Promocja goni promocję

Miasto Chełm wspólnie z powiatem chce zachęcić gminy do współpracy przy tworzeniu oferty inwestycyjnej, turystycznej i organizacji imprez. Ale o wspólnym promowaniu część gmin pomyślała wcześniej i już pracuje nad wydawnictwem. – To może być jeden z elementów całego przedsięwzięcia, które wzorujemy na prosperujących z sukcesem Lokalnych Organizacjach Turystycznych, takich np. jak na Roztoczu – mówi Paweł Juszczak, jeden z inicjatorów.


W ubiegły wtorek prezydent Chełma wspólnie ze starostą chełmskim zaprosili burmistrzów i wójtów na spotkanie w sprawie współpracy. Samorządowcy wyszli z propozycją stworzenia wspólnej oferty gospodarczej i turystycznej a także organizacji powiatowych imprez. Widać, że spotkanie było zainicjowane przez miasto, bo prelegentem w sprawach turystyki był Artur Juszczak, prezes Chełmskiego Parku Wodnego a w sprawach gospodarczych – Mariusz Rudzki z Urzędu Miasta Chełma. Wójtowie i pracownicy gmin wysłuchali propozycji, ale teraz mówią, że od miesięcy – wspólnie zresztą z Urzędem Miasta Chełma – pracują nad wydawnictwem mającym promować region. Czyżby zabrakło wymiany informacji?

– Już w ubiegłym roku zorganizowaliśmy spotkanie gmin, podczas którego powstał pomysł na wspólne promowanie walorów turystycznych i rekreacyjnych – mówi Wiesław Kociuba, wójt gminy Chełm.

Do pomysłu włączyły się wszystkie gminy z powiatu chełmskiego, poza Wierzbicą, oraz miasto Chełm a także dwie gminy z sąsiednich powiatów: Wola Uhruska i Horodło. – Jesteśmy na etapie produkcyjnym, zbierania informacji i przygotowywania publikacji, w której znajdą się najważniejsze informacje m.in. o imprezach na terenie gmin, bazie noclegowej i kulinarnej, szlakach pieszych, rowerowych oraz konnych, twórcach ludowych, wypożyczalniach sprzętu rekreacyjnego, praktyczne informacje na temat odległości a nawet kontakty do przychodni zdrowia czy dyżury aptek.

– Taki folder to dobra rzecz, ale gdzie on trafi? – pyta Artur Juszczak. – Do mieszkańców poszczególnych gmin, którzy przecież wiedzą, co się dzieje w okolicy. Nam chodzi o stworzenie stowarzyszenia na wzór Lokalnej Organizacji Turystycznej, która działa np. na Roztoczu i która promuje region szerzej.

Podczas spotkania Juszczak udowadniał zebranym, że powiat jest słabo reklamowany np. w internecie. – Po wpisaniu do wyszukiwarki frazy „powiat chełmski zwiedzanie” pojawia się strona ośrodka informacji turystycznej i strona powiat.chelm.pl – mówi. – Nie jesteśmy widoczni w sieci, brakuje nam aplikacji na smartfony i promocji w social mediach. Powinniśmy uciekać z ofertą „miasta jednego dnia” i zachęcić turystę, żeby został tutaj na dłużej.

Zdaniem Juszczaka pomysł zrobienia folderu jest najprostszy i powiela dostępne już materiały. – My proponujemy stowarzyszenie, które wyjdzie z szerszą ofertą, także gospodarczą poza region – mówi. – A folder może być częścią tej oferty.
Czy skłoni gminy do włączenia się w te działania? – Na razie pracujemy nad swoim projektem – mówi wójt Kociuba. – Propozycja jest do rozważenia.

– Miasto zwróciło się do nas o połączenie wysiłków i jesteśmy otwarci – mówi Jerzy Kwiatkowski, wicestarosta chełmski. – Obie inicjatywy sobie nie przeczą a mogą się uzupełniać. Wiadomo, że Roztocza nie przebijemy, ale mamy inne atrakcje, które można promować. (bf)