Młodzi Inżynierowie ruszają w świat

15 czerwca w Akademickim Centrum Współpracy Transgranicznej PWSZ w Chełmie w Depułtyczach Nowych odbył się rodzinny piknik kończący I edycję projektu „Akademia Młodego Inżyniera”.

W zacisznym i urokliwym miejscu ACWT blisko pięćdziesięcioro dzieci z Chełma spędziło czas wspólnie z rodzicami, dzieląc się z nimi nabytą podczas zajęć nową wiedzą i umiejętnościami. Wiedza ta dotyczyła dziedzin rzadko dla dzieci dostępnych, ale mocno ich intrygujących, takich jak kryminalistyka, robotyka, programowanie, a także umiejętności pisania bloga czy videoblogowania.

Uczestnicy „Akademii Młodego Inżyniera” przez 9 miesięcy pilnie i z ochotą uczyli się pod okiem najlepszych specjalistów w danych dziedzinach, wykładowców PWSZ w Chełmie.

Dzisiejszy dzień był zwieńczeniem tej nauki, ale też dobrej zabawy i nawiązanych przyjaźni, jak niejednokrotnie podkreślali młodzi naukowcy. Przez ponad 100 godzin uczyli się oni programować, konstruować, szukać sprawców zbrodni, pisać własnego bloga, czy nagrywać vloga. Podczas pikniku mieli możliwość z dumą zaprezentować efekty swojej pracy.

Wspólnie z rodzicami, członkowie Młodzieżowej Akademii Informatycznej skonstruowali i zaprogramowali robota, który wykrywał krawędzie stołu i miał za zadanie nie spaść z niego. Udało się znakomicie. Ponadto tworzyli oni grafikę, którą następnie drukowali przy pomocy własnoręcznie zbudowanego plotera. Uczestnicy Młodzieżowej Akademii Kryminalistycznej pobierali odciski palców swoich rodziców i tworzyli ich portret pamięciowy. Młodzi inżynierowie z Młodzieżowej Akademii Robotyki przedstawili własne konstrukcje z klocków Lego, opowiadali o mechanizmach w nich użytych, a następnie wspólnie z rodzicami testowali przygotowane konstrukcje. Młodzieżowa Akademia Nowoczesnych Zawodów – czyli grupa Bloger i Vloger zaprezentowała własne nagrania, realizowane według autorskich scenariuszy.

Po części warsztatowej nadszedł czas uroczystego wręczenia dyplomów ukończenia kursów. W trakcie pikniku rodzice mogli też porozmawiać z trenerami o osiągnięciach dzieci, bliżej zapoznać się z zagadnieniami realizowanymi podczas zajęć oraz wyrazić swoje spostrzeżenia na temat metod pracy z ich dziećmi. Były to opinie optymistyczne i pełne aprobaty dla niekonwencjonalnych, nowoczesnych i bliższych dzisiejszemu pokoleniu metod nauczania. Zarówno uczestnicy jak i rodzice zgodnie uznawali, że zarówno tak ciekawej tematyki jak i sposobów pracy z uczniem brakuje we współczesnej szkole. Cieszyli się, że dzięki zajęciom mogli z nich skorzystać.

Realizacja projektu niewątpliwie przyczyni się do podniesienia wśród uczestników ich kompetencji i postaw, służących pobudzeniu kreatywności, ciekawości i chęci do poznawania wiedzy naukowej. Dzięki wykorzystaniu kadry dydaktycznej, laboratoriów, sprzętu i aparatury PWSZ w Chełmie, niekonwencjonalne moduły zajęć stały się impulsem do zdobywania przez uczniów nowych umiejętności, rozwijania pasji i talentów. Intencją twórców projektu było też motywowania dzieci do poznawania świata, zgłębiania tajników wiedzy, a w przyszłości do stałego kształcenia się i nabywania kolejnych kompetencji.

Już niebawem – pod koniec wakacji PWSZ w Chełmie rozpocznie nabór wniosków na II edycję projektu.

Projekt jest dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.