Skoda Octavia Combi RS 230 KM

Skoda Octavia ma tak wiele odmian i wersji, że każdy znajdzie w tej gamie coś dla siebie. Jedną z najciekawszych i zarazem najbardziej uniwersalnych propozycji Czechów jest Octavia Combi RS, która jest i pakownym autem rodzinnym i rasowym sportowcem, którym śmiało można pojechać na tor.

Nadwozie i wnętrze

Z zewnątrz Skoda Octavia Combi RS od swojej bazowej wersji różni się pakietem nakładek i owiewek oraz emblematami VRS przyczepionymi do grilla, czy na tylnej masce, a także podwójnym wydechem zamontowanym na zewnętrznych krawędziach zderzaka. Wnętrze, jak na auta z grupy VAG przystało, jest bardzo przemyślane, o czym świadczy intuicyjne rozmieszczenie wszystkich przełączników, przycisków i pokręteł. Konsola środkowa została praktycznie zredukowana do wyświetlacza radia i nawigacji oraz do małego panelu sterowania klimatyzacji. Wszystkie najczęściej używane przyciski trafiły na trójramienną kierownicę, przez którą mamy widok na dwie proste tarcze obrotomierza i prędkościomierza rozdzielone sporym wyświetlaczem. Zasiadając w kabinie tego samochodu od razu czuć, że mamy do czynienia z autem sportowym. Świadczą o tym kapitalne fotele z logo VRS, czerwone przeszycia na kierownicy, czy mieszku lewarka zmiany biegów, oraz duże nakładki na pedały. Niezmiennym atutem Octavii pozostaje jej kufer, do którego zapakować można aż 610 litrów bagażu, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy aż 1740 litrów.

Silnik i skrzynia biegów

230-konny silnik testowej Octavii połączony został z 6-biegową skrzynią DSG. Pierwsze 100 km/h auto osiąga po upłynięciu 7 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Wrażenia z jazdy są różne, w zależności od tego, jak się traktuje pedał gazu. Skoda może być bowiem całkiem komfortowym autem rodzinnym, a jeśli trzeba utrze nosa niejednemu hot-hatchowi. Do pełni szczęścia jednak trochę brakuje – skrzynia ciut za długo zastanawia się przy redukcji, a na pełną moc silnika musimy poczekać chwilę po wciśnięciu do oporu pedału przyspieszenia. Spalanie jest tak różne, jak styl jazdy kierowcy. Przy delikatnej jeździe można się zmieścić w 8 l/100 km.

Zawieszenie i komfort jazdy

Zawieszenie tego samochodu jest tak zestrojone, by dawać możliwie dużo komfortu przy jednoczesnym zapewnieniu trakcji odpowiedniej do jego mocy. W codziennym użytkowaniu kierowca nie znajdzie różnic pomiędzy RS a zwykłą Octavią. Ta pierwsza swoje możliwości ujawnia dopiero przy szybkiej jeździe. Prowadzi się bardzo przewidywalnie, dobrze klei się do szosy, a gdy już przyczepność straci, zdecydowanie wyjeżdża przodem.

Wyposażenie i cena

Bazowa wersja RS-a kombi kosztuje 133 800 zł. Model testowy to wydatek o ponad 37 tys. zł większy (172 250 zł). Na taką kwotę składa się bardzo długa lista wyposażenia opcjonalnego. Znajdziemy na niej m.in.: pakiet z nawigacją Europy, systemem rozpoznawania znaków drogowych i asystentem zmiany pasa ruchu i świateł za 9 tys. zł, bezkluczykowy dostęp do auta za 2500 zł, aktywny tempomat (2800 zł), niezależne ogrzewanie i wentylacja (4100 zł), panoramiczne okno dachowe (4200 zł), czy system audio Cantona (1900 zł). Oprócz tego Skoda oferuje całe mnóstwo dodatków, których z braku miejsca już nie będziemy wymieniać.