Nagrody, wystawy, spektakle

Na scenie CSK laureat „Złotej Kieszeni za najlepsze kostiumy” Andrzej Witkowski i przewodnicząca jury, prof. Małgorzata Komorowska

23 maja w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie odbyła się gala nagród V edycji Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” 2021. Trwający nadal festiwal to nie jedyne oznaki powrotu do normalności w kulturze.


Już po raz piąty CSK było przestrzenią prezentacji najciekawszych zjawisk polskiej scenografii. A więc prac artystów, którzy z pomocą przestrzeni teatralnej wydobywają z niej to, co dla utworu scenicznego najważniejsze. Tworzą tam dzieła scenografii oraz w dziedzinie kostiumów. Podczas tegorocznej edycji wyłoniono w konkursie spektakle teatralne o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumologicznych. Prezentacji form teatralnych (również online) towarzyszyły wystawy, spotkania z twórcami, pokazy filmowe i warsztaty.

Decyzją jury w składzie: Małgorzata Komorowska, Marek Waszkiel, Andrzej Fogtt oraz Jarosław Cymerman, w obecności prof. Leszka Mądzika – dyrektora Festiwalu, nagroda Grand Prix V edycji Festiwalu „Scena w Budowie” nie została przyznana. Jury postanowiło o rozdysponowaniu nagrody w równych proporcjach dla laureatów w pozostałych dwóch kategoriach.

Nagrodę „Złota Kieszeń za najlepszą scenografię” do spektaklu „Capri – wyspa uciekinierów” otrzymał Krystian Lupa – za niezwykle sugestywne połączenie formy wizualnej z filozoficznym przesłaniem spektaklu (Teatr Powszechny w Warszawie, reż. i scenografia Krystian Lupa, kostiumy Piotr Skiba).

Nagroda „Złota Kieszeń za najlepsze kostiumy” odebrał Andrzej Witkowski za kostiumy do spektaklu „Woyzeck” (Teatr Narodowy w Warszawie, reż. Piotr Cieplak, scenografia i kostiumy: Andrzej Witkowski). Jury swój wybór uzasadniło zróżnicowanym potraktowaniem formy kostiumu i umiejętnym połączeniem pomysłowości z umiarem i prostotą.

Nagrody „Złota Kieszeń” funduje Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Swoją nazwą nawiązują do architektury w teatrze – tzw. kieszeni scenicznej, a także do części ubioru. Zaprojektowany z pozłacanej stali swoją formą korespondują ze „spinaczem” – symbolem CSK.

Galę poprzedził wernisaż wystawy „Kasandra” prezentującej wybrane prace studentów uczelni artystycznych z całej Polski. Na finał, o zmroku plac Teatralny rozjarzyło „Fire Party” – widowisko z udziałem najlepszych tancerzy ognia, żonglerów i akrobatów w wykonaniu Fundacji Sztukmistrze.

Lecz to nie koniec wrażeń

Oto pozostałe propozycje „kroczącego” Festiwalu Scenografii i Kostiumów: 9 czerwca, jako podsumowanie stricte scenicznych wydarzeń, w sali operowej spektakl „Balladyna” (reż. Paweł Świątek) w wykonaniu zespołu Teatru J. Słowackiego w Krakowie. To znana z lektury szkolnej opowieść o przejęciu władzy w obliczu końca egzystencji – gdy jest już zbyt późno na zaprowadzenie nowego ładu. Interpretacja akcentuje bliskość świata natury, ta współcześnie upomina się o swoje pierwotne prawa mocniej niż kiedykolwiek. Również opowieść o roli kobiet, które doszły do głosu w epoce, kiedy na wszystko jest już zbyt późno.

W dniach 12-13 czerwca w CSK warsztaty scenograficzne z Bohdanem Cieślakiem. Ten profesor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu poprowadzi zajęcia z zakresu poszukiwania idei przestrzennej w scenografii adresowane do osób, które praktykują tworzenie scenografii lub są związane z tworzeniem spektakli teatralnych. Obowiązują zapisy na www.spotkaniakultur.com.

Aż do 11 lipca trwa wystawa prac tegoż artysty „Scenografia i co dalej? Bohdan Cieślak”. Składają się tu dwa elementy jego aktywności twórczej tj. działalność teatralna i graficzna. Łącznikiem obu tych elementów jest przede wszystkim odręczny rysunek aplikowany do szkiców scenograficznych.

Ekspozycji ciąg dalszy

Do 30 czerwca obejrzymy wystawę „Kasandra” – najciekawsze prace studentów polskich uczelni artystycznych. Co roku motyw przewodni stanowi inna postać mitologii starożytnej. Inspiracją w 2021 roku jest mit o Kasandrze. Tworzone eksponaty przybrały formę kostiumów, scenografii, makiet, instalacji multimedialnych.

Do 11 lipca potrwa wystawa „Ekskluzywna odzież robocza, czyli kreacje na czerwonym dywanie”. Prezentują się: Tomasz Ossoliński, Paprocki & Brzozowski, Gosia Baczyńska, MMC, Vasina, Maciej Zień, Viola Piekut, Viola Śpiechowicz, Joanna Klimas i inni. Co a la carte’? Suknia, w której Olga Tokarczuk odbierała literackiego Nobla, koktajlowa sukienka Księżnej Cambridge Kate Middleton, w której spacerowała po Krakowie, kreacje gwiazd z festiwali filmowych w Gdyni, Wenecji i Cannes – to „odzież robocza” z najwyższej półki, arcydzieła sztuki krawieckiej. Po prostu, kostiumy do ról odgrywanych przez aktorów, reżyserów i celebrytów. Każda z tych kreacji to opowieść, relacje z niecodziennych wydarzeń, na których „wystąpiły”, anegdoty dotyczące ich powstawania, to świadectwo pasji ludzi, którzy je projektowali i wreszcie story osób, które je nosiły.

A w żywym teatrze?

Lubelski „Andersen” proponuje swoim widzom spektakl dla dzieci od 8 lat „Pippi Långstrump” według prozy Astrid Lindgren (reż. Krzysztof Rzączyński) – czas 150 min. z przerwą. Ta szwedzka 9-latka z rudymi warkoczykami jest ikoną dziecięcego świata pełnego niepohamowanej wolności, skłonności do fantazjowania, przekraczania zakazów i badania granic. Pippi jest inna niż wszyscy i chce taka być. Dziewczynka rozbija dotychczasowy ład przystawiając lustro dorosłym i rówieśnikom, by coś im uświadomić. Premiera spektaklu miała tu miejsce 29 maja, patronat nad wydarzeniem objął Ambasador Szwecji w Polsce Stefan Gullgren. Przedstawienie cieszy się takim wzięciem, że będzie grane w kolejne dni do 20 czerwca. Z wyjątkiem poniedziałków i o różnych godzinach – należy to śledzić pod: www.teatrandersena.pl. Marek Rybołowicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here