Samochody z ryżu

Ryż może okazać się cennym surowcem w przemyśle motoryzacyjnym. SEAT rozpoczął pilotażowy projekt zgodny z koncepcją gospodarki o obiegu zamkniętym. Hiszpański producent bada potencjał tworzywa Oryzite uzyskiwanego z łuski ryżowej jako substytutu dla plastiku. Wykorzystanie innowacyjnego materiału na szeroką skalę pozwoliłoby w znaczącym stopniu ograniczyć ślad węglowy w procesie produkcji.

Każdego roku na całym świecie zbiera się ponad 700 milionów ton ryżu, co czyni go najpopularniejszą rośliną spożywczą na ziemi. Około dwadzieścia procent tej masy, czyli mniej więcej 140 milionów ton, stanowią łuski ryżowe. Zazwyczaj są usuwane w procesie oczyszczania ziarna, a następnie palone.

– Producenci zrzeszeni w Izbie Plantatorów Ryżu z Montsiŕ wytwarzają około 60 tysięcy ton ryżu rocznie. Poszukiwaliśmy praktycznego zastosowania dla 12 tysięcy ton łuski, które do tej pory zupełnie się marnowało. Tak powstał Oryzite – materiał, który można mieszać z innymi tworzywami termoplastycznymi i dowolnie formować – tłumaczy Iban Ganduxé z CEO Oryzite. Obecnie SEAT testuje możliwości wykorzystania Orytize do wytworzenia elementów wykończenia w nowym Leonie.

Prowadzone testy polegają na opracowywaniu alternatywnych modeli takich elementów, jak drzwi i podłoga bagażnika czy podsufitka. Na pierwszy rzut oka części z mieszanki łusek ryżowych oraz poliuretanów i polipropylenów nie różnią się od tych wykonanych przy użyciu tradycyjnej technologii.

Wyraźną różnicą jest za to dużo niższa waga kompozytu. Elementy wykonane z Orytize poddawane są restrykcyjnym testom. Inżynierowie próbują ustalić, ile łuski potrzeba, aby wyprodukować część spełniającą wysokie standardy jakości.