Nissan X-Trail 1.5 VC-T e-Power 213KM e4orce

Nie znam osoby, na której najnowszy Nissan X-Trail nie zrobiłby wrażenia. Auto świetnie wygląda, ma kapitalne wnętrze i znakomity napęd prawie elektryczny. Po tym modelu widać wyraźnie, że Japończycy trzymają rękę na pulsie światowej motoryzacji i podążają zgodnie z jej najnowszymi wytycznymi.


Nadwozie i wnętrze

X-Trail, jak na dużego SUV-a przystało, prezentuje się godnie, by nie użyć słowa monumentalnie. Ma słuszne gabaryty, pionowy przód i niemal poziomo poprowadzoną linię maski. Ma też bardzo modne obecnie podwójne reflektory oraz dużą atrapę chłodnicy. Dolna część nadwozia jest osłonięta czarnymi listwami, które korespondują z takimi samymi lusterkami oraz również czarnym dachem i słupkami. Nadwozie oparto na 19-calowych kołach. Kabina wykończona skórą w kolorze karmelowym jest nie tylko bardzo ładna, ale też znakomicie wykończona. Praktycznie wszędzie znajdziemy miękkie i bardzo przyjemne w dotyku materiały.

Rysunek deski rozdzielczej jest klasyczny: duży wyświetlacz centralny na górze, pod nim analogowy panel sterowania klimatyzacją, a jeszcze niżej tunel środkowy z ładowarką indukcyjną, wybierakiem kierunku jazdy, kilkoma przyciskami, w tym do wspomagania zjazdu ze wzniesień, oraz pokrętłem do wyboru jednego z pięciu trybów jazdy. Kierownica jest okrągła i posiada charakterystyczne dla Nissana wąskie dwa ramiona, na których rozmieszczono przyciski do obsługi komputera oraz audio. Wszystko jest proste, czytelne i bardzo intuicyjne.

Za kierownicą mamy widok na cyfrowe zegary, ale nie trzeba z nich korzystać, bo do dyspozycji jest bardzo fajny wyświetlacz head-up, który wszystkie potrzebna informacje podaje na szybie. Fotele są bardzo wygodne, mają długie siedzisko i szeroki zakres regulacji. Na tylnej kanapie wygodnie zasiądą trzy dorosłe osoby, a bagażnik ma pojemność ponad 550 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

Nowy Nissan X-Trail wykorzystuje dwie zaawansowane, innowacyjne technologie, które w porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym zapewniają bardziej dynamiczną, cichą i oszczędną jazdę. Unikalna technologia e-POWER różni się od tradycyjnej hybrydy, ponieważ bateria ładowana jest przez silnik benzynowy i nie wymaga podłączenia do sieci elektrycznej.

Dostępna jest również opcja z technologią e-4ORCE 4WD (taka jak w testówce), która zapewnia jeszcze większą kontrolę i stabilność jazdy. Generalnie napęd w tym samochodzie działa tak, że silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy nieco ponad 160 KM zapewnia jedynie energię dla dwóch silnków elektrycznych umieszczonych na obu osiach i niewielkiej baterii. W rzeczywistości mamy tu do czynienia z napędem elektrycznym z tym, że ładowarka jest dostępna przez cały czas w postaci silnika spalinowego. Cały zestaw ma 213 KM i jeździ naprawdę bardzo sprawnie. Moc jest dostępna od razu, więc przyjemność z prowadzenia tego samochodu jest duża. Średnie spalanie to ok. 6 litrów benzyny w cyklu mieszanym.

Zawieszenie i komfort jazdy

Już dawno nie jeździłem tak komfortowym samochodem jak Nissan X-Trail. Nie chodzi tu tylko o wykończenie wnętrza, które śmiało można porównać do klasy premium, ale też o kapitalne jej wyciszenie. Mimo gabarytów i kształtu niemającego wiele wspólnego z opływowym, do kabiny nie docierały prawie żadne odgłosy z zewnątrz. Był lekki szum opon i mruczenie silnika, ale to wszystko.

Gdy już jesteśmy przy komforcie, warto wspomnieć o tym, że tylne drzwi w X-Trailu otwierają się praktycznie do kąta prostego. Oznacza to idealny dostęp do tylnej kanapy. Słowa uznania należą się konstruktorom za to, jak doskonale poradzili sobie z zestrojeniem zawieszenia i układu napędowego. Dzięki elektrycznemu napędowi auto lepiej skręca, świetnie radzi sobie na śliskim, a po suchym asfalcie prowadzi się lepiej od niejednej osobówki.

Wyposażenie i cena

Podstawowa odmiana X-Traila z napędem na przednią oś kosztuje 188 200 zł. Wersja testowa w bogatej konfiguracji Tekna zaczyna się od kwoty 231 500 zł. Na jej pokładzie znalazły się m.in.: aktywny tempomat, podgrzewane i elektrycznie sterowane fotele i kierownica, okno panoramiczne, 19-calowe koła, pięć trybów jazdy, wyświetlacz naszybowy, mnóstwo systemów wspomagających kierowcę, adaptacyjne swiatła LED, skórzana tapicerka, dwukolorowy lakier i mnóstwo innych.

News will be here