Romeo i Julia w CSK

Spektakl „Romeo i Julia” już 29 i 30 września będziemy mogli obejrzeć na głównej scenie Centrum Spotkania Kultur w Lublinie

W ostatnią niedzielę miesiąca na największej lubelskiej scenie szykuje się prawdziwe wydarzenie. Zobaczymy spektakl „Romeo i Julia” będący adaptacją ponadczasowej sztuki Szekspira do muzyki Prokofiewa wyrażoną językiem tańca. Jej premiera zostanie wystawiona w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie 29 i 30 września 2019 r.


To wznowienie spektaklu wystawianego już 10 lat temu przez Caro Dance Company. Stowarzyszenie to co prawda działa w Siedlcach, jest jednak uznawane za ambasadora polskiej sztuki tańca na świecie. Zespół posiada swoją filię w Warszawie, oprócz krzewienia tańca nowoczesnego ma też aspiracje teatralne. Widać to po ich repertuarze, który warto prześledzić na: www.carodance.eu.

Ci ambitni artyści próbują podbić publiczność w Lublinie spektaklem tanecznym „Romeo i Julia”. Remake dramatu, który zobaczymy na wielkiej scenie CSK przygotowano z okazji obchodów 30-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Koreą Południową. Wystąpią więc polscy i koreańscy artyści związani z Teatrem Tańca Caro.

– To współczesna odsłona klasycznej historii Wiliama Szekspira. Przy muzyce Sergieja Prokofiewa, z międzynarodową obsadą gwarantujemy wydarzenie najwyższej klasy – zapewniają organizatorzy z CSK. – To unikatowa propozycja naszej instytucji, na którą serdecznie lublinian zapraszamy. Premiera 29 września o godz. 19. Z myślą o grupach szkolnych spektakl będzie powtórzony dwukrotnie 30 września, o godz. 9 i 12. Bilety w cenie od 25 zł można nabyć poprzez witrynę https://bilety.spotkaniakultur.com oraz w kasie Centrum Spotkania Kultur.

Na scenie CSK zobaczymy dramatyczne starcie szalonej miłości dwojga tytułowych bohaterów z destrukcyjną nienawiścią wrogów tego związku. Narzędziem przekazu emocji staje się ciało tancerzy, które w połączeniu ze scenografią – pełną tutaj uniwersalnej symboliki – oddaje całą paletę uczuć targających dwójką zakochanych. Spektakl zawiera wiele odniesień do współczesnych problemów młodego pokolenia, wzbogaca go wątek różnorodności rasowej.

Nie pierwsza to w CSK inscenizacja sztuki „Romeo i Julia”. 1,5 roku wcześniej na tejże scenie swoją wizję dramatu przedstawił Moscow City Ballet wzbudzając zachwyt publiczności. Sprawiły to imponująca choreografia, urzekająca scenografia, olśniewające kostiumy, magia świateł. I rosyjskie umiłowanie baletu. Zatem artystyczna poprzeczka została ustawiona wysoko.

Kogo zobaczymy tym razem?

Główne role grają Natalia Jóźwiak i Sebastian Piotrowicz. Tancerze przedstawią dość intymne impresje z Szekspirowskiej historii opierając je de facto na improwizacji. Jednak są to artyści gruntownie przygotowani do wyrafinowanych popisów. Próby spektaklu dały przedsmak kreacji tanecznych, które są świeże, dynamiczne, finezyjne.

W sumie na scenie CSK wystąpi 21 tancerzy – wśród nich dwie artystki pochodzące z Korei Południowej: Jiwoo Hong oraz Siwoo Park. Zespół ten wykona choreografię do klasycznej muzyki Prokofiewa oraz wybranych utworów muzyki współczesnej. Popis całej grupy daje wysublimowany obraz emocji, jakie były udziałem bohaterów miłosnej historii z Werony. Zakochani zrobią wszystko by być z sobą nie zważając na przeciwności losu i rodzinne waśnie. To właśnie przejawia się w ich kreacji.

