Peugeot Rifter 1,5 130 KM

Peugeot Rifter jest świetną, a do tego sporo tańszą alternatywą dla SUV-a. Znakomicie sprawdzi się w roli rodzinnego wozidła, a w razie potrzeby w mgnieniu oka przeistoczy się w małego dostawczaka. Czego chcieć więcej?


Nadwozie i wnętrze

Rifter oczywiście wywodzi się z segmentu małych aut dostawczych, co doskonale widać w jego bryle. Na szczęście konstruktorzy bardzo ugładzili tę sylwetkę, a nawet nadali jej fajnego charakteru. Samochód ten jest świetną alternatywą dla coraz bardziej popularnych, przednionapędowych SUV-ów. Ma wyższy niż zwykła osobówka prześwit, więc bez obaw może pokonywać krawężniki, czy zaśnieżone parkingi. Na zderzakach znajdziemy „terenowe” nakładki, a cały dół nadwozia chronią czarne plastikowe listwy.

Wielkim atutem Riftera są przesuwne tylne drzwi, co jest nie do przeceniania na zatłoczonych parkingach. Zaskakuje wnętrze. Zbudowano je tak, jak w stricte osobowych modelach Peugeota, czyli w stylu, który nosi nazwę iCockpit. Mamy więc malutką, spłaszczoną kierownicę, a daleko za nią zegary z klasycznymi tarczami. Rolę centrum dowodzenia pełni 8-calowy wyświetlacz umieszczony na środku deski rozdzielczej. Jego obsługa odbywa się niemal w pełni dotykowo.

Na szczęście pozostawiono tradycyjne pokrętło do regulacji głośności. Fotele w Rifterze są bardzo wygodne i mają szeroki zakres regulacji – także te w drugim rzędzie. Ich dodatkową zaletą są mocowania Isofix, dzięki którym z tyłu można zamontować trzy duże foteliki dla dzieci. W razie potrzeby Peugeot a można przeobrazić w dostawczaka.

Wystarczy jednym ruchem złożyć tylne fotele i już mamy dostęp do przestrzeni bagażowej o pojemności aż 3500 l. Załadunek jest dziecinnie łatwy, bo tylna klapa jest ogromna i podnosi się tak wysoko, że zmieści się pod nią wyprostowany dorosły mężczyzna.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską testowej wersji pracował najmocniejszy dostępny dla tego samochodu diesel 1,5 o mocy 130 KM i 300 Nm momentu obrotowego. Zestawiono go z manulaną, 6-biegową skrzynią. Pierwsza setka na liczniku pojawia się po ok. 11,5 sekundach, więc nie ma co narzekać na dynamikę, zwłaszcza przy tak dużych gabarytach. Spalanie też jest akceptowalne. Średnie wynosi ok. 6,5 – 7 litrów oleju napędowego na 100 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

To jest ten punkt, w którym Rifter daje przewagę nie tylko nad konkurencją, ale też i nad większością SUV-ów czy crossoverów. Zawieszenie jest zestrojone zupełnie tak, jakbyśmy tego od Francuzów oczekiwali – jest miękkie, świetnie tłumi nierówności i zapewnia niesamowity komfort podróżowania. Oczywiście jest to okupione precyzją prowadzenia, ale umówmy się – jest to rodzinny samochód, a nie auto stworzono do szybkiej jazdy.

Wyposażenie i cena

74800 zł – tyle kosztuje najtańsza odmiana tego samochodu. Wersja testowa, Allure, to wydatek przynajmniej 97 tys. zł. Tyle płacimy za mocnego diesla pod maską, za automatyczną klimatyzację, system nawigacji satelitarnej, wielofunkcyjną kierownicę, systemy wspomagania kierowcy, czy za okno dachowe.