Ruszył sezon na jednoślady

Amatorzy jazdy na jednośladach już wyruszyli w drogę. Pamiętajmy o bezpieczeństwie – policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności, przestrzeganie przepisów przez wszystkich użytkowników dróg oraz wzajemny szacunek. Nie bez powodu.

Motocykle i rowerzyści, czyli zmora wielu kierowców, właśnie wyjechali na drogi. Policja apeluje o rozwagę i zachowanie bezpieczeństwa, szczególnie do tych pierwszych.

– Znaczny odsetek wypadków z udziałem motocyklistów jest spowodowany tym, że kierowcy samochodów po prostu ich nie zauważyli. Dlatego jeżdżąc jednośladem, musimy zadbać o to, żeby być widocznym. Zamiast kupować czarny kask warto wybierać jasny. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze.

Uważajmy na pieszych. Przepuszczajmy na pasach przechodniów, pokażmy wszystkim, że motocykliści potrafią się zachować kulturalnie. Niektórzy motocykliści rzadko kiedy używają kierunkowskazów, co jest dużym lekceważeniem wobec kierowców samochodów, ale też i pozostałych użytkowników jednośladów. To samo dotyczy kwestii lusterek wstecznych – są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami. Wszyscy powinniśmy przewidywać sytuacje na drodze – przestrzega podinsp. Renata Laszczka-Rusek, rzecznik prasowa Komendy Wojewódzkiej Policji w Lublinie.

Według statystyk w minionym roku na chełmskich drogach doszło do 2 wypadków, gdzie sprawcami byli motocykliści (bilans: 1 osoba ranna i 1 zabita), a także 7 kolizji. Z kolei w 8 przypadkach sprawcami byli motorowerzyści.

Nie mniej uważać na drodze powinni rowerzyści, czyli tzw. niechronieni uczestnicy ruchu. To oni z zasady znacznie bardziej są narażeni na niebezpieczeństwo. Liczba amatorów jednośladów, ku uciesze ekologów, systematycznie wzrasta. Niestety wielu cyklistów jeździ bez odpowiedniego wyposażenia roweru, lekceważąc przepisy ruchu i stwarzając realne zagrożenie dla siebie i innych.

W ubiegłym roku chełmska komenda odnotowała 4 wypadki, których sprawcami byli cykliści (bilans: 2 zabitych i 2 rannych), a także 113 kolizji. Głównymi przyczynami zdarzeń, do których dochodzi z winy rowerzystów są: nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu oraz nieprawidłowe skręcanie.

Kodeks rowerzysty

– Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. W razie braku drogi dla rowerów cyklista jest obowiązany korzystać z pobocza, a jeżeli nie jest to możliwe – z jezdni.

– Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

– Dzieci w wieku do lat 10 mogą poruszać się na rowerze wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze pod warunkiem, że jest ono umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę.

– Chcąc pokonać przejście dla pieszych, rowerzysta obowiązany jest zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę ulicy – nie dotyczy to ciągów pieszo-rowerowych.

– Kierujący rowerem może korzystać z chodnika, gdy: opiekuje się dzieckiem do lat 10; szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi co najmniej 2 m i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów; warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła). Przy czym kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.

– Zabrania się jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach, a także korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

Przepisy dotyczące ruchu rowerów nie nakładają obowiązku korzystania z kasków ochronnych i elementów odblaskowych, policja jednak uczula, że są one przydatne.

– Rozpoczynając sezon, pamiętajmy o właściwym wyposażeniu roweru – podkreśla rzecznik KWP. – Rower powinien mieć: z przodu jedno białe światło pozycyjne; z tyłu jedno czerwone światło odblaskowe, co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze jest również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do roweru lub umieszczane na odzieży rowerzystów. Odblaski powodują, że jesteśmy widoczni, przez co, oczywiście bardziej bezpieczni – wymienia R. Laszczka-Rusek. (pc)