Scala pokazała potencjał

Skoda Scala to najnowszy kompaktowy samochód czeskiej marki. Zbudowany na platformie MQB-A0 ma rozpocząć kolejny rozdział w historii producenta. Chociaż to naturalny następca Rapida, to „z butami” wchodzi na teren Octavii – zarówno segmentowo jak i cenowo.

Oficjalna premiera Scali odbyła się pod koniec 2018 roku w Tel Awiwie, a polscy dziennikarze po raz pierwszy mogli jeździć nią w połowie kwietnia. Na miejsce prezentacji wybrano wybrzeże chorwackiej części Adriatyku, o tej porze słoneczne i już bardzo ciepłe.

Nadwozie i wnętrze

Design Skody Scala czerpie zadziorność i dynamikę z samochodu koncepcyjnego VISION RS. Nowy model marki prezentuje się bardzo rasowo. Przód auta wyróżnia się drapieżnie wyglądającymi reflektorami, a także pionową osłoną chłodnicy i dużym wlotem powietrza. Scala to pierwszy model oznaczony na pokrywie bagażnika napisem „ŠKODA”, pisanym wielkimi literami.

Szklany, czarny element łączący się z panoramicznym dachem dopełnia niepowtarzalny styl tego auta. Wnętrze łączy ergonomię i design z nowoczesnością i minimalizmem. Po zajęciu miejsca za kółkiem niemal od razu wzrok przyciąga duży wyświetlacz systemu multimedialnego (dostępnego z nawigacją), którego przekątna może wynosić od 6,5 do 9,2 cala.

Ekran dotykowy jest umieszczony w miejscu łatwo dostępnym zarówno dla kierowcy, jak i pasażera siedzącego z przodu. Scala może posiadać wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala (największej w klasie), który pozwala na personalizację ustawień i wybór jednego spośród pięciu dostępnych widoków.

Dzięki funkcjonalnościom z zakresu connectivity i usługom online ŠKODA Connect, kierowca ma dostęp do danych na temat pojazdu z poziomu tabletu lub smartfona – są to m.in. informacje na temat aktualnego przebiegu auta, zużycia paliwa czy lokalizacji samochodu, a także możliwość zamykania i otwierania samochodu przez telefon komórkowy.

Wyposażenie i cena

W wyposażeniu tego modelu zastosowano rozwiązania, dzięki którym Scala ma stać się jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w swoim segmencie. Na liście wyposażenia standardowego bazowej wersji Active są systemy: LANE ASSIST – asystent pasa ruchu, FRONT ASSIST – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania a także system umożliwiający połączenie alarmowe i wezwanie pomocy w razie wypadku.

Już w wersji podstawowej nie zabraknie także elementów podnoszących komfort użytkowania, jak klimatyzacja manualna, Radio Swing z kolorowym ekranem dotykowym 6,5” oraz dwoma gniazdami USB-C, Bluetooth czy podłokietnik z przodu. Odpowiednie oświetlenie zapewnią natomiast reflektory LED Basic z przodu oraz tylne światła LED Basic.

W wersji Ambition Scala posiadać będzie w standardzie dodatkowo m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, reflektory przeciwmgielne z przodu, czujniki parkowania z tyłu, 4 dodatkowe głośniki, skórzaną, wielofunkcyjną kierownicę (z obsługą radia i telefonu) oraz elektrycznie sterowane tylne szyby.

W topowej wersji Style, oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Ambition, posiadać będzie także 17-calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, tylne światła FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, KESSY – bezkluczykowy system obsługi samochodu, Radio Bolero z ekranem o przekątnej 8” i funkcją SmartLink+ pozwalającą na obsługę aplikacji mobilnych z poziomu systemu Infotainment.

Ponadto w topowej wersji wyposażenia o komfort pasażerów zadbają podgrzewane przednie fotele, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna CLIMATRONIC oraz SUNSET (przyciemniane tylne szyby).

Silniki i skrzynie biegów

Na razie samochód może być napędzany jednym z trzech wariantów silnikowych. Klienci będą mogli wybierać spośród dwóch jednostek benzynowych i jednego silnika wysokoprężnego. Podstawowa jednostka benzynowa to trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 115 KM, zaś mocniejszy, czterocylindrowy silnik 1.5 TSI gwarantuje moc 150 KM i niezwykły komfort automatycznej przekładni DSG o 7 przełożeniach.

Decydując się na diesla, kierowcy mogą wybrać motor 1.6 TDI o mocy 115 KM, który dostępny jest zarówno ze skrzynią manualną, jak i z automatem. Wszystkie warianty posiadają turbodoładowanie oraz spełniają wymogi emisyjne normy Euro 6d TEMP.

Każdy z nich ma również zainstalowany system STOP/START i system odzyskiwania energii z hamowania. Paletę silnikową (jeszcze w tym roku) ma uzupełnić 1-litrowy silnik G-TEC o mocy 90 KM, który będzie zasilany przyjaznym dla środowiska gazem ziemnym CNG.

Cennik Scali otwiera kwota 66 500 zł za wersję ACTIVE z silnikiem 1.0 TSI/115 KM. Wersja AMBITION z tą samą jednostką kosztuje 71 650 zł, natomiast z najmocniejszym motorem 1.5 TSI/150 KM – 84 250 zł.

Najbogatszy wariant STYLE to wydatek 78 650 zł z silnikiem 1.0 lub 91 250 zł z silnikiem 1.5. Scala w wersji wysokoprężnej (1.6 TDI/115 KM) dostępna jest tylko w wersjach AMBITION i STYLE za odpowiednio 83 150 zł i 90 150 zł. Za automatyczną przekładnię DSG z 7-przełożeniami należy dopłacić 6 100 zł.