Peugeot 2008 1,2 130 KM

Fajny, ale drogi – to najkrótsza charakterystyka najnowszego Peugeota 2008. Auto jak na swoją klasę jest duże, ma agresywne linie i świetnie się prezentuje, więc na ulicy przyciąga wzrok. Kabina, choć nie szokuje jak w pierwszej generacji, nadal jest uznawana za ekstrawagancką.


Nadwozie i wnętrze

Trzeba przyznać, że Peugeot 2008 drugiej generacji jest bardzo ładnym samochodem. Oczywiście auto jest bardzo świeże, bo w salonach pojawiło się stosunkowo niedawno, ale właśnie dzięki temu wyróżnia się w stale rosnącym tłumie crossoverów. Każdy element tego samochodu wygląda nietuzinkowo.

Reflektory nie są za duże, ale mają bardzo ciekawy, oryginalny kształt. Są one „wpuszczone” w nadkola, więc nos auta z grillem otoczonym chromowaną obwódką jest wysunięty do przodu. Dzięki temu zabiegowi karoseria w tej części nabrała bardzo dynamicznego, agresywnego wyglądu. Niżej mamy charakterystyczny dla tego typu samochodów zderzak z plastikową osłoną od dołu i wkomponowane w zderzak lampy przeciwmgłowe. 2008 świetnie wygląda też z profilu.

To zasługa niesymetrycznie poprowadzonej linii szyb. Za słupkiem „B” w górę idzie też linia dachu, która kończy się efektownym spojlerem nad tylną klapą oraz dolna linia szyb. Ciekawie jest też z tyłu. Tu oglądamy lampy zespolone w jedną całość poprzez wkomponowanie ich w listwę biegnącą przez całą szerokość pokrywy bagaznika. Zderzak zdecydowanie wystaje poza obręb karoserii, co utrudnia dostęp do bagażnika, ale za to swietnie wygląda.

Kabina 2008 jest jego kolejnym atutem. I nie chodzi tu o ergonomię czy jakość wykonania, ale o to, jak czujemy się w jej wnętrzu. A moje doznania w tym względzie są fantastyczne, głównie za sprawą tego, jak narysowano deskę rozdzielczą i pozostałe elementy kabiny. Całość jest bardzo spójna, przemyślana. Każdy element nie tylko pasuje do całości, ale wręcz ją definiuje. Poza tym wnętrze jest bardzo przyjazne kierowcy. Dzięki dużemu zakresowi regulacji foteli i kierownicy bez trudu znajdujemy dla siebie świetną pozycję.

Obsługa klimatyzacji czy systemu audio nie nastręcza najmniejszych trudności. Nie ma tu bowiem żadnych niepotrzebnych pokręteł, czy przycisków, a wszystkimi ustawieniami samochodu sterujemy z wysokości dotykowego ekranu na konsoli centralnej (skróty do menu znajdziemy tuż za panelem do sterowania klimatyzacją i nawiewami). Co ważne, 2008 mimo swoich niewielkich rozmiarów, oferuje wystarczająco miejsca dla czwórki dorosłych pasażerów.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską testowej wersji 2008 pracował silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra i mocy 130 KM zestrojony z manualną, sześciobiegową skrzynią. To optymalna jednostka do napędu tego samochodu godząca niezłe osiągi z umiarkowanym apetytem na paliwo. Crossover Peugeota do setki startuje w 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 202 km/h. Napęd przenoszony jest tylko na przednią oś za pomocą wspomnianej skrzyni manualnej. Jej pierwsze przełożenia sa długie co zdecydowanie ułatwia jazdę po mieście. Lewarek pracuje prezycyjnie, choć ma bardzo długi skok. średnie spalanie w teście wyniosło 7 litrów bezołowiówki na 100 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

2008 jeździ się bardzo przyjemnie i wygodnie. Dzięki dość ostrożnie skonfigurowanemu zawieszeniu auto daje radę w zakrętach, a jednocześnie nie jest przesadnie sztywne. Podwyższone zawieszenie przydaje się przy pokonywaniu krawężników i innych terenowych przeszkód miejskich. Niestety, w Peugeocie nie znajdziemy napędu 4×4.

Wyposażenie i cena

Wyjściowo 2008 kosztuje 86200 zł. Gdy wybierzemy mocniejszy silnik i wersję wyposażenia Allure cena rośnie do 102 tysięcy, a przypominamy, że mamy do czynienia z małym crossoverem zbudowanym na bazie miejskiej 208-mki. Na liście wyposażenia znalazły się m.in. automatyczna klimatyzacja, tempomat, system nawigacji satelitarnej, kilka elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, wielofunkcyjna kierownica, czy wirtualne zegary.

News will be here