Spektakle teatralne dobiera się tu w szczególny sposób – podobnie jak wystawy, pokazy filmowe, spotkania z twórcami. Wkrótce Centrum Spotkania Kultur w Lublinie będzie gościć VII edycję Festiwalu Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie”. Festiwal potrwa od 12 do 27 maja br.
„Scena w Budowie” to wydarzenie, które stanowi wyjątkowe na skalę ogólnopolską przedsięwzięcie zyskujące coraz większą popularność i uznanie. Program jest konstruowany na podstawie obiektywnych kryteriów wydobywając spektakle najbardziej wartościowe pod względem scenografii i kostiumów. Ideą festiwalu jest prezentacja, promocja i popularyzacja prac autorów z tego zakresu w polskich inscenizacjach powstałych zarówno w obiegu instytucjonalny, jak i offowym. W dotychczasowych edycjach imprezy do chwili obecnej zaprezentowano łącznie 20 spektakli i 21 wystaw oraz dziesiątki wydarzeń towarzyszących.
Zdaniem Katarzyny Sienkiewicz, dyrektorki CSK, festiwal „Scena w Budowie” eksponuje co najbardziej wartościowe w polskiej scenografii: – To jedyne takie wydarzenie teatralne, które cieszy się coraz większym uznaniem fanów i ekspertów teatru. Jego założeniem było wydobycie z cienia, docenienie i uhonorowanie tych wszystkich artystów, którzy na scenie są niby widziani, a jednak niewidzialni. Chodzi o scenografów i kostiumologów.
– To oni mają w Lublinie swój cichy festiwal – akcentuje prof. Leszek Mądzik, dyrektor wydarzenia. – Bardzo mnie cieszy, że festiwal co roku przyciąga coraz więcej młodych ludzi, którzy w przyszłości będą decydować o polskiej scenie. A w tym roku udział bierze aż osiem wyższych uczelni artystycznych.
Hasłem wywoławczym tegorocznej imprezy będzie bogini Afrodyta. Gwarantuje to iż nastąpi zgłębianie natury i psychiki kobiet, które zaistnieją w pracach oglądanych na scenie.
Nominowane spektakle walczą w konkursie o Nagrody „Złota Kieszeń” ufundowane przez Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Swoją nazwą nawiązują do architektury przestrzeni teatralnej – kieszeni scenicznej, a także do elementu ubioru.
Główną częścią Festiwalu jest konkurs
W nim są nagradzane najlepsze przedstawienia powstałe w kraju w sezonie artystycznym 2021/2022. Prezentacje konkursowe były zgłaszane przez teatry z całej Polski. Prace nad tym rozpoczęły się jeszcze w grudniu 2022 roku. Wówczas to Kapituła w składzie: prof. Paweł Dobrzycki z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Agnieszka Koecher-Hensel – historyk teatru i teatrolog, Jolanta Kowalska – krytyk teatralny i historyk teatru, prof. Zbigniew Majchrowski – teatrolog z Uniwersytetu Gdańskiego, ekspert Komitetu Nauk o Sztuce PAN i Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz wybierała finalistów spośród 53 przedstawień. 12 zostało samodzielnie zgłoszonych przez jej członków, a 41 zgłoszeń przesłały teatry z całej Polski. W finale znalazły się 4 spektakle rekomendowane przez Kapitułę i 4 z puli zgłoszonych przez teatry. Tak więc nominacje otrzymało 8 spektakli: 1. „Alicja w Krainie Czarów” Opery Novej w Bydgoszczy – reż. Przemysław Zych, libretto Robert Bondara. Scenografia i kostiumy: Martyna Kander; 2. „Alte hajm/Stary dom”, Teatru Nowego im. T. Łomnickiego w Poznaniu – reż. Marcin Wierzchowski. Scenografia i kostiumy: Magdalena Mucha; 3. „Imagine” koprodukcja: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie i Teatr Powszechny w Łodzi – reż. Krystian Lupa. Scenografia Krystian Lupa, kostiumy Piotr Skiba; 4. „Orlando. Biografie” Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie – reż. Agnieszka Błońska. Scenografia i kostiumy: Katarzyna Kozyra, Arek Ślesiński; 5. „Lalka” Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie – reż. Radosław Rychlik. Scenografia, kostiumy, światła: Łukasz Błażejewski; 6. „Lalki Kafki” Wrocławskiego Teatru Lalek – reż. Marek Zákostelecký. Scenografia Marek Zákostelecký; 7. „Rewizor” Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy – reż. Jurij Żurawicki. Scenografia i kostiumy: Galya Solodovnikova; 8. „Rohtko” Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu – reż. Łukasz Twarkowski. Scenografia Fabien Lede, kostiumy Svenja Gassen. Detale wydarzeń: https://bit.ly/3oBio7g.
Organizatorzy zapewniają, że do konkursu trafią spektakle teatralne o szczególnych walorach scenograficznych i kostiumograficznych. Kulminacją Festiwalu będzie wręczenie nagród „Złota Kieszeń” – to kwoty pieniężna i statuetki wykonane z pozłacanej stali. Będą to Grand Prix Złota Kieszeń dla najlepszego spektaklu (i 10000 zł), Złota Kieszeń za najlepszą scenografię (i 7500 zł), Złota Kieszeń za najlepsze kostiumy (i 7500 zł).
Początek i koniec festiwalu
13 i 14 maja na placu Teatralnym o godz. 20:30 Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” zapoczątkuje spektakl plenerowy „Solarsi” w wykonaniu Fundacji Sztukmistrze i grupy Synergy Art. Wstęp jest bezpłatny. Wówczas okaże się, że w Lublinie obok CSK wylądowało UFO.
– Jeśli szukacie kontaktu z pozaziemską cywilizacją i jesteście przekonani, że obcy od dawna są wśród nas, to jest to przedstawienie dla was – zachęca Magda Parzyszek, koordynator Festiwalu Scena w Budowie. – Będzie to pokaz przedpremierowy, na który zapraszamy wszystkich entuzjastów pozaziemskiej cywilizacji. Wokół specjalnie stworzonej instalacji scenograficznej i przy wsparciu „nieziemskich” efektów pirotechniczno-ogniowych prześledzimy perypetie dwojga przybyszów ze Słońca, których lądownik uległ awarii w centrum miasta. Obcy więc będą wśród nas oferując tego wieczora sporą dawkę humoru.
Widzowie festiwalu zobaczą również specjalny pokaz „Kryptonim 27” w wykonaniu Art Color Ballet, który jest inspirowany twórczością Zdzisława Beksińskiego. – To co wyróżnia ten spektakl, to przede wszystkim bogactwo form kostiumów we współczesnym teatrze, gdzie stroje zostały wzbogacone nową technikę realizacyjną, którą jest bodypaintitng – dodaje koordynator przedsięwzięcia.
Festiwal Scenografii i Kostiumów „Scena w Budowie” zakończy 27 maja 2023 o godz. 19 gala wręczenia nagród „Złota Kieszeń”. Nastąpi to w foyer Sali Operowej. Na tej uroczystości, w wyjątkowej oprawie, jury pracujące w składzie: Marek Waszkiel, Małgorzata Komorowska, Zofia de Ines i Jarosław Cymerman ogłosi wyniki konkursu i zostaną wręczone nagrody.
Marek Rybołowicz