Seat Ibiza 1,0 115 KM

Świetny, dynamiczny wygląd, całkiem przyzwoite osiągi, niskie zapotrzebowanie na paliwo, bogate wyposażenie i cena sięgająca 80 tysięcy złotych. Gdyby to był kompakt, Seat Ibiza byłby rozchwytywany jak ciepłe bułeczki. Gdy już ostudzimy emocje i tak się okaże, że cena nie jest mocno wygórowana.

Nadwozie i wnętrze

Ibiza to połączenie dynamicznego, sportowego charakteru z funkcjonalnym wnętrzem. Dość agresywnie narysowany przód z wielkimi wlotami powietrza, charakterystyczny dla tej marki grill w kształcie odwróconego trapezu i skośne, nisko schodzące reflektory nadają Ibizie drapieżności i jednoznacznie wskazują na sportowe aspiracje, z których znana jest hiszpańska marka.

Przetłoczenia na pokrywie silnika oraz na drzwiach sprawiają, że auto wygląda dynamicznie i wyjątkowo. Tył hiszpańskiego hatchbacka jest już bardziej klasyczny, nawet nieco stonowany. Tutaj na pierwszy plan wysuwają się elementy praktyczne, a więc szeroka klapa bagażnika oraz duża tylna szyba, dzięki której kierowca doskonale widzi, co dzieje się z tyłu auta.

Niestety, nieco gorzej sprawa wygląda, jeżeli chodzi o wnętrze auta. Jest ono smutne i ponure, a dominującym kolorem jest czerń. Za to każdy element deski rozdzielczej jest funkcjonalny. Trójramienna kierownica bardzo przyjemnie leży w dłoniach, a wszystkie wyświetlacze i przyrządy są czytelne i umieszczone tak, aby kierowca mógł z nich korzystać intuicyjnie. Zarówno kierowca, jak i pasażer siedzący obok niego nie mogą narzekać na brak miejsca, którego zarówno na nogi jak i nad głową nie brakuje.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską testowej Ibizy pracuje benzynowy silnik o pojemności 1 litra i mocy 115 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi równe 200 Nm uzyskiwane w zakresie od 2000 do 3500 tys. obr./min. Od 0 do 100 km/h auto rozpędza się w 9,5 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 195 km/h. Na papierze wyniki może i wrażenia nie robią, ale w rzeczywistości Ibiza jeździ całkiem nieźle. Moc rozwijana jest bardzo jednostajnie, nie ma szarpnięć, turbodziur. 7-stopniowy automat DSG starannie dobiera przełożenia do potrzeby chwili, nie redukuje zbyt szybko biegów, a to wszystko przekłada się na bardzo niskie spalanie na poziomie 6 litrów na 100 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie Ibizy jest dobrze przystosowane do poruszania się po naszych drogach. Jego dość komfortowe nastawy skutecznie tłumią ubytki w asfalcie, a dzięki stosunkowo niewielkiej masie auto prowadzi się bardzo pewnie. Jest więc idealne w codziennym użytkowaniu.

Wyposażenie i cena

Cennik Seata Ibizy startuje z pułapu 58500 zł. By jeździć bogato wyposażoną odmianą FR z automatyczną skrzynią biegów musimy dysponować co najmniej 76 tysiącami złotych. W zamian dostaniemy m.in.: tempomat, system nawigacji satelitarnej, kamerę cofania, wielofunkcyjną skórzaną kierownicę, zestaw nagłośnienia audio Beats, światła LED, 18-calowe felgi, czy podwójną końcowkę wydechu wbudowaną w dyfuzor.