona opowiada o amerykańskich wycieczkach na Ukrainę w celu znalezienia żony. Z kolei brawurowo zrealizowany „Pchły” Marca Lahore’a przedstawia procedurę pomocy bezdomnym mieszkającym na ulicach Paryża. To tylko dwa z dziewięciu intrygujących tematów.

Fani kina poszukującego

Ci będą ukontentowani konkursem ‘Fokus: Eksperyment’. Znajdą tu m.in. nagrodzony na festiwalu w Cannes wietnamski film „Bądź czujny i gotowy” (reż. Pham Thien An) i niepokazywaną dotąd w Polsce „Inwazja” Dantego Rustava z Uzbekistanu.

Konkurs ‘Fokus: Pomysł’ dostarczy widzom wielu zaskoczeń. Dość powiedzieć, że wśród konkursowych produkcji są… musical o drogowym słupku „Pachołek” Sébastiena Augera i komedia „Filmy z epoki smogu” (z udziałem m.in. Andrzeja Seweryna i Danuty Stenki) w reżyserii Michała Zadary i Barbary Wysockiej.

Swój blok mają również filmy dla dzieci. Tu znalazł się nagrodzony na festiwalu w Annecy „Moje życie w Wersalu” – animacja Clémence Madeleine Perdrillat i Nathaniela H’Limiego. To kolejna polska premiera na LFF.

O tym, kto w tym roku otrzyma statuetki Złotego Mrówkojada zdecyduje jury w składzie: Katarzyna Borowiecka (dziennikarka, autorka nagradzanej audycji ‘ABC popkultury’ w radiowej Trójce, prowadząca magazyn Aktualności Filmowe w Canal+); Agnieszka Pisarek (filmoznawczyni, krytyczka filmowa związana od 2016 r. z kanałem Sfilmowani na YouTube) oraz Dawid Adamek (założyciel i twórca kanału Sfilmowani).

W programie LFF znalazły się także wydarzenia towarzyszące, m.in. internetowe warsztaty języka filmowego, pisania i mówienia o filmie oraz storytellingu. Warsztaty poprowadzą m.in. dr Marcin Maron i dr hab. Łukasz Jasina.

Rejestracja na seanse odbywa się przez portal evenea.pl.

Zarejestrowani na 15 minut przed seansem otrzymają pod podany adres e-mail link do streamu. Wydarzenia klubu festiwalowego dostępne na facebookowej stronie internetowej lubelskifestiwalfilmowy.

Pełny program festiwalu jest dostępny na lff.lublin.pl.

Marek Rybołowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here