Skoda Superb 2.0 TDI 190 KM

Najnowsza Skoda Superb jest samochodem bardzo dopracowanym nie tylko pod względem technicznym, ale i stylistycznym. Jej świetne, klasyczne kształty powodują, że czeska limuzyna nie będzie ani trochę odstawać na tle rywali z klasy premium, a bogato wyposażony egzemplarz będzie o wiele mniejszym wydatkiem, niż chociażby Audi. A skoro nie czuć różnicy to po co przepłacać?

Nadwozie i wnętrze

Skoda Superb już nie tylko wymiarami, czy bogatym wyposażeniem aspiruje do klasy premium, ale też i wyglądem. Po ostatnim faceliftingu, który objął wiele elementów karoserii, auto w końcu wygląda jak limuzyna z krwi i kości. Obecnie auto prezentuje się bardzo okazale, dostojnie i elegancko. Wielka w tym zasługa nie tylko odpowiednich proporcji, ale przede wszystkim postawienia na proste linie. A tych w nadwoziu Superba znajdziemy pod dostatkiem – takie właśnie przetłoczenie biegnie niemal przez całą długość auta od przednich reflektorów, po tylne lampy. Proste są linie nadkoli, ale rekord bije pokrywa silnika, gdzie mamy aż 6 przetłoczeń, z których najbardziej okazałe jest to biegnące przez środek maski. Całość świetnie uzupełniają reflektory, które kształtem przypominają cięty kryształ. Co warte podkreślenia, Superb do miana prawdziwej limuzyny dorósł też i w środku. Elegancka, skóra, karbonowe wstawki wyglądają rewelacyjnie. Spasowanie wszelkich elementów nie budzi większych zastrzeżeń, ale tak powinno być w każdym samochodzie tej klasy. Poza tym kokpit jest poukładany i ergonomiczny. Znalezienie właściwej pozycji za kierownicą nie stwarza najmniejszych problemów. W testowanej wersji przednie fotele posiadają elektryczną regulację i są podgrzewane, podobnie jak siedziska z tyłu. Ponadto wnętrze zapewnia więcej niż dostateczną ilość miejsca i nikt nie będzie miał powodów do narzekań, nawet podróżując na tylnej kanapie. Superb bije na głowę niemiecką konkurencję, jeżeli chodzi o pojemność kufra. Pomieścić w nim można aż 625 litrów bagażu, a to już wynik rewelacyjny.

Silnik i skrzynia biegów

190 KM i 400 Nm, przenoszonych na wszystkie koła za pośrednictwem 6-biegowego automatu DSG wystarczają, by Skoda przyspieszała do 100 km/h w 7,7 sekundy i maksymalnie rozpędzała się do 230 km/h. Takie wartości w zupełności wystarczają do bezstresowego poruszania się po naszych drogach, choć do pełni szczęścia jednak trochę brakuje. Rekompensuje to za to pewność, że dysponujemy samochodem z napędem na 4 koła, za który odpowiedzialny jest najnowsze sprzęgło wielopłytkowe Haldexa.

Zawieszenie i komfort jazdy

W Skodzie Superb napęd przenoszony jest za pośrednictwem sprzęgła typu Haldex na wszystkie koła. W razie potrzeby potrafi ono przekazać nawet 90% momentu obrotowego na tylną oś, dzięki czemu auto z bardzo ciężkim przodem nie jest podsterowne. Poza tym na drodze Skoda zachowuje się bardzo stabilnie i przewidywalnie. Konsekwentnie trzyma się wyznaczonego toru jazdy, a to za sprawą dość twardego zawieszenia, którego sztywność, niestety, daje się we znaki na naszych wybojach. Jednak takie jego zestrojenie jest nie do przecenienia na śliskiej, trudnej nawierzchni, gdzie w połączeniu z napędem 4×4 Skoda radzi sobie wyśmienicie. Poza tym w Superbie znajdziemy adaptacyjną regulację zawieszenia Dynamic Chassis Control (DCC) w zestawieniu z wyborem profilu jazdy.

Wyposażenie i cena

Cennik Skody Superb w prezentowanym modelu otwiera kwota 153 670 zł. Dodatkowo auto jest wyposażone m.in. w kamerę cofania, maskowanie świateł drogowych, bezkluczykowy dostęp do samochodu, aktywny tempomat, elektrycznie sterowane okno dachowe, system nagłośnienia Canton, nawigacje satelitarną, czy 19-calowe felgi. Koszt całkowity – 184370 zł.

Zdaniem potencjalnego klienta

Michał Kudełko – właściciel placówki FINES Operator Bankowy przy ul. Lubelskiej w Chełmie.
„Skoda Superb to bardzo przyzwoity samochód. Jego wielkimi atutami są ogrom miejsca w kabinie i wielki bagażnik. Wnętrze, oprócz tego, że jest bardzo przestronne, to zbudowane zostało z dobrej jakości materiałów. Jestem zaskoczony tym, jak płynnie i równomiernie oddaje moc silnik diesla. Choć przyspieszenie tego samochodu wynosi 7,7 s to wcale tego nie czuć.”