– Język tańca współczesnego jest świetnie przyjmowany przez młodych ludzi, takich jak główni bohaterowie dramatu. Mam nadzieję, że ta nowoczesna wersja klasycznego dzieła przemówi do młodych widzów i zyska ich przychylność – bo głównie do takiej widowni adresujemy ten przekaz. Historia Romea i Julii nie straci na swojej aktualności, lecz my tym razem opowiemy ją poruszając dodatkowo wątek spotkania różnych kultur – mówi Iwona Maria Orzełowska, reżyserka spektaklu, autorka choreografii.

Jest ona twórczynią grupy tańca współczesnego Caro Dance. Zespół jest członkiem International Dance Organisation (IDO), a tancerze złotymi medalistami mistrzostw Polski, Europy i świata w swej branży.

Taniec współczesny opiera się na idei baletu unikając jednak jego sztywnych zasad, ograniczeń. Kładzie szczególny akcent na pokazanie emocji tancerza, który kinetycznie stara się opowiedzieć pewną historię poprzez ruchy charakterystyczne dla treści tej opowieści. To bardzo luźna forma artystyczna, gdzie tancerz ma ogromną dowolność w kreowaniu tańca wykorzystując ciężar ciała, grawitację, oddech, swingowanie. W latach 70. XX wieku za sprawą Piny Bausch (Niemcy) powstał pierwszy teatr opierający się na technice tańca współczesnego.

O wykonawcach…

Iwona Orzełowska to autorka spektakli teatrów tańca, pedagog, twórczyni choreografii do występów gwiazd polskiej estrady (m.in. Norbi, Blue Cafe, Kasia Klich, Elektryczne Gitary), do telewizyjnych programów (m.in. Aleja Gwiazd, Benefis Piotra Fronczewskiego, Francis Goya, Randka w Ciemno), do filmów fabularnych, kampanii reklamowych, festiwali. Wykładowczyni Studium Choreograficznego w Warszawie oraz Akademii Podlaskiej w Siedlcach (fakultet tańca współczesnego). W 2002 roku otrzymała nagrodę i wyróżnienie Światowej Organizacji Tańca (IDO) za wybitne osiągnięcia w choreografii i prekursorstwo w dziedzinie tańca na świecie. Twórczyni programu edukacyjnego „Wychowanie poprzez taniec”.

Prywatnie autorka spektaklu jest żoną Grzegorza Orzełowskiego pełniącego od miesiąca obowiązki dyrektora Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. W tej instytucji pracowała krótko na stanowisku głównego specjalisty w dziale programowym. Z chwilą, gdy jej mąż został tu dyrektorem, Orzełowska złożyła wypowiedzenie. Obecnie jedynie współpracuje z CSK, będąc zatrudniona w Teatrze Muzycznym – wyjaśniała to wszystko chętnie na spotkaniu z dziennikarzami.

Natalia Jóźwiak jako absolwentka Wyższej Szkoły Choreograficznej ACTS w Paryżu stawiała pierwsze kroki na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Później związana z Caro Dance Company zdobywała wielokrotnie medale na mistrzostwach Europy i świata baletowej federacji IDO. W roku 2017 ukończyła szkolenie Movement Director w Austrii. Znana z wielu produkcji telewizyjnych, takich jak m.in. „Taniec z Gwiazdami”, „Mam talent”, „Jaka to melodia?”. Obecnie Natalia jest gwiazdą Teatru Tańca Caro oraz tancerką i choreografem współpracującym z Operą i Filharmonią Podlaską, także Warszawską Operą Kameralną.

Sebastian Piotrowicz – znany tancerz, instruktor tańca i akrobatyki. Ukończył Akademię Wychowania Fizycznego w Warszawie, Uniwersytet Artystyczny w Rotterdamie. Występował na scenach teatrów w Polsce i za granicą (m.in. Nanine Linning Dance Company). Znany z programów telewizyjnych Mam Talent, Twoja Twarz Brzmi Znajomo, finalista programu You Can Dance. Mimo młodego wieku miał okazję współpracować z choreografami światowej rangi. Choreograf i reżyser spektakli „The Room” oraz „A co gdyby”. Współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską oraz Warszawską Operą Kameralną.

Marek Rybołowicz