Oksfordzkie debaty o Europie

Cztery studenckie drużyny spotkały się na Wydziale Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, by wziąć udział w debatach oksfordzkich poświęconych tematyce Unii Europejskiej i rywalizować o awans do ogólnopolskiego finału oraz wyjazd do Brukseli . To już III edycja projektu „Team Europe & the art of debate”.


21 marca odbyły się eliminacje w konkursie europejskich debat oksfordzkich. Finał planowany jest w kwietniu. Zwycięska drużyna zdobędzie nagrodę główną, którą jest wyjazd studyjny do instytucji Unii Europejskiej w Brukseli (ufundowaną przez Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie) oraz nagrodę pieniężną w wysokości 1000 zł, przeznaczoną na pokrycie kosztów uczestnictwa w II Akademickich Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich. – Jesteśmy przekonani, że ten nasz lokalny projekt, finansowany przez UE, jest elementem przygotowania naszych studentów do rywalizacji, w której nie chodzi tylko o zwycięstwo, ale również o wiarę we własne możliwości. To rozwijanie tzw. miękkich kompetencji, tak potrzebnych na rynku pracy – wyjaśnia dr Grzegorz Gil, opiekun Koła Naukowego Debat Oksfordzkich UMCS. Do udziału w debacie zgłosiły się cztery drużyny, w tym aż dwie z UMCS. Studenci zastanawiali się, czy UE potrzebuje własnej armii, czy Unia sprawdza się jako promotor koncepcji zrównoważonego rozwoju i jakie jest powiązanie budżetu UE z zasadami praworządności. – Oczywiście studenci nie byli pozostawieni sami sobie – każdej z drużyn towarzyszyli mentorzy, specjaliści w dziedzinach obronności, rozwoju czy standardów praworządności. Korzystali z naszych rad, by przygotować maksymalnie skuteczną linię argumentacji. W debacie oksfordzkiej nie ma miejsca na faulowanie, ślizganie się po temacie, tanią propagandę. Każda z debat kończy się werdyktem i oceną. Studenci po jej zakończeniu, mają możliwość zapoznania się ze szczegółową opinią jurorów. Takiego systemu oceniania jest w naszej edukacji, nastawionej na twarde wyniki, nadal zbyt mało – dodaje dr Grzegorz Gil. Intelektualne zmagania to dla młodych sprawdzian własnych umiejętności. – Zawsze lubiłem publicznie występować, a ta forma wypowiedzi rozwija zdolność kreatywnego myślenia – mówi Artur Popławski z Klubu Debat Oksfordzkich UMCS. – Dla mnie to możliwość sprawdzenia się. Biorąc udział w debacie, mogę zobaczyć, na jakim jestem poziomie, w jakim kierunku dalej iść. Lubię walczyć o swoje zdanie – dodaje Paweł Iwanicki z UMCS z drużyny „Lubelaki”. (EM.K.)