Skoda Kodiaq

Skoda modelem Kodiaq rozpoczyna podbój segmentu SUV. Zaprezentowany na drogach Majorki samochód ma wszelkie predyspozycje ku temu, by stać się hitem sprzedaży. Jest nowoczesny, przestronny, świetnie jeździ, bardzo dobrze wygląda, no i nie ma zaporowej ceny, bo za podstawowy model dużego SUV-a zapłacimy niecałe 90 tys. zł.

Nadwozie i wnętrze

Wszystkie linie Skody Kodiaq są ostre i precyzyjne. Dzięki temu auto wygląda i nowocześnie, i bardzo agresywnie, a jednocześnie stylowo. Szeroka, trójwymiarowo ukształtowana atrapa chłodnicy sprawia imponujące wrażenie i nadaje autu silny charakter. Do tego mamy płaskie reflektory o klinowym kształcie, płynnie nachodzące na atrapę chłodnicy. W widoku bocznym duży rozstaw osi i krótkie zwisy wskazują na przestronne wnętrze. Nadkola są ukształtowane lekko kanciasto. W lampach tylnych seryjnie zastosowano LED-y, tylne światła pozycyjne mają typowy dla Skody układ „C”. Do wyboru jest 14 kolorów lakieru – cztery jednolite i dziesięć metalizowanych. Wygląd zewnętrzny Kodiaqa zależy od wersji wyposażenia – model jest dostępny w trzech opcjach: Active, Ambition i Style. Skoda Kodiaq jest tylko o 38 mm dłuższa od Octavii, ale może pochwalić się ponadprzeciętnie obszernym wnętrzem. Miejsca nie zabraknie dla żadnego pasażera zarówno nad głowami, jak i na nogi. Zaskakuje kształt deski rozdzielczej, którą podzielono na dwa „piętra”. Górne zajmuje wielki ekran, po którego bokach umieszczono duże kratki nawiewów. Dolny panel, znany z innych modeli Skody odpowiada za sterowanie klimatyzacją. Kierownica i zegary są identyczne, jak te w Superbie (powiało elegancją). Typowa dla Skody jest bardzo dobra jakość wykończenia i logiczna, intuicyjnie zrozumiała obsługa. Duże, okrągłe przyrządy wskazówkowe są precyzyjnie i jasno opisane. Kierownica jest dostępna w wielu różnych konfiguracjach, także z możliwością podgrzewania. Opcjonalna trójstrefowa klimatyzacja Climatronic, która ma dodatkowy panel obsługowy z tyłu samochodu, jest kolejnym elementem, który zwykle znaleźć można w wyższych klasach samochodów. Fotele mogą być ogrzewane, wentylowane i elektrycznie ustawiane wraz z funkcją pamięci położenia. Także kanapa ma bardzo różne możliwości ustawienia: można ją złożyć w stosunku 60:40, seryjnie przesunąć wzdłużnie o 18 cm oraz indywidualnie pochylić segmenty oparcia. Na życzenie samochód może mieć kolejne dwa miejsca siedzące w trzecim rzędzie z tyłu.

Technologie

Kodiaq może być wyposażony w funkcję Trailer Assist, czyli wspomaganie manewrowania przyczepą. Działa to kapitalnie. Gdy auto ciągnie przyczepę, funkcja podczas powolnego cofania przejmuje kierowanie. Kolejna nowa funkcja podczas cofania zahamuje samochód, gdy tylko za autem zostanie rozpoznana przeszkoda. Funkcja ta wykorzystuje rozszerzone możliwości tylnych czujników parkowania. Drugą nowością w marce jest funkcja widoku otoczenia Area View. Dzięki szerokokątnym obiektywom w kamerach obserwujących otoczenie, które się znajdują z przodu i z tyłu samochodu oraz w lusterkach zewnętrznych, na ekranie urządzenia infotainment pokazywane są wielostronne widoki bezpośredniego otoczenia auta. Wśród nich jest wirtualny widok z góry i 180-stopniowe widoki obszarów z przodu i z tyłu. Dzięki temu łatwiejsza staje się jazda w sytuacjach z ograniczoną widocznością lub w trudnym terenie.

Silniki i napęd

Na początku sprzedaży Skody Kodiaq paletę silników tworzy pięć jednostek: trzy silniki TSI i dwa TDI. Silniki te mają pojemność skokową 1,4 i 2,0; rozpiętość mocy sięga od 125 do 190 KM. Zarówno silniki benzynowe jak i wysokoprężne mają bezpośredni wtrysk paliwa, są turbodoładowane i spełniają normę czystości spalin Euro 6. We wszystkich silnikach znalazła się funkcja Start-Stop. Odzysk energii hamowania i wysokosprawna regulacja temperatury zapewniają małe zużycie paliwa mimo dużej mocy jednostkowej. Silnik 2.0 TDI występuje w dwóch wersjach mocy. W podstawowej ma moc 150 KM i moment obrotowy 340 Nm. W wersji mocniejszej generuje 190 KM i 400 Nm. Podstawowy TDI z przednim napędem i ręczną skrzynią biegów zużywa na 100 km średnio 4,9 litra oleju napędowego (129 g CO2/km). Najmocniejszy diesel rozpędza dużego SUV-a od zera do 100 km/h w 8,9 sekundy i pozwala osiągnąć prędkość 210 km/h.

Kodiaq może być wyposażony w dwa różne rodzaje skrzyń biegów. Zależnie od silnika do dyspozycji jest sześciostopniowa ręczna skrzynia biegów oraz sześcio- lub siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów DSG. Do większości silników jest dostępny napęd 4×4 z elektroniczną regulacją. Zapewnia on bardzo dobre przeniesienie napędu, stabilność i bezpieczeństwo jazdy – także poza drogami asfaltowymi. Jego sercem jest hydraulicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe z elektroniczną regulacją. Napęd na cztery koła pracuje inteligentnie i szybko. Sterownik napędu na cztery koła na bieżąco oblicza potrzebny moment napędowy dla tylnej osi. Dzięki szybkiej regulacji zależnej od stanu jazdy niemal nie występują straty przenoszenia napędu. Podczas hamowania silnikiem lub przy małym obciążeniu napęd jest przenoszony tylko przez przednią oś dla oszczędności zużycia paliwa.
Skoda Kodiaq jest już dostępna w salonach. Jej ceny zaczynają się od 89900 zł.