Renault Megane R.S. 1,8 280 KM

Poniżej 6 sekund do setki, skrętne cztery koła, mechaniczna szpera przedniej osi i pakiet „Cup” – Renault Megane R.S. może nie oferuje mnóstwa przestrzeni w kabinie, ale za to na drodze i na torze nie ma sobie równych.


Nadwozie i wnętrze

Wściekle pomarańczowy lakier, błyszczące na czarno 19-calowe felgi, przemodelowane zderzaki i wszędobylskie emblematy z ReanultSport i R.S. odróżniają najszybszą odmianę popularnego kompaktu od jego zwykłych wersji. Z tyłu, zamiast normalnej końcówki wydechu mamy wielki centralnie umieszczony wylot w kształcie odwróconego trapezu wbudowany w dyfuzor i już nikt nie ma najmniejszej możliwości, że patrzy na wyjątkowo szybkie auto.

Wnętrze również urządzono na sportowo. Mamy kubełkowe fotele obszyte alcantarą z czerwonymi przeszyciami, również pokrytą alcantarą kierownicę, aluminiowe nakładki na pedały czy takież wykończenie drążka zmiany biegów. Pośrodku deski znajdziemy pionowo ułożony wielki wyświetlacz, który pełni rolę centrum dowodzenia. Za jego pomocą sterujemy nie tylko ustawieniami komputera pokładowego, czy nawigacji, ale też zmieniamy np. nastawy zawieszenia, czy wybieramy tryby jazdy.

To co razi, szczególnie w sportowym samochodzie, to brak manualnego pokrętła do sterowania głośnością systemu audio. Jesteśmy więc zdani albo na dotykowe przyciski, albo na te umieszczone na kierownicy. Przednie fotele są nie tylko bardzo wygodne, ale też bardzo dobrze trzymają ciało w zakrętach. Na tylnej kanapie miejsca za dużo nie ma, i to zarówno nad głowami, jak i na nogi, ale dwójka dorosłych pasażerów na krótszych trasach nie powinna mieć powodów do narzekań. Bagażnik ma 294 litry pojemności.

Silnik i skrzynia biegów

Sercem R.S. jest doładowana jednostka benzynowa o pojemności 1,8 l, z której wykrzesano 280 KM przy 6000 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 390 Nm. W testowym egzemplarzu napęd na przednią oś był realizowany za pomocą manualnej, sześciobiegowej skrzyni. Auto do pierwszej setki startuje w 5,8 s, a jego prędkość maksymalna to 255 km/h. Spalanie jest kwestią względną. Najniższe średnie to ok. 10 litrów benzyny, ale wartości grubo przekraczające 20l/100 km wcale nie są trudne do soiągnięcia.

Zawieszenie i komfort jazdy

Megane R.S., wbrew osiągom, daje się całkiem komfortowo jeździć na co dzień. Zawieszenie nie jest przesadnie twarde, więc nawet przejazd przez torowisko nie przyprawia o ból zębów. Testowa wersja Megane była dodatkowo wyposażona w pakiet „Cup”, czyli o 10% twardsze zawieszenie i mechaniczną szperę Torsena, więc przyczepność w zakrętach jest jeszcze większa. Gdy dołożymy do tego system 4Control, czyli cztery koła skrętne, R.S., każdy łuk możemy pokonać szybciej i ciaśniej, a przy tym auto nie ma tendencji do podsterowności. Oczywiście model ten oferuje do wyboru kilka trybów jazdy, więc możemy dostosować zachowanie samochodu do naszych potrzeb.

Wyposażenie i cena

By cieszyć się jazdą Megane R.S. musimy mieć przynajmniej 124900 zł. Wersja testowa kosztuje ok. 160 tys. Dopłaty wymagają m.in. lakier metalizowany, 19-calowe felgi, tapicerka z alcantary, system wspomagania parkowania, nagłośnienie Bose, pakiet „Cup”, system awaryjnego hamowania i dwumateriałowe tarcze hamulcowe. Cała reszta jest w standardzie, czyli m.in.: nawigacja, wielofunkcyjna kierownica, tempomat, automatyczna klimatyzacja, czy światła LED.