Rowerzyści już marzą o wiosennych przejażdżkach

Rowerzyści chcieliby wcześniejszego rozpoczęcia sezonu miejskiego roweru. Najchętniej już od 1 marca.


– Pogoda jest wymarzona na rower, uważamy że nie ma potrzeby czekać ponad miesiąc dłużej na start systemu. Na początku lutego Porozumienie Rowerowe wysłało w tej sprawie pismo do ZDiM z prośbą o uruchomienie stacji wypożyczania rowerów od 1 marca – tak jak to ma miejsce w innych miastach, gdzie działa Nextbike – tłumaczą aktywiści z lubelskiego Porozumienia Rowerowego i zachęcają do wysyłania maili w tej sprawie do Zarządu Dróg i Mostów.

– Decyzję o ewentualnym wcześniejszym uruchomieniu systemu podejmuje Zamawiający – tłumaczy Marek Pogorzelski, rzecznik prasowy firmy Nextbike, która co roku dostarcza i serwisuje lubelskie rowery. Zapytaliśmy więc w Urzędzie Miasta Lublin czy brany jest pod uwagę wcześniejszy termin startu systemu roweru miejskiego. – Umowa z operatorem dopuszcza możliwość wcześniejszego uruchomienia systemu. Korzystamy z tego zapisu praktycznie co roku. W tym roku może być podobnie. Na tę chwilę jednak jeszcze nie wskazujemy czy będzie to pierwszy dzień marca czy pierwszy dzień wiosny – tłumaczy Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.

W ubiegłym roku system został uruchomiony 21 marca, ale był czynny aż o miesiąc dłużej – do końca listopada. Rok temu powiększył się też o pięć nowych stacji sponsorskich wybudowanych na stacjach benzynowych PKN Orlen. Poprzedni sezon miejskiego roweru zakończył się bardzo dobrymi wynikami – rowery wypożyczono 745 tysięcy razy. To drugi, najlepszy wynik w historii Lubelskiego Roweru Miejskiego. Najwięcej wypożyczeń było w maju – ponad 136 tysięcy.

Średni czas jednego wypożyczenia Lubelskiego Roweru Miejskiego wynosił w tym roku 16 minut i 2 sekundy – warto przypomnieć, że pierwsze 20 minut wypożyczenia jednośladu jest darmowe. W ubiegłym roku do najpopularniejszych stacji należały: stacja przy ul. Nadbystrzyckiej / Politechnika Lubelska, stacja na ul. Zamojskiej koło Mostu Kultury, stacja przy Plazie czy przy ul. Akademickiej. Najpopularniejsze trasy to np.: Lublin Plaza do ul. Nadbystrzycka / Politechnika Lubelska.

Miejskie rowery sieci Nexbike od 1 marca na pewno będą działały w innych miastach np. Koszalinie, Łodzi czy Poznaniu. Aktywiści z Lubelskiego Porozumienia Rowerowego przypominają, że Prezydent Lublina Krzysztof Żuk zapowiedział, że w 2020 roku w ramach Lubelskiego Roweru Miejskiego pojedziemy rowerami elektrycznymi. W piśmie, które w listopadzie ubiegłego roku skierowali do prezydenta domagają się m.in. poprawy stanu technicznego rowerów, dodaniu kilku rowerów towarowych, czy lepszego oświetlenia stacji.

Na razie wiadomo, że w Lublinie na pewno pojawią się samoobsługowe stacje napraw rowerów – ZDiM ogłosił w ubiegłym tygodniu przetarg na dostawę i montaż dziesięciu stacji napraw rowerów i dwudziestu pompek rowerowych. Na oferty czeka do 27 lutego. Na wyposażeniu stacji napraw znajdzie się m.in. uchwyt pozwalający na zawieszenie roweru i sprzęt do naprawy – zestaw wkrętaków i kluczy nastawnych. Wykonawca musi też zadbać o sprzęt stacji i przeprowadzać jego regularne przeglądy.

Na dostarczenie wyposażenia ma 90 dni od zawarcia umowy. To nie koniec zmian w Lubelskim Rowerze Miejskim, niewielkie zmiany czekają też niektóre z jego stacji. – Jest wniosek by w ramach relokacji jedna ze stacji pojawiła się na skrzyżowaniu ul. Granitowej z ul. Agatową. W budżecie jest także ustawienie nowej stacji w ciągu ul. gen. Ducha w rejonie ul. Mineralnej – informuje Karol Kieliszek. ]

Lubelski Rower Miejski to największy system rowerowy we wschodniej Polsce. Składa się z 97 stacji i ponad 950 rowerów.

Emilia Kalwińska

News will be here