Rozebrać schron i skrzydło dworca

Dworzec PKP Chełm Główny zinwentaryzowano i poddano ekspertyzie konstrukcyjno-budowlanej. Kolej zdecydowała o rozbiórce wschodniego skrzydła budynku wraz z podpiwniczeniem, gdzie znajduje się m.in. stary schron z czasów zimnej wojny.


Pierwotny dworzec kolejowy został zniszczony przez Niemców w 1944 roku, obecny budynek powstał po wojnie. Jakiś czas temu opisywaliśmy tajemnice dawnego schronu pod budynkiem Dworca Głównego PKP Chełm. To unikatowe, niedostępne miejsce, o którym mało, kto wiedział. Zachowały się nieliczne, ale za to niezwykłe dowody tajnych spotkań służb obrony cywilnej, które się tam odbywały. Ograniczone grono osób miało dostęp do informacji na ten temat. Schron urządzono w połowie XX wieku.

Jego budowa była następstwem zimnej wojny i zagrożeń, jakie ze sobą niosła tj. ataku bombą atomową, nalotu czy skażeń. Korytarze i pomieszczenia schronu rozciągają się w piwnicach dworca. Gdy realizowaliśmy artykuł na ten temat w prowadzącym do schronu przedsionku wciąż widniała tabliczka z informacją od PKP: „Komendant Obrony Cywilnej – Nieupoważnionym wstęp wzbroniony”. Wejście uniemożliwiały wtedy grube, zamknięte na cztery spusty kraty i pancerne drzwi. Przedstawiciele PKP ze względów bezpieczeństwa nie pozwalali tam nikomu wchodzić, bo pomieszczenia schronu są w złym stanie technicznym.

Kilka lat temu część wyposażenia schronu – m.in. stare kaski, obuwie, aparaty telefoniczne – zostało przeniesione. Sprzęt trafił do schronu pod gmachem (schron ten został udostępniony dla zwiedzających). Inne eksponaty np. kilkumetrowa makieta, a także stara centrala łączności zostały przeniesione do chełmskiej siedziby PKP Cargo S.A. (mieszczącej się niedaleko dworca kolejowego). Makieta linii kolejowej naszego regionu, o której mowa, stała w jednym z głównych pomieszczeń schronu, gdzie prawdopodobnie odbywali swoje narady naczelnicy poszczególnych działów PKP.

Na makiecie ułożone były precyzyjne miniatury odzwierciedlające ówczesny przebieg torów i budynków kolejowych, a przy niej ustawionych było kilkanaście aparatów telefonicznych służących służbom obrony cywilnej do łączności. Wszystko to odzwierciedlały fotografie wykonane podczas przenoszenia sprzętu. Od tamtej pory, właśnie z uwagi na zły stan techniczny, nikt do schronu nie wchodził. Ale pancerne drzwi zostały otwarte. Inwentaryzację podpiwniczeń budynku wykonano w związku z przewidywaną przez PKP przebudową dworca.

– Koncepcja przebudowy dworca jest w trakcie opracowania – informuje Magdalena Grosik z Biura Komunikacji i Promocji PKP S.A. – Cały budynek został zinwentaryzowany i poddany ekspertyzie konstrukcyjno-budowlanej, w wyniku której podjęto decyzję o rozbiórce wschodniego skrzydła budynku wraz z podpiwniczeniem. (mo, fot. arch.)

News will be here