Na równych drogach mniej nieszczęść

W ciągu ostatnich ośmiu lat liczba wypadków drogowych, ofiar śmiertelnych oraz rannych zmniejszyła się o ponad połowę i to przy rosnącym natężeniu ruchu na drogach krajowych województwa lubelskiego. Tak wynika z opublikowanego właśnie raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Wpływ na poprawę bezpieczeństwa bez wątpienia miały inwestycje i remonty zrealizowane na sieci dróg zarządzanej przez GDDKiA – podkreśla Krzysztof Nalewajko, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
Według raportu liczba wypadków drogowych, ofiar śmiertelnych oraz rannych zmniejszyła się o ponad połowę. W 2008 roku odnotowano w województwie lubelskim 573 wypadki, a w 2015 roku już tylko 246. Przed ośmioma laty zginęły w nich 134 osoby, a w ubiegłym roku – 65. W 2008 roku obrażenia w wypadkach odniosły 754 osoby, a w 2015 roku – 304.
Nadal do wypadków dochodzi najczęściej w terenie niezabudowanym – 166 w 2015 roku. Dla porównania w terenie zabudowanym było ich w ubiegłym roku 80. Najczęstszym rodzajem wypadku jest wciąż zderzenie boczne. Na drugim miejscu jest najechanie na pieszego, a następnie zderzenie czołowe i wywrócenie pojazdu. Według danych GDDKiA nadal mamy problemy na drogach z pierwszeństwem przejazdu, ale doskonale radzimy sobie na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym. Na pierwszych odnotowano w ubiegłym roku 35 wypadków, a na rondach zaledwie jedno zdarzenie. Nadal też częściej wjeżdżamy na drzewa niż na znaki i słupy.
– Malejąca liczba wypadków oraz ofiar to między innymi efekt inwestycji i remontów. Od 2008 roku oddano do użytku obwodnice Puław, Międzyrzeca Podlaskiego, Hrebennego, Kraśnika, Białej Podlaskiej, Kocka i Woli Skromowskiej, Frampola i Hrubieszowa oraz odcinek S17 Kurów – Lublin – Piaski. W sumie to blisko 115 km nowych dróg. Wyremontowano także kilkaset kilometrów dotychczasowych dróg, poprawiając nie tylko równość nawierzchni ale także wydzielając pasy do lewoskrętu, kanalizując skrzyżowania, montując sygnalizacje świetlne, doświetlenia przejść dla pieszych i azyle, budując chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i zatoki na przystankach autobusowych – wylicza Nalewajko.
Aktualnie w realizacji są kolejne duże inwestycje. Zachodnia obwodnica Lublina w ciągu S19. Połączenie obwodnicy Puław z S17 i przedłużenie tej trasy w stronę Warszawy. Trwają również przetargi na budowę obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego oraz S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim.MJ