Skoda Enyaq RS Maxx 80 299 KM

Ta Skoda spełnia wymagania nawet najbardziej wymagających kierowców. Oferuje wielkie i świetnie wyposażone wnętrze, duży bagażnik i świetny napęd. Jak każdy elektryk ma dwie główne wady. Pierwszą jest cena, a drugą dość mocno ograniczony zasięg i czas ładowania w warunkach zimowych.

Nadwozie i wnętrze

Enyaq ma krótki przód i wydłużoną linię dachu. Świetne proporcje nadają mu dynamiki oraz sprawiają, że wnętrze jest bardzo przestronne. Duże, 21-calowe koła, stosunkowo krótka maska oraz wielka przestrzeń pasażerska sprawiają, że model zyskuje wygląd potężnego SUV-a. Podkreślają go dodatki w postaci czarnych osłon w dolnej części nadwozia, masywnego spojlera na dachu, czy kratek wylotu powietrza zainstalowanych między lusterkami a pokrywą silnika. Jednak największe wrażenie robi wnętrze zaprojektowane w taki sposób, by przypominało elegancką salonkę. Duża część kokpitu została obszyta materiałem identycznym jak tapicerka foteli, na desce rozdzielczej nie znajdziemy żadnych zbędnych elementów: jest tylko wielki, 13-calowy wyświetlacz, z którego dotykowo steruje się wszystkimi ustawienia auta.

Przy nim nie znajdziemy żadnych fizycznych przycisków. Dla nich miejsce znalazło się niżej, pod kratką nawiewów. Brak skrzyni biegów pozwolił konstruktorom auta na zagospodarowanie tunelu środkowego. Znalazło się w nim miejsce na duży schowek, dwa uchwyty na kubki czy butelki oraz na ładowarkę. Obok schowka jest mały przełącznik do wyboru kierunku jazdy oraz przycisk hamulca postojowego. Za dwuramienną kierownicą umieszczono bardzo niewielkich rozmiarów (jak na dzisiejsze standardy) wyświetlacz, na którym pokazywane są podstawowe wskazania. Fotele są bardzo wygodne, miejsca w kabinie jest pod dostatkiem, więc nawet długie podróże nie powodują dyskomfortu u pasażerów. Bagażnik ma pojemność aż 585 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

Testowa RS-ka została wyposażona w dwa silniki elektryczne zamontowane na obu osiach, których moc całkowita wynosi 299 KM. Dzięki napędowi na wszystkie koła i elektronice Skoda rozpędza się do setki w niewiele ponad 6 sekund a jej prędkość maksymalna to 160 km/h. Baterie najmocniejszej wersji Skody Enyaq mają pojemność 82 kWh i pozwalają przejechać na jednym ładowaniu ok. 540 kilometrów w cyklu WLTP, czyli w warunkach idealnych. W normalnym użytkowaniu zasięg jest oczywiście mniejszy, ale i tak powinien wystarczyć na przejechanie ok. 400 km w cyklu mieszanym. Średnie zużycie energii to ok. 22 kWh na 100 kilometrów w warunkach wiosennych, czyli przy temperaturach rzędu 15 stopni Celsjusza. Problemy zaczynają się, gdy temperatura spada poniżej zera. Wtedy nawet trzykrotnie wydłuża się czas ładowania baterii (normalnie od 0 do 80 procent trwa to niespełna 40 minut). Pomijając to, ta wersja Skody i tak jest jednym z tych elektryków, którymi bez odwiedzania stacji ładowania przejedziemy największą odległość.

Zawieszenie i komfort jazdy

Skodą Enyaq jeździ się bardzo przyjemnie. Obszerne wnętrze i świetne zawieszenie zachęcają do dłuższych podróży. Z racji swojej budowy i dużego ciężaru samochody elektryczne nie są kojarzone z szybkim pokonywaniem zakrętów. O dziwo, 80 Maxx radził sobie z tym nadzwyczaj dobrze i jechał niemal jak przyklejony do asfaltu. Spory prześwit i napęd na cztery koła (uruchamiany przy dynamicznym starcie i przy jeździe terenowej z prędkością do 20 km/h) oraz oprogramowanie, które niweluje działanie funkcji ESP pozwalają na zjechanie z utwardzonych szlaków bez obaw o zakopanie się w kopnym piachu czy błocie, więc Skoda zachowuje dla tego modelu pełną funkcjonalność klasycznego SUV-a.

Wyposażenie i cena

Bazowa odmiana tej wersji Skody Enyaq kosztuje 308 200 zł. Auto, które dostaliśmy do testów, było bardzo bogato wyposażone. Na jego pokładzie, obok standardowych elementów, znalazły się dodatki za niemal 20 tys. zł, które podniosły cenę samochodu do ponad 327 900 tys. zł. Z czego może korzystać kierowca? Z mnóstwa opcji. Ma do dyspozycji m.in. aktywny tempomat, podgrzewane fotele i kierownicę, kilka trybów jazdy do wyboru, wiele elektronicznych wspomagaczy, klimatyzację automatyczną, system nawigacji i wiele innych. składany hak holowniczy, pakiet RS czy pompę ciepła obniżającą zużycie energii.

News will be here