PGE płaci – źle, ludzie płacą – dobrze

Od kilku lat mieszkańcy powiatu włodawskiego muszą dojeżdżać kilkadziesiąt kilometrów do Chełma, aby załatwić najbłahszą sprawę związaną z poborem energii elektrycznej. – Było dobrze, to musieli popsuć – mówi rozgoryczona Katarzyna Wojtal z Włodawy. – Teraz ludzie z najdrobniejszą sprawą muszą jechać do Chełma, bo przez telefon wszystkiego nie da się ani załatwić, ani wytłumaczyć. Odpowiedzialne za dostarczanie energii PGE Obrót tłumaczy się kosztami. Ale przecież ludzie również koszty ponoszą.

1 lipca 2012 r. zamknięto Biuro Obsługi Klienta PGE we Włodawie. Oczywiście uzasadniano to ekonomią oraz zapewniano, że utrudnień żadnych nie będzie. Stało się inaczej. Ludzie protestują, musząc dojeżdżać, by np. dokonać niewielkiej korekty wadliwie wypełnionej faktury lub wniosku. Niemal od początku władze powiatu i miasta protestowały przeciwko tej decyzji. Bezskutecznie.
– Po niemal pięciu latach od wejścia w życie decyzji o likwidacji Biura Obsługi Klienta PGE we Włodawie doskonale widać, że skutki są dla mieszkańców powiatu bardzo niekorzystne – mówi starosta Andrzej Romańczuk. – Dlatego w imieniu mieszkańców, zwracam się z apelem, aby nie musieli oni pokonywać do Chełma czasem ponad 100 km w obie strony, aby załatwić podstawowe formalności. Dodam tylko, że uruchomione tzw. e-BOK, czyli internetowe Biuro Obsługi Klienta, w bardzo niewielkim tylko stopniu rozwiązuje kłopoty mieszkańców naszego powiatu.
Przy okazji starosta obiecuje pomoc przy ewentualnych problemach ze znalezieniem miejsca na ponowne otwarcie biura.
– Z całą pewnością zamknięcie BOK we Włodawie nie wiąże się z oszczędnościami – dodaje starosta – ponieważ chociażby ciągłe dojazdy pracowników pociągają za sobą wydatkowanie sporych sum. W przypadku pozostawienia Biura we Włodawie, głównym wydatkiem byłby koszt wynajęcia pomieszczenia. Jeśliby Państwa spółka miała problem ze znalezieniem takiego we Włodawie, to służymy pomocą w tej kwestii.
Likwidacja BOK we Włodawie nie pozostała bez wpływu na poczucie bezpieczeństwa energetycznego mieszkańców i zdecydowanie obniżyła standard i komfort życia mieszkańców powiatu włodawskiego.
– Ludzie we Włodawie maja poczucie, że są gorsi od tych z Chełma czy Zamościa, czy nawet Hrubieszowa – mówi włodawianka Katarzyna Wojtal, która stara się zainteresować sprawą m.in. posłankę Beatę Mazurek. – Jestem przekonana, że to kwestia dobrej woli, bo ekonomia to nie wszystko. Liczyć się powinien przede wszystkim człowiek. Pozostawienie BOK w Chełmie nawet w minimalnym stopniu nie rozwiązuje naszych problemów. Przywrócenie stanu sprzed 1 lipca 2012 r., kiedy to zamknięto BOK we Włodawie, jest naszym celem.
Warto dodać, że o przywrócenie BOK we Włodawie zabiegał nie tylko były radny, a obecny burmistrz Wiesław Muszyński, ale również walczy zarząd okręgowy Prawa i Sprawiedliwości.
– Decyzje PGE Obrót dotyczące funkcjonowania sieci sprzedaży i obsługi Klienta w tym m.in. likwidacja niektórych Biur Obsługi Klienta, jak np. BOK we Włodawie podyktowane są koniecznością optymalizacji kosztów funkcjonowania spółki, aby mogła ona sprostać konkurencji innych firm zajmujących się sprzedażą na uwolnionym rynku energii elektrycznej, oraz zapewnieniem odpowiedniego poziomu obsługi naszych Klientów – wyjaśnia Mariusz Majewski, rzecznik PGE Obrót w Warszawie. – Koszty funkcjonowania punktów obsługi Klienta wpływają bezpośrednio na stawki cen energii elektrycznej, co nie jest bez znaczenia, tak dla przedsiębiorstwa energetycznego, jak i dla Klientów, którzy oczekują świadczenia usług po konkurencyjnych cenach. Każdy taki przypadek jest dla nas trudną decyzją, poprzedzoną szczegółowymi, długimi analizami.
Rzecznik dodaje, że klienci bez wychodzenia z domu mogą zrealizować wszystkie sprawy związane z dostawą i sprzedażą energii elektrycznej.
Ale mieszkańcy Włodawy i powiatu włodawskiego coraz bardziej utwierdzają się w przekonaniu, że PGE Obrót – faktyczny monopolista na rynku energii elektycznej w regionie – zlekceważył ich. – Koncern oszczędził kilka tysięcy złotych na prowadzeniu biura, a teraz kilka tysięcy klientów ma problem z osobistym kontaktem z dostawcą energii. Parafrazując powiedzenie o Kalim: PGE płaci – źle, ludzie płacą – dobrze. (gd)