Mazda 2 1,5 115 KM

Najmniejszy model Mazdy, oznaczony numerem 2, to jedno z najfajniejszych aut segmentu, jakimi było dane nam jeździć. „Dwójka” ma świetny silnik i układ jezdny, no i świetnie wygląda – zarówno na zewnątrz jak i w środku.

Nadwozie i wnętrze

Mazda 2, podobnie jak i wszystkie pozostałe modele japońskiego producenta, została zbudowana w oparciu o tzw. technologię Skyactive. Oznacza to mniej więcej tyle, że budowniczowie tego auta kierowali się zasadą, by maksymalnie odchudzić każdy jego element. Od zawsze bowiem było wiadomo, że najlepszym sposobem na poprawienie osiągów, zmniejszenie spalania i polepszenie trakcji jest walka z wagą. Ale dane parametry techniczne to w samochodzie nie wszystko. Równie ważnym jak one elementem (a dla wielu nawet najważniejszym) jest wygląd. I na tym polu Mazda 2 niemal na głowę bije konkurentów nie tylko z segmentu, ale i nawet o klasę wyższych. Auto mimo małych gabarytów wygląda rewelacyjnie. Z przodu o jego rasowości już z daleka informuje wielki, agresywny grill i napompowany zderzak. Jeszcze bardziej masywny jest zderzak zamontowany z tyłu. Jego dolną część zajmuje czarna wstawka, a wyżej mamy niewielką klapę bagażnika i dość pokaźny spojler na dachu. Z profilu „dwójka” prezentuje się równie okazale – świetne felgi, podnosząca się ku górze linia szyb bocznych i opadająca zdecydowanie maska przywodzą na myśl rasowego roadstera. Równie ciekawie jest w środku. W kabinie króluje minimalizm formy i deskę rozdzielczą ograniczono do minimum. Znajdziemy na niej tylko jeden nawiew powietrza i jeden panel sterowania klimatyzacją. I tyle. Dopiero na podszybiu znajdziemy wyświetlacz, na którym znajdziemy wszystkie informacje o samochodzie z nawigacją i systemem audio. Dodatkowo cała deska obszyta jest miękką skórą, co daje niezwykle przyjemne wrażenie. Kierowca ma przed sobą kapitalnie wykonaną i zaprojektowaną kierownicę, przez którą widać wielki centralnie umieszczony obrotomierz, co daje nam jasny sygnał, że Mazda to sportowe auto.

Silnik i skrzynia biegów

Testowy model napędzał silnik benzynowy o pojemności 1,5 l i mocy 115 KM. Auto rozpędza się do setki w 8,7 s, i może jechać 200 km/h. Producent podaje, że średnio spali przy tym 5 litrów benzyny na każde 100 km. Osiągnięcie takie wyniku jest możliwe, ale przy jeździe dającej frajdę trzeba się liczyć, że Mazda „łyknie” o 2 litry więcej. Przeniesienie napędu w tym modelu realizowane było za pomocą tradycyjnej, 6-biegowej przekładni.
Zawieszenie i komfort jazdy
Mazdą 2 jeździ się jak kompaktem. Takie wrażenia daje świetnie wyciszone wnętrze i kapitalnie zestrojone zawieszenie, które wtedy, gdy trzeba jest komfortowe, a przy dynamicznej jeździe zapewnia bardzo dobrą przyczepność i stabilność.

Wyposażenie i cena

Przyjemność jazdy Mazdą 2 kosztuje przynajmniej 54 400 zł. Topowo wyposażona wersja, którą mieliśmy do dyspozycji w teście, to już wydatek większy o jakieś 20 tys. zł. Co dostajemy w zamian? Niemal wszystko – od klimatyzacji, przez skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, system nawigacji, asystenta toru jazdy, po 16-calowe felgi.