Seat Alhambra 2,0 TDI 184 KM

Szybki, wygodny, pojemny, oszczędny – cechy idealnego vana z nawiązką spełnia Seat Alhambra z mocnym dieslem pod maską i automatem DSG. Do pełni szczęścia zabrakło tylko jednego – napędu na cztery koła. No i może jeszcze odrobinę mniejszej ceny.

Nadwozie i wnętrze

Alhambra jest klasycznym vanem. Oznacza to ni mniej, ni więcej, że w nadwoziu nie znajdziemy żadnych ekstrawagancji. I dobrze, bo w tak dużym samochodzie najważniejsze są odpowiednie proporcje. A w tym przypadku są one zachowane. Świetnie widać to w profilu auta – wielkość i rozstaw kół oraz nadkoli, długość maski, czy powierzchnia szyb bocznych, które idealnie ze sobą współgrają. Dzieła dopełniają relingi oraz sporych rozmiarów spojler na końcu dachu. W przypadku vanów najważniejsze rzeczy kryją się zazwyczaj w środku. Nie inaczej jest z Alhambrą. Do kabiny możemy się dostać poprzez szerokie drzwi przednie, albo rozsuwane boczne. Wersja testowa miała te drugie otwierane automatycznie – wystarczyło lekko pociągnąć klamkę. Elektrycznie otwierała się również wielka klapa tylna (tu trzeba było uważać, by nie dostać nią w nos). Wnętrze Alhambry niemal żywcem przejęto z Volkswagena. Deska rozdzielcza jest identyczna, jak w autach z Wolfsubrga – mamy tę samą nawigację, panel sterowania klimatyzacją, zegary za kierownicą. Inna jest chyba tylko sama obręcz. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że Seat to dziecko Volswagena, ale żeby aż do tego stopnia? Przecież przykład chociażby Leona świadczy o tym, że – mimo tej samej konstrukcji – może się odróżniać od Golfa. Zdaję sobie sprawę, że te zastrzeżenia są jedynie dla osób, którym niemiecka myśl stylistyczna niekoniecznie się podoba. Cała rzesza Polaków ucieszy się na myśl o tym, że kabina będzie idealnie poukładana, że została zbudowana z niezłej jakości materiałów, i że wszystkie przyciski są tam, gdzie każdy spodziewa się je znaleźć. Poza tym Alhambra zjednuje sympatię kierowców m.in. poprzez mnóstwo miejsca na pokładzie. Jest to samochód, którym bez wahania może wyruszyć w podroż dookoła Europy pięcioosobowa ekipa. W pierwszych dwóch rzędach foteli wygodnie pojedzie pięć dorosłych osób (dodatkowe dwa miejsca w trzecim rzędzie są przeznaczone raczej dla dzieci). Na uwagę zasługuje też fakt, że jedno z miejsc w drugim rzędzie ma wbudowany fotelik dziecięcy. Wystarczy jedynie zainstalować specjalną poręcz, którą znajdziemy w bagażniku. O przestrzeni kufra też warto wspomnieć, bo przy złożonych ostatnich miejscach spakować można do niego aż 955 litrów pakunków.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maskę naszej testowej Alhamry trafił dwulitrowy diesel o mocy 184 KM. Jest to najmocniejsza jednostka przewidziana dla tego modelu, która rozpędza vana do 100 km/h w czasie 8,9 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 2015 km/h. Przeniesienie napędu realizowane jest za pomocą 6-biegowego automatu DSG. Spalanie według producenta nie powinno przekroczyć 5,3 l na 100 km, ale w rzeczywistości trzeba się liczyć, że Seat „łyknie” przynajmniej o litr oleju napędowego więcej.

Zawieszenie i komfort jazdy

Nastawy zawieszenia Seata Alhambry skonfigurowano tak, by dawało ono więcej pewności prowadzenia, niż komfortu na kiepskich drogach, ale uczciwie trzeba przyznać, że mimo tego samochód jest cichy i wygodny. Oczywiście na dziurach czuć resorowanie po niemiecku objawiające się stłumionymi stukami i krótkimi skokami amortyzatorów, ale nie wpływa to znacząco na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Za to na łukach i w zakrętach Alhambra pokazuje klasę, bo nierzadko radzi sobie tam lepiej, niż niektóre osobówki.

Wyposażenie i cena

Cennik Seata Alhambra otwiera kwota 104400 zł za podstawową wersję z silnikiem 1,4 l. Nasza testówka jest sporo droższa. Trzeba za nią zapłacić nieco ponad 178 tys. zł. Tyle kosztuje silnik i skrzynia DSG oraz kilka stron wyposażenia dodatkowego. Najważniejsze to: reflektory biksenonowe z funkcją adaptacyjnego oświetlenia, asystent świateł drogowych i monitorowania drogi, dwa dodatkowe fotele, panoramiczny dach, aktywny tempomat, system nawigacji satelitarnej, klimatyzacja, podgrzewane fotele, elektrycznie sterowane drzwi i pokrywa bagażnika i jeszcze wiele innych.