Presja to nie depresja to projekt współtworzony przez dwoje uczniów – Zuzannę Nadzieję z IV LO w Chełmie (liderka projektu) oraz Szymona Chmielewskiego z chełmskiego II LO.
Misją projektu jest zwiększenie świadomości wielkości problemu presji, stresu i asertywności wśród młodych ludzi i edukacja w tym zakresie. Inicjatywa ma formułę „od młodych dla młodych”. Działania skupiają się na cyklu zajęć prowadzonego w szkołach ponadpodstawowych w czasie, których młodzież dowie się ciekawostek na temat zdrowia psychicznego i dobrostanu, ale także podstawowych informacji – takich jak: czym jest stres albo presja lub czym charakteryzuje się postawa asertywna.
– My w szkole bardzo często pracujemy na przykład pod presją czasu, gdy są kartkówki, sprawdziany i prace domowe. Ale też nie jest nam obca presja ze strony rodziców, czy nauczycieli. Wielu ankietowanych przyznało, że odczuwa tego typu problem. Sposobem na walkę z presją otoczenia jest właśnie asertywność. Jeśli ktoś naciska na nas, na nasze poglądy, albo chce nakłonić nas do konkretnych działań, to jeśli wykazujemy postawę asertywną, potrafimy postawić granicę, powiedzieć nie i przeciwstawić się temu – przekonują autorzy akcji „Presja to nie depresja”. Na Facebooku wrzucają treści związane z działaniami. YouTube służy im jako platforma do przekazywania materiałów edukacyjnych w zakresie tematyki projektu.
W walentynki odbyły się zajęcia dla kilku grup w II LO w Chełmie. W dniach 19-24 lutego odbywały się zajęcia w IV LO. Młodzież aktywnie brała udział w zajęciach wypełniając ankietę i dyskutując z prowadzącymi. Okazję do udziału w zajęciach mieli również uczniowie ZSCKR w Okszowie (27 lutego).
Na wszystkich zajęciach obecny był również fotograf – wolontariusz Jakub Ćwir.
Twórcy projektu serdecznie dziękują dyrekcjom wszystkich szkół i przyjaciołom za pomoc i zaangażowanie w projekt.
Inicjatywa licealistów powstała w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii, która polega na samodzielnym przygotowaniu przez uczniów projektu społecznego. W ten sposób młodzi zdobywają doświadczenie w zarządzaniu, które może stać się atutem rynku pracy. (zn, sc, fot. jć)