Renault 5 E-Tech Electric – powrót legendy

Oryginalne Renault 5 to kultowy model. Towarzyszyło milionom rodzin, które musiały stawić czoła wyzwaniom tamtej epoki: kryzysowi paliwowemu, zmianom w sposobie użytkowania czy pojawieniu się drugiego samochodu w gospodarstwie domowym. Próba stworzenia nowego Renault 5 bez odwołania się do tego dorobku byłaby bezsensowna, dlatego obecny model tak bardzo przypomina ten znany z lat 70 i 80-tych XX wieku.

Porywający design, elektryzujące doznania z jazdy, dająca wiele radości i łatwa w obsłudze technologia (napęd elektryczny i funkcje cyfrowe), nie mówiąc o lokalnej produkcji, odpowiedzialności i postawieniu na gospodarkę o obiegu zamkniętym: Renault 5 E-Tech electric ma wszystkie atuty, by stać się liderem wśród miejskich samochodów w dobie transformacji elektrycznej.

Historia reaktywacji modelu Renault 5 jest już dobrze znana. Wszystko zaczęło się od zachwytu nad pomarańczową makietą samochodu koncepcyjnego i odwróconego procesu projektowego, w którym opracowano wydajną platformę dla samochodu elektrycznego, wychodząc od prawie w całości zatwierdzonej stylistyki nadwozia. Dużym wyzwaniem było opracowanie, w ciągu zaledwie trzech lat zamiast zwyczajowych czterech, modelu produkcyjnego, który zachowałby cały uwodzicielski i marzycielski charakter samochodu pokazowego. Wszystko to zostało osiągnięte w ramach największej w historii Grupy Renault transformacji – planu strategicznego Renaulution – prowadzącej do utworzenia firm Mobilize i Ampere oraz przestawienia marki Renault na produkcję aut elektrycznych. To tyle tytułem historycznego wstępu. Przejdźmy teraz do wielkiej historii. Do jej napisania właśnie szykuje się Renault 5 E-Tech electric.

Samochód inny niż wszystkie, prawdziwa kwintesencja zaawansowanych technologii elektrycznych i cyfrowych, który będzie wzorcowym samochodem miejskim transformacji elektrycznej w Europie, który sprawi, że auta elektryczne staną się dostępne na skalę masową i który będzie elementem ekosystemu energetycznego. Pierwszym atutem składającym się na wyjątkową osobowość Renault 5 E-Tech electric jest oczywiście jego porywający design. Zachwyci on nie tylko tych, którzy odnajdują w tym aucie kultowe cechy oryginalnego modelu, ale także młodszych kierowców, których przekona jego nowoczesność i możliwości personalizacji. Bezsensowne byłoby jednak „odtworzenie” Renault 5 w oparciu o samą stylistykę nadwozia, bez sięgania do spuścizny pierwowzoru, popularnej ikony popkultury, która potrafiła sprostać wyzwaniom swoich czasów. Dlatego Renault 5 E-Tech electric jest samochodem ekonomicznym, zwłaszcza w użytkowaniu, przyjemnym w prowadzeniu i ułatwiającym codzienne życie.

Oferuje unikalne doznania z jazdy, wysoki komfort podróżowania i korzystania z auta elektrycznego dzięki technologiom niespotykanym dotąd w tym segmencie aut, takim jak system openR link z wbudowanymi usługami Google czy awatar Reno Nie zapominając przy tym o zwiększonym poziomie komfortu i bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Swoje główne atuty samochód zawdzięcza w szczególności nowej platformie AmpR Small firmy Ampere, stworzonej specjalnie dla samochodów elektrycznych z segmentu B. Dzięki niej Renault 5 E-Tech electric może również wyrazić swoją „popową” naturę w zachowaniu na drodze i dostarczyć ekscytujących doznań z jazdy, dotąd niespotykanych w przypadku „małych” aut elektrycznych. A wszystko to oczywiście „Made in France”.

Reaktywacja Renault 5 nie miałaby również sensu, gdyby nowy model nie był produkowany we Francji i nie został zaprojektowany w sposób jak najbardziej zrównoważony. W Renault została podjęta decyzja, że Renault 5 E-Tech electric będzie produkowane w tzw. krótkim obiegu, na północy Francji, w kompaktowym ekosystemie dostawców usytuowanych w promieniu 300 km wokół kompleksu ElectriCity. Wszystkie samochody i akumulatory trakcyjne będą montowane w manufakturze w Douai, będącej jednym z zakładów, w którym produkowane było oryginalne Renault 5.

Zespół napędowy (silnik elektryczny, przekładnia redukcyjna i układy elektroniczne dużej mocy) będą produkowane w Cléon, a moduły akumulatora w gigafabryce w Douai (we współpracy z AESC) od lata 2025 roku. Dzięki bogatemu know-how The Future is NEUTRAL, spółki zależnej Grupy Renault wyspecjalizowanej w zakresie gospodarki o obiegu zamkniętym, ogólny stopień przydatności do recyklingu(1) Renault 5 E-Tech electric będzie wynosił minimum 88,6%, a w jego skład wchodzić będzie 19,4% materiałów pochodzących z recyklingu (zgodnie z normą ISO 14021) oraz 26,4% materiałów pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym(2). To rekordowe wskaźniki w tej klasie aut

Renault 5 E-Tech electric posiada wszelkie atuty, aby jwak jego poprzednik odcisnąć ślad na swojej epoce. Podobnie jak jego poprzednik jest symbolem odpowiedzialnej i zarazem dającej mnóstwo radości odpowiedzi na wyzwania technologiczne, społeczne i środowiskowe, które obecnie stoją przed mobilnością.