Renault Arkana TCe 160 R.S. Line

Modny, komfortowy, oszczędny – tak w skrócie można określić Renault Arkanę. Francuski crossover coupe jest też najtańszym przedstawicielem tego segmentu. Do pełni szczęścia brakuje tylko napędu na wszystkie koła, ale przecież nie można mieć wszystkiego.

Nadwozie i wnętrze

Renault Arkana to reprezentant bardzo modnej ostatnio subklasy crossoverów coupe. Duży prześwit, ładne, obłe kształty nadwozia podkreślone chromowymi listwami i przetłoczenia na masce wyglądają świetnie. Podobnie jak reflektory Full LED Pure Vision wraz ze światłami do jazdy dziennej w kształcie litery „C” oraz jeszcze fajniejsze światła tylne. Mocno pochyloną pokrywę bagażnika wieńczy zadziorny spojler, który podkreśla sportowy kształt nadwozia. Wnętrze tak świetnego wrażenia nie robi, bo jest znane z innych modeli Renault i jeśli ktoś się spodziewa innych rozwiązań, będzie zawiedziony. Nie oznacza to jednak, że jest złe.

Może niektóre elementy kokpitu czy boczki drzwi są wykończone materiałami nie pierwszej jakości, ale w dzisiejszych czasach jest to standard nawet w samochodach kosztujących grubo ponad 100 tysięcy złotych. Wnętrze Arkany jest za to przemyślane i bardzo praktyczne. W tunelu środkowym mamy np. wnękę dopasowaną do kluczyka oraz dwa wejścia USB i gniazdo zapalniczki, co dzisiaj wcale nie jest już standardem.

Telefon możemy ładować za pomocą ładowarki indukcyjnej, ale już z systemem multimedialnym możemy się połączyć tylko kablem. Wszystko jest sterowane z wysokości ponad 9-calowego wyświetlacza na środku deski rozdzielczej, który jest umieszczony bardzo wysoko (jego dół zaczyna się mniej więcej na wysokości środka kierownicy). Poniżej mamy półeczkę z fizycznymi przyciskami do podgrzewania foteli, włączenia trybu elektrycznego czy wspomagania parkowania.

Wzorem funkcjonalności i wyglądu jest panel sterowania klimatyzacją złożony z trzech pokręteł i wyświetlacza na tym środkowym. Niżej mamy tradycyjny drążek automatycznej skrzyni biegów. Miejsca na pokładzie jest wystarczająco dla czterech dorosłych osób, o ile dwie podróżujące na tylnej kanapie nie będą miały więcej niż 185 cm wzrostu. Wyżsi pasażerowie będą zawadzać głową o podsufitkę. Bagażnik ma sporą pojemność 480 l i wielki otwór załadunkowy, co bardzo pomaga przy codziennym użytkowaniu tego samochodu.

Silnik i skrzynia biegów

Głównym źródłem napędu testowej Arkany był turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,3 litra i mocy 158 KM. To sprawdzona i chwalona jednostka o oznaczeniu TCe montowana w różnych wariantach mocy m.in. w niektórych modelach Mercedesa, Nissana Dacii oraz oczywiście Renault.

W testowej Arkanie znalazł się jej najmocniejszy wariant połączony z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów oraz sprzężony z tzw. minihybrydą w postaci alternatora-rozrusznika i małej baterii. Zestaw ten dba o płynne ruszanie, wyłączanie silnika spalinowego w czasie toczenia się, a finalnie obniża spalanie benzyny nawet o 8 procent. Napęd przenoszony jest na przednią oś. Średnie spalanie oscyluje w okolicach 6,5 litra bezołowiówki na sto kilometrów. Arkana rozpędza się do setki w ok. 9 sekund, a prędkość maksymalna wynosi 205 km/h.

Zawieszenie i komfort jazdy

Renault Arkana jest samochodem wygodniejszym i bardziej komfortowym, niż się na pierwszy rzut oka może wydawać. Wszelkie nierówności auto pokonuje cicho i całkiem przyjemnie. Nastawy zawieszenia, silnika czy układu kierowniczego możemy dobrać do swoich preferencji dzięki systemowi Multi-Sense, który modyfikuje charakterystykę wspomnianych elementów. Wyciszenie kabiny jest na niezłym poziomie, fotele i kanapa są bardzo wygodne, więc nawet dłuższa podróż nie przysporzy większych niedogodności związanych choćby z bólem kręgosłupa czy dolnej części pleców.

Wyposażenie i cena

Renault Arkana w podstawie kosztuje od 124900 zł w górę. Seryjnie ma zamontowane 18-calowe koła, 9,3-calowy ekran z funkcją nawigacji, skórzaną kierownicę i ambientowe podświetlenie kabiny, światła Full LED Pure Vision z funkcją automatycznej zmiany z drogowych na mijania, aktywny tempomat, kilka inteligentnych systemów bezpieczeństwa. Wersja R.S. Line to wydatek minimum 151900 zł.

News will be